رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی:

سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور پرشور زائران امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی آغاز شد.

ضعف‌های ما به خاطر مدیریت‌های بی‌تحرک و غیرانقلابی است/ حرکت عمومی کشور به سمت رفع مشکلات اقتصادی نیست

به گزارش گلستان24،​ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز برای ایراد سخنان نوروزی در جمع پرشور زائران امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی حضور پیدا کردند.

مهمترین محورهای سخنان رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهدمقدس به شرح ذیل است:

در سال 95 با وجود اینکه کشور دچار مشکلات اقتصادی بود، ولی ملت ایران خوش درخشید، از 2 جهت؛ هم از جهت پایبندی به مسائل و ارزش‌های انقلاب و نظامی اسلامی که مظهر آن، پرشور بودن راهپیمایی عظیم 22 بهمن بود و اجتماعات مردم در مورد مسائل مربوط به انقلاب که نشان‌دهنده پایبندی و شور و هیجان و دلبستگی ملت ایران به مسائل انقلاب بود.

 سخنرانی رهبر در حرم مطهر رضوی

 

جهت دوم، پایبندی مردم به مسائل ایمانی و دینی بود، امسال به گزارش مورد اطمینانی که از سراسر کشور در ماه مبارک رمضان، ماه محرم و ماه صفر و بقیه مراسم دینی داده شد، شور و حضور و دلبستگی مردم به مسائل ایمانی از همیشه بیشتر بود.

 

نه راهپیمایی 22 بهمن مربوط به یک سلیقه سیاسی است و نه جلسات محرم و اعتکاف و راهپیمایی اربعین مربوط به یک سلیقه سیاسی است، بلکه مربوط به همه ملت ایران است و این نشان می‌دهد که سمت و سوی ملت ایران، سمت و سوی انقلابی است.

 

البته حوادث تلخ در طول سال 95 وجود داشت که آخرین آن آتش‌نشانان جانباخته عزیز بود که فداکاری کردند و این حادثه تلخی بود؛ حوادث تلخ همیشه هست، اما مهم این است که حرکت و همت مردم، مژده‌بخش و نشانه پیشرفت باشد که این بحمدالله وجود داشت.

 

امسال ملت ایران هم باید اتحاد ملی خودشان را نشان دهند و هم باید پایبندی خود به نظام و انقلاب و مباحث دینی را نشان دهند و اثبات کنند و هم باید سمت و سوی حرکت خود را به رخ دشمنان ایرانی و جمهوری اسلامی و ملت ایران بکشند.

 

مسئله اقتصاد، مسئله اولویت‌دار کشور است، نه فقط امسال، بلکه چند سال است که این مسئله جزو اولویت‌های فوری کشور قرار دارد و کارهایی برای تحرکات اقتصادی به شکل صحیح در این چند سال انجام شده است.

 

اولویت امروز ملت ایران، مسئله اقتصادی است و توجه کنید که اولویت دشمن هم مسئله اقتصادی است.

امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای اینکه بتوانند اهداف خودشان را در برابر ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقق کنند، دنبال راهکارهای اقتصادی و به تعبیر درست‌تر دنبال ضربه زدن اقتصادی به ملت ایران هستند.

 

هدف دشمن این است که بتواند با فشار اقتصادی، ملت ایران را نسبت به نظام اسلامی دل سرد و دل‌زده کند و بین ملت و نظام اسلامی فاصله بیاندازد و هدف‌های خود را دنبال کند، اما بنده به شما عرض کنم که دشمن نادان و بی‌ایمان ما سال‌هاست که تلاش می‌کند و این هدف را دنبال می‌کند و تاکنون موفق نشده و بعد از این هم به حول و قوه الهی موفق نخواهد شد.

 

دشمن در تبلیغات وسیع خودش، تلاش می‌کند که کمبودهای معیشتی و اقتصادی کشور را به نظام اسلامی و جمهوری اسلامی ایران نسبت بدهد و این نقشه دشمن است؛ آنها می‌خواهند این طور وانمود کنند که نظام اسلامی قادر نبوده و نیست که مشکل اقتصادی ملت ایران و مشکلات اساسی ملت ایران را حل کرده و گره‌ها را باز کند و می‌خواهند سوء استفاده برای کوبیدن نظام اسلامی کنند؛ این حرف ناشی از بغض و کینه آنها به نظام اسلامی است و این حرف خلاف واقعی است.

 

خدماتی که نظامی اسلامی و جمهوری اسلامی به ایران و ملت ایران کرده، خدماتی برجسته و فوق‌العاده است؛ وضع ملت و کشور را اگر مقایسه کنیم با قبل از دوران اسلامی، یعنی دوران طاغوت، آن وقت معلوم می‌شود که چه خدمات بزرگ و ارزشمندی را نظامی اسلامی انجام داده است.

 

بله، ضعف‌هایی وجود دارد که این مربوط به ضعف‌های ماست، نظام اسلامی مدیرانی را تربیت کرده که توانستند کارهای بزرگی را برای این کشور انجام دهند، آن هم در حالی که در این سی و چند سال ملت از همه طرف در فشار تحریم و فشار اقتصادی دشمنان بوده است.

 

ما هر جا یک مدیریت انقلابی فعال و پرتحرک داشتیم، کار پیش رفته و هر جا مدیریت‌های ضعیف بی‌حال و بی‌تحرک و غیرانقلابی داشتیم، کارها یا بی‌تحرک مانده یا به انحراف رفته است. باید مدیران ما کارآمدتر و پرانگیزه‌تر باشند که به حول و قوه الهی همین‌طور هم خواهد شد.

 

ما کشورمان از لحاظ نیروی انسانی و طبیعی، جزو کشورهای ثروتمند محسوب می‌شود؛ از لحاظ نیروی انسانی، 5 میلیون دانشجو یک ثروت عظیمی برای کشور است و علاوه بر این، حدود 10 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم که می‌توانند کارهای زیادی برای کشور انجام دهند.

 

اخیرا آماری به بنده دادند، معلوم شد که ما از لحاظ گاز هم اول هستیم، یعنی هیچ کشوری در دنیا روی هم به اندازه ما نفت و گاز ندارد و هیچ کشوری هم اندازه ما گاز ندارد.

 

در زمینه اقتصاد، پیشرفت و شکوفایی و استقلال از قدرت های جهان را میخواهیم. رها شدن از آسیب های اجتماعی را میخواهیم. چگونه می شود عزت و امنیت و اقتدار ملی و پیشرفت همه جانبه بدست آورد؟ بدون اینکه کشور یک اقتصاد قوی داشته باشد اینها بدست نمی آید. نیاز ما به اقتصاد قوی، تولید قوی همراه با مدیریت قوی است؛ اقتصادی قوی، مطمئن و متکی به خود که دستمان به سمت دیگران دراز نباشد.

 

بدون اتحاد ملی و پیوند عمومی ملت با نظام و بدون فرهنگ انقلابی و بدون مسوولان شجاع و پرکار این خواسته ها تامین نخواهد شد. یکی از مشکلات کنونی ما مساله اقتصاد است. اقتصاد مقاومتی را مطرح کردیم. دوستان مسوول در قوه مجریه و بقیه دستگاههای کشور با علاقه این مساله را دنبال و برنامه ریزی کردند و کارهایی را انجام دادند. آنچه امروز برای مشهود است و مقابل چشممان میبینیم، خلاهای اقتصادی ما خلاهای بزرگی است. یکی از آنها بیکاری است. بخصوص بیکاری جوانان تحصیلکرده یک حفره است. مساله معیشت طبقات ضعیف؛ مردم از لحاظ معیشت دچار مشکل هستند. ما اطلاعات را دنبال میکنیم و مطلع هستیم.


 
در سال 95 کارهای خوبی انجام گرفت، حق این است که به تلاش مسوولان محترم انجام دادند، بپردازیم و قدردانی کنیم. در اوایل سال گذشته که تاکید زیادی بر روی کارگاههای کوچک و متوسط کردم، مسوولین تصمیم گرفتند به این کارگاهها کمک کنند. 15 میلیارد تومان بودجه گذاشتند که 20 هزار کارگاه را کمک کنند. اقدام هم کردند اما قدری دیر شد. در هر کار خوبی آنچه لازم است، نظارت و استمرار است.

 

اگر نظارت و دقت لازم انجام نگیرد، کار به سرانجام مطلوب نمی رسد.از مسوولان توضیح خواستم و بصورت میدانی بررسی کردند، اما کار آنطور که هزینه شده و آنطور که انتظار می رفت ، پیش نرفته است.

 

در بعضی از شاخصها مشکلات زیادی داریم. در  تورم شاخصها کاهش نشان می دهد که خوب است اما در بیکاری شاخص ها منفی است و بیکاری بیشتر شده است. رشد اقتصادی بیشتر نشان می دهد اما رشد سرمایه گذاری منفی است. در بعضی بخش ها مثل نفت پیشرفت داریم اما در بخشهای دیگری مثل معدن و مسکن عقب گرد داریم.

 

آمارهای رسمی انسان را قانع نمی کند که حرکت عمومی به سمت رفع مشکلات اقتصادی است. نقطه اولویت و کلیدی آینده تولید ملی و تولید داخلی است. مطالبه بنده تکیه بر روی تولید داخلی است. تولید داخلی یک کلید واژه است.

 

امکانات تولید را در کشور بالفعل داریم و بعضی را میتوانیم بدست آوریم، عمده امکانات تولید نیروی انسانی است. 33 میلیون از جمعیت کشور در سنین کار و جوانی هستند.

 

تعداد متخصصین مهندسی کشور جزو اولین ها در دنیاست. 10 میلیون فارغ التحصیل و 5 میلیون دانشجو داریم، اینها ثروت های کشور هستند.

 

در زمینه سرمایه، صندوق توسعه ملی را داریم.این جزو سیاست هایی بود که از چند سال قبل در سیاست های کلی گنجانده شد و دولت ها اجبار پیدا کردند که این را در برنامه هایشان بگنجانند. یعنی هرسال از درآمدهای نفت کشور که بدون ارزش افزوده می فروشیم، یک درصدی کنار گذاشته شود که وابستگی کشور به نفت کمتر شود. ابتدا گفتیم 20 درصد و هر سال 3 درصد به آن اضافه شود . اگر اجرا می شد امسال 36 درصد سهم صندوق توسعه ملی میشد و اگر پیش برود نفت بطور کلی از اقتصاد کشور جدا خواهد شد.

 

یکی از بدبختی های کشور ما و بعضی کشورهای دیگر این است که اقتصادشان وابسته به نفت است. اختیار نفت هم در دست قدرت های جهانی است که قیمت میگذارند و تولید کننده نفت در این مورد منفعل است.

 

یکی از الزامات پیشرفت، مدیریت کارآمد و متدین و متعهد است. مسوولین بالای کشور برای بخشهای تولیدی کشور مدیریت های بانشاط و پرانگیزه بگذارند. یکی از کارها دخالت دادن مردم در کار تولید است. سیاست های اصل 44 را ابلاغ کردیم، همه صاحبنظران گفتند این یک انقلاب است. خب همین را ادامه بدهند.

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار