یک‌سبد ضربه‌گیر زورکی!

روحانی در وضعیت دشواری است؛ از یک سو تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از سقوط محبوبیتش در میان مردم حکایت دارد، از سوی دیگر ناگزیر است برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان امتیازات فراوانی واگذار کند.

روحانی و دوستانش با کاندیداهای پوششی اصلاح‌طلبان چه می‌کنند؟

به گزارش گلستان24،​ حالا روحانی کُلی کاندیدای ضربه‌گیر دارد؛ دوست داشته باشد یا نباشد کمتر از دو ماه مانده به انتخابات اسامی فراوانی از اردوگاه اصلاح‌طلبان به عنوان نامزدهای در سایه‌ی آقای رئیس‌جمهور شنیده می‌شود. از پزشکیان و جهانگیری گرفته تا مطهری؛ و تا امثال حتی کواکبیان که البته گفته کاندیدای فِیک نیست و از روحانی هم برای حضور در انتخابات اجازه نمی‌گیرد.

 

 

محمدرضا عارف رئیس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان روز گذشته با اعلام رسمی تصمیم این شورا مبنی بر حمایت از کاندیداهای پوششی در کنار روحانی، اضافه کرد: «اصلاحات باید در کنار روحانی، از گزینه دیگری هم حمایت کند که اگر کاندیدادی اصلی آنها به هر دلیلی در میان نامزدها حضور نداشت، آنها گزینه دومی هم داشته باشند؛ به همین منظور صحبت‌هایی انجام و در نهایت تصمیماتی اتخاذ شد. نتیجه‌ی نهایی در هفته‌های آینده اعلام می‌شود.»

 

دیدگاه روحانی درباره فدائیان ضربه‌گیرش چیست؟/ میراث دردسرساز آیت‌الله

دوست نداشت؛ معلوم است. این را نزدیکان روحانی مکرراً گفتند. ازجمله واعظی مسؤل سیاسی اعتدال و توسعه (حزب متبوع آقای رئیس‌جمهور) درباره سناریوی اصلاح‌طلبان برای رو کردن گزینه‌های پوششی، گفته: «ما در دفتر سیاسی حزب مفصل بر سر این موضوع بحث کردیم. همیشه در انتخابات افراد متعدد نامزد بودند؛ اما تا الآن نظر ما در حزب این است که اگر گروه‌های همسو، به‌صورت متمرکز از دکتر روحانی حمایت کنند؛ تردید در مردم به وجود نمی آید و تلکیف روشن است؛ لذا فکر می‌کنیم لازم نیست.»

 

 

محمد علی نجفی از دیگر نزدیکان روحانی هم پیشتر از این‌ها گفته: «یک مرد جنگی به از هزار است و روحانی خود می‌تواند به تنهایی به انتقادها نسبت به عملکرد دولت جواب دهد و از خود دفاع کند.»

 

اصلاح‌طلبان اما می‌گویند اصلاً رو کردن کاندیدای پوششی در کنار روحانی وصیت مرحوم هاشمی است و راه گریزی از آن وجود ندارد. اولین بار احتمالاً مرتضی الویری شهردار سابق تهران و از مشاورین آیت‌الله این مطلب را رسانه‌ای کرد. بعدها کسان دیگری از جمله عموزاده‌ی همسر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت هم این موضوع را تأیید کردند. مرعشی البته می‌گوید آقای رئیس‌جمهور با مرحوم هاشمی در زمان حیاتشان مکرراً درباره‌ی این موضوع بحث و تبادل نظر کرده‌اند. هرچه هست، علی‌رغم میل روحانی و هواداران دوآتشه‌اش، اصلاح‌طلبان برای تراشیدن آلترناتیو حسابی جدی هستند؛ تصمیمی که البته به نظر نمی‌رسد ارتباط چندانی به احترام گذاشتن برای وصیت هاشمی و این حرف‌ها داشته باشد.

 

سهم‌خواهی یا ضربه‌گیری؛ اصلاح‌طلبان از روحانی چه می‌خواهند؟

«روحانی اصلاح‌طلب نیست، اصلاح‌طلبان اما برای آنکه نمی‌توانند کاندیدای مستقل داشته باشند، می‌خواهند با روحانی ائتلاف کنند. از ملزومات هر ائتلافی بده-بستان است.» این‌ها را محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات برای هفته‌نامه صدا نوشته؛ وی در ادامه با تأکید بر لزوم سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از آقای رئیس‌جمهور، ادامه می‌دهد:

 

«اولین ومهم‌ترین مشکل آقای روحانی این است که نتوانسته پشتیبانی اصلاح‌طلبان را به‌خصوص در شهرستان‌ها نگه دارد... یکی از راهکارهای جلب توجه اصلاح‌طلبان می‌تواند این باشد که تصمیم‌گیران و رهبران اصلاح‌طلب قبل از اعلام حمایت علنی از روحانی روی چند پُست دولتی تأکید کنند که وزیر آن در دولت آینده از میان اصلاح‌طلبان انتخاب شود.»

 

محسن میردامادی دبیرکل حزب منحله مشارکت هم با تأکید بر لزوم امتیازگیری از آقای رئیس‌جمهور در قبال حمایت از ایشان، می‌گوید: «با اینکه کاندیدای اصلاح‌طلبان آقای روحانی است، ولی به نظرم فراکسیون امید از حالا باید کار کند که در کابینه‌ی ایشان نقش داشته باشد. یعنی نباید کابینه دولت آینده بدون توجه به خواست اصلاح‌طلبان بسته شود.»

 

بنده‌خدا روحانی حق دارد اگر از این ضربه‌گیرها استقبال نمی‌کند؛ معلوم نیست بابت ثبت‌نام هرکدامشان در انتخابات چقدر باید به اصلاح‌طلبان امتیاز بدهد. حضرات هم البته نشان دادند به کم قانع نیستند؛ همین تازگی‌ها حضرتی از اعضای بلندپایه‌ی اعتماد ملی در پیج اینستاگرامش نوشته بود یک «سبد» کاندیدای پوششی در کنار روحانی روانه‌ی میدان می‌کنیم!

 

 

همزمان پزشکیان هم که از جدی‌ترین کاندیداهای آلترناتیو روحانی به شمار می‌رود، به فارس گفته: «نمی‌خواهم بگویم دولت روحانی صداقت ندارد، اما این دولت هوای مشتری را نداشت، از نظر علمی همیشه باید هوای مشتری را داشته باشیم، چراکه رونق دکه، کارخانه و حزب از حضور مشتری می‌آید، درغیر این‌صورت باید فاتحه همه فعالیت‌هایمان را بخوانیم.»

 

نائب رئیس مجلس تأکید کرد: «متأسفانه دولت روحانی هوای کسانی که برای روی کار آمدن او زحمت کشیدند و از دولت پشتیبانی کردند را ندارد، در حالی که لازمه هر حرکت و جریانی همراهی و پشتیبانی از یکدیگر است که دولت در این بخش ضعیف عمل کرده است.»

 

روحانی و دوستانش با ضربه‌گیران زورکی چه خواهند کرد؟

چاره‌ای نیست؛ اطرافیان روحانی تلاش بسیاری را برای منصرف کردن اصلاح‌طلبان از ایده‌ی کاندیدای انجام دادند، افاقه نکرد. حالا به نظر می‌رسد در تلاشند بلکه دست‌کم ضربه‌گیرهای احتمالی را از میان نزدیکان روحانی و ترجیحاً از اعضای دولتش انتخاب کنند. آنطور که انتخاب می‌نویسد تلاش حامیان دولت بیشتر از همه معطوف به راضی کردن کسانی مثل نوبخت، جهانگیری یا قاضی‌زاده هاشمی است. و باز آنطور که نامه‌نیوز مدعی شده شخص آقای رئیس‌جمهور تمایل بیشتری به کاندیداتوری وزیر بهداشت نسبت به سایر گزینه‌ها دارد.

 

 

روحانی در وضعیت دشواری است؛ از یک سو تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از سقوط آزاد محبوبیتش در میان افکار عمومی حکایت دارد، از سوی دیگر ناگزیر است برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان امتیازات فراوانی را واگذار کند. چه می‌شود؟ تا 29 اردیبهشت ماه صبر کنید!

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

آخرین اخبار