افزایش فشار دولت بر صداوسیما؛ چرا مسؤولان دولتی از مناظره گریزان هستند؟

رسانه ملی در حال تبدیل شدن به رسانه دولت برای دفاع از وضع موجود شده است و فشار دولت بر برنامه های صداوسیما بیش از گذشته به چشم می آید.

تریبون رسانه ملی در اختیار دولت

به گزارش گلستان24، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، مسوولان دولتی برای دفاع از عملکرد ۴ ساله خود به تکاپو افتاده اند. افتتاح ها و سفرهای مکرر اعضای کابینه در هفته های پایانی عمر دولت یازدهم، روزهای پرترافیکی را برای دولتی که بیش از نیمی از عمر خود را صرف متقاعد کردن کم فایده غرب در پرونده هسته ای گذراند، رقم زده است. حالا زمان ارائه کارنامه عملکرد دولت و نقد آن فرا رسیده است.

همزمان مقامات دولت از رئیس جمهور تا مشاوران، یک دستور کار مشترک دارند: افزایش فشار به رسانه ملی.

حسن روحانی در مجمع ملی سلامت که اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، صداوسیما را هدف انتقاد خود قرار داد و دیده نشدن «اقدامات دولت» را بر ذمه رسانه ملی دانستند؛ آنجا که به گفته ایشان وقتی قیمت گوشت گران می شود خبر اول است و وقتی ارزان می شود خبر آخر. هرچند در همین مثال رئیس جمهور هم مشخص شد قیمت  گوشت در دولت یازدهم هیچگاه ارزان نشده و مجموعا ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته است. [1]

اما انتقاد دولتی ها از به همین اظهارنظر محدود نشد. مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور و علی یونسی دستیار ویژه روحانی در امور اقوام، حسام الدین آشنا و تعدادی دیگر از مقامات دولت هم در حمله و انتقاد از رسانه ملی به تناوب اظهار نظر کردند. [2]
 

معاون حقوقی روحانی خطاب به صداوسیما: شما که می‌توانید از ماهی و مرجان کف دریای خلیج‌فارس فیلمبرداری کنید چرا از تلاش مهندسان برای حفر لوله‌های نفتی در خلیج‌فارس فیلمی تهیه نمی‌کنید؟!

با افزایش فشارها، رسانه ملی نیز روش محافظه کارانه تری را پیش گرفت؛ برنامه های انتقادی نظیر ثریا به حالت نیمه تعطیل درآمد؛ مسوولان دولتی پای ثابت برنامه های گفتگو محور بدون حضور منتقد شدند و هرجا اسمی از مناظره بود، از حضور شانه خالی کردند؛ صدا و سیما با اختصاص زمان های قابل توجهی از آنتن، پخش برنامه های تولیدی دولت در حوزه های مختلف را به بهانه هفته دولت آغاز کرد و تا ماه های بعد از آن نیز ادامه داد تا بلکه دیگر جای گله و شکایتی نماند. اما هرچه رسانه ملی عقب تر نشست، هجمه دولتی ها و رسانه های زنجیره ای حامی دولت بیشتر شد.

همراهی رسانه ملی با دولت تا آنجا پیش رفت که حتی سفر رئیس جمهور و لحظات ترک کشور را از فرودگاه به صورت زنده پوشش و آیتم های انتقادی را در بخش های خبری تا حد ممکن کاهش داد؛ اما باز هم دولتی ها آن را «اپوزیسیون» دولت خواندند[3]

حسن روحانی

دربست از جام جم تا پاستور: رسانه ملی فریادرس ناکارآمدی دولت یازدهم

با نزدیک شدن به انتخابات، گارد محافظه کارانه رسانه ملی نیز بسته تر شده است. «نگاه یک» که همواره یکی از نقاط قوت رسانه ملی در برنامه های گفتگو محور و انتقادی بود و مناظره های داغ آن هنوز در اذهان مخاطبان مانده است، مدتی است که به یک برنامه یک طرفه و محلی برای بیانیه خوانی مسوولان دولت تبدیل شده است و از رویارویی منتقدان و مسوولان در آن پرهیز می شود.

طبق برنامه، امشب نیز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی میهمان نگاه یک خواهد بود تا بار دیگر در شرایط تک صدایی و بدون منتقد، درباره مهمترین موضوعی که دولت آن را «دستاورد» خود می خواند و بیش از همه باید درباره آن و گره زدن همه مسائل کشور به آن پاسخگو باشد، یکسویه پاسخگوی سوالاتی باشد که می توان پیش بینی کرد چندان چالش جدی ایجاد نخواهد کرد.

به نظر می رسد با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، شایسته است رسانه ملی حسب وظیفه ذاتی خود در انعکاس بیطرفانه و منصفانه، فراجناحی و ملی بماند و فرصت برابری را برای نقد وضع موجود همزمان با فرصت پاسخگویی مسوولان ایجاد نماید تا شائبه استفاده زودهنگام انتخاباتی از صداوسیما بر وجهه و اعتبار آن خدشه ای وارد نسازد.

منبع : مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار