«مدیریت علوی» قسمت یازدهم:

مدیران علوی براین باورند که اگر از تجربه هاى گذشته به صورت صحیح و مناسب استفاده گردد، میزان موفقیت در تصمیم ها افزایش یافته و تصمیمات از ارزش و اعتبار بیش ترى برخوردار خواهند شد.

یکی از رموز موفقیت در مدیریت علوی "استفاده از تجربیات گذشته"   است

سیدحسین علوی، فعال فرهنگی _ سیاسی استان، در یادداشتی اختصاصی به گلستان24، به موضوع «مدریت علوی» و مباحث مربوط به آن پرداخته است:

 

قسمت یازدهم:

مدیریت علوی و بهره مندی از تجربه در تصمیم گیری

 

« در سبک مدیریت علوی یکی از مسائل مهم در تصمیم گیری استفاده از تجربیات گذشته است و مدیران علوی براین باورند که  اگر از تجربه هاى گذشته به صورت صحیح و مناسب استفاده گردد، میزان موفقیت در تصمیم ها افزایش  یافته و تصمیمات از ارزش و اعتبار بیش ترى برخوردار خواهند شد.

مدیران علوی در انتقال تجربه به دیگران حسادت نخواهد کرد و با کمال میل برای اعتلای جامعه اسلامی نسبت به انتقال تجربیات خود مبادرت خواهد نمود و خود نیز با حس اعتماد به مدیران قبلی از تجربیات آنان بهره مند خواهد شد.مدیریت علوی انتقال تجربه مدیریتی را نوعی انباشت سرمایه سازمانی و سرمایه اجتماعی میداند.

 

استفاده از تجربه در دستیابی به اهداف

امام على (علیه السّلام) موفقیت و امکان دستیابى به اهداف مورد نظر را یکى از آثار و نتایج حفظ تجربه ها و استفاده بهینه از آن ها دانسته و مى فرماید: آن کس که تجربه ها را حفظ (و بجا از آن ها استفاده ) کند کارهایش به نتیجه رسد. (غررالحکم و دررالکلم ، حدیث ۹۱۸۰)

 

تجربه بیشتر، توانمندی بیشتر

اصولا هر قدر که تجربه مدیران بیش تر باشد، توانمندى وى در شناخت مسائل مختلف و حل مشکلات بیش تر خواهد بود؛ و طبعا عقیده و نظر او ارزشمندتر و مقبول تر خواهد بود.امام على (علیه السّلام) در تبیین این نکته مى فرماید:اندیشه و نظر هر کس به اندازه تجربه او است . (غررالحکم و دررالکلم حدیث ۵۴۲۶)  

 

استفاده از تجربیات عامل موفقیت

مدیریت علوی بر این باور است که، همان گونه که استفاده مناسب از تجربیات، در موفقیت مدیران و اثر بخشى تصمیم هاى آنان نقش اساسى دارد، و آنان را در دستیابى به اهداف و مقاصدشان یارى مى دهد، استفاده نکردن از تجربیات نیز مى تواند عواقب و پیامدهاى نامطلوبى به دنبال داشته باشد.امام على (علیه السّلام) در این مورد مى فرماید:) هر کس که تجربه ها را حاکم کند، از مهلکه ها سالم مى ماند. (غررالحکم و دررالکلم، حدیث۸۰۴۰)

 

استفاده از تجربه مساویست با انتخاب بهترین راه حل

امیر المؤمنین (علیه السّلام) دستیابى به بهترین گزینه ، و انتخاب مناسب ترین راه حل را یکى از ثمرات و پیامدهاى خوب تجربه بر شمرده و مى فرماید:ثمره تجربه ، انتخاب نیکو است . (غررالحکم و دررالکلم، حدیث۴۶۱۷)

 

 

سیدحسین علوی تجربه

 

تجربه زیاد مساویست با خطای کم

آن حضرت(علیه السّلام)  ، از دیگر آثار تجربه زیاد را، کاهش اشتباه و فریب خوردن دانسته و مى فرماید:  کسى که تجربه اش کم باشد نیرنگ خورد، و کسى که تجربه اش بسیار باشد، فریب خوردنش کم تر باشد. (غررالحکم و دررالکلم ، حدیث هاى ۷۸۹۹ و ۸۰۳۸)

 

بهره مندی از تجربه تاریخی حاکمان و مدیران پیشین

حضرت(علیه السّلام)  خطاب به مالک می فرماید:بدان که من تو را به شهرهایی می فرستم که دستخوش دگرگونی ها گردیده؛ گاه داد و گاهی ستم دیده و مردم در کارهای تو چنان می نگرند که تو در کارهای والیان پیش از خود می نگری، و درباره تو آن می گویند که درباره آنان می گویی.( نهج البلاغه نامه ۵۳)

 

مدیریت یک فرایند تاریخی است

بنابراین باید حکومت و مدیریت را به عنوان فرایندی تاریخی و تجربه شده نگریست و آن را واقعیتی دارای قوانین و قواعد مشترک و قابل ارزیابی و مورد توجه و نظارت دیگران دانست و با این نگرش به عبرت آموزی و بهره گیری از تجارب پیشینیان اهتمام ورزید. امام(علیه السّلام) در پایان عهدنامه، به مالک می فرمایند:بر تو واجب است که همواره به یاد حکومت های عادلانه پیش از خود باشی. هم چنین توجه خود را بر روش های خوب یا اثری که از پیامبر رسیده، و یا فریضه ای که در کتاب خداوند آمده است، معطوف دار و به خطوطی که در روش من مشاهده کرده ای، اقتدا کن.(نهج البلاغه نامه ۵۳)

 

تجربه مقدمه عالم شدن مدیریت

امام علی (علیه السّلام) در این زمینه می فرمایند: هر کس که از وقایع گذشتگان عبرت بگیرد، بصیرت پیدا می کند و کسی که بصیرت و بینایی یابد قدرت تحلیل و فهم آن را نیز پیدا می کند و آن کسی که فهمید عالم می شود.

 

تجربه آموزی امریست دائمی

حضرت (علیه السّلام) همچنین تجربه آموزی را امری دائمی و مستمر می‌داند و می‌فرماید: تجربه‌ها پایان نمی‌پذیرند و شخص خردمند هم در پی افزودن تجربه‌های خویش است.  (غرر الحکم – ج ۱ – ص ۳۹۷.) »

 

ارسال نظر

آخرین اخبار