رصد رسانه‌های برون‌مرزی؛

اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران که محصول رصد گروه مانیتورینگ جام طی ساعات اخیر می‌باشد، در قالب اخبار کوتاه از منظرتان می‌گذرد.

مانیتورینگ انتخاباتی/ شعارهای رئیسی پوپولیستی است؛ یارانه روحانی سیاسی نیست!

به گزارش گلستان24،​ عناصر کلیدی در کارزار تبلیغاتی اصول‌گرایان برای انتخابات را کلید‌واژه‌هایی مانند ناکارآمدی٬ پیر و خسته بودن دولت و همچنین وعده روی کار آمدن یک دولت جهادی-‌انقلابی و جوان تشکیل می‌دهند.

مانیتورینگ انتخاباتی

این یک کارزار تهاجمی است و منطقی هم هست که آن‌ها برای کسب پیروزی در مقابل دولت مستقر، نیازی به شعارهای تهاجمی‌تر داشته باشند.

در سوی مقابل، حامیان روحانی-‌جهانگیری در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت فعال شده‌اند و تبلیغات منسجمی را با محوریت مقایسه شرایط کنونی با سال آخر ریاست جمهوری احمدی‌نژاد پیش می‌برند.

استفاده از کلیدواژه‌هایی نظیر «به عقب بازنمی‌گردیم» و «فراموش‌کار» نیستیم با مضامینی در تأیید و حمایت از روحانی به‌شکلی وسیع تولید و بازنشر می‌شوند و اغلب نیز به دستاوردهای دولت در زمینه اقتصاد و سیاست خارجی اشاره می‌شود.

حامیان روحانی-جهانگیری در استراتژی تبلیغاتی خود تاکنون کمتر بر روی عناصر سیاسی انگشت تأکید گذاشته‌اند و طرح مطالباتی مانند رفع حصر از رهبران جنبش سبز، آزادی‌های بیشتر مدنی و افزایش سهم زنان در مناصب سیاسی در این کمپین چندان به چشم نمی‌خورد.

 

 

صدای آمریکا/ حسن‌یوسفی اشکوری: دو عامل سبب شد که آقای رئیسی مطرح شود؛ یکی اینکه اصولگرایان تحت عنوان جمنا جمع شدند تا بتوانند روی یک نفر اجماع کنند و به‌نظر می‌رسد که جز آقای رئیسی روی شخص دیگری نمی‌توانستند اجماع کنند. البته تا الان به نظر می‌آید که نتیجه عکس داده و به تشتت بیشتر دامن زده است، مگر اینکه واقعا سناریویی پشت پرده باشد.

عامل دیگری که سبب شد آقای رئیسی را بیاورند این است که آن‌ها کسی را می‌خواهند که رأی‌آور هم باشد، یعنی همه روی او توافق داشته باشند و زمینه رأی‌آوری هم داشته باشد.

 

صدای آمریکا/ تقی رحمانی، فعال ملی-مذهبی: آقای رئیسی با یک گفتمان بسیار ساده و با شعار پوپولیستی "دولت کار و کرامت" وارد میدان شده و یک بحث محوری هم کرده است که می‌گوید در تکانه‌های اقتصادی یعنی زمانی که با غرب تنش پیدا می‌کنیم باید بتوانیم کاری کنیم که مردم دچار فشار اقتصادی نشوند؛ اما خب این به یک معجزه نیاز دارد و ما این معجزه را تا الان ندیدیم.

 

 

حقیقت نژاد، سردبیر پایگاه ایران‌وایر:  مبارزه‌طلبی احمدی‌نژادی ها حاصل جدی گرفته نشدنشان است، هم در جامعه و هم در سطح کلان سیاسی؛ با این‌حال چنین رفتاری مرز مشخص دارد. سال‌ها پیش رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه، درباره اصلاح‌طلبان گفت که ما منتظر بودیم مارهای سمی از لانه بیرون بیایند تا شکارشان کنیم؛ شبیه همین حرفی که دادستان کل کشور زد و خطاب به جریان احمدی‌نژاد گفت: وقتی این غده چرکین برسد، جراحی می‌شود.

احمدی‌نژادی‌ها "ابراهیم رئیسی" را از طیف اقتدارگرا توصیف می‌کنند و می‌گویند به‌دروغ به‌عنوان کاندیدای [آیت‌الله] خامنه‌ای مطرح‌شده، طرح پارلمانی شدن ساختار نظام سیاسی که توسط [آیت‌الله] خامنه‌ای مطرح شد را ارتجاع می‌خوانند، از روحانی به‌عنوان استعمارگر و سرکوبگر یاد می‌کنند، می‌گویند بقایی پیروز شود انقلابی نوین در راه است، از کنسرت معین و سیاوش قمیشی و... در تهران می‌نویسند؛ فقط مانده که بگویند حجاب را آزاد می‌کنیم و نظام را سرنگون!!!

 

رادیو اسرائیل: رئیسی که جدی‌ترین رقیب روحانی در انتخابات محسوب می‌شود، در نامه‌ای به او توصیه کرده که از این پس از برخی تبلیغاتی که موجب کتمان حقایق و گمراهی می‌شود خودداری ورزد.

رئیسی نوشته حیف است که صحنه انتخابات به نمایش‌های تبلیغاتی آلوده گردد.

رئیسی همچنین در سخنان انتخاباتی خود گفته که زندگی و معیشت و کرامت مردم در ایران آسیب دیده و گام نخست در راه رفاه مردم، تغییر مدیریت کنونی اجرائی کشور است.

 

بی بی سی: دولت روحانی از آغاز شروع به‌کار با نحوه پرداخت یارانه مخالف بود، ولی تلاشش برای منصرف کردن یارانه‌بگیران از دریافت آن بی‌نتیجه بود. دولت اکنون می‌‎گوید که افزایش یارانه نقدی بر اساس قانون بودجه و برنامه ششم توسعه صورت گرفته‌است و ربطی به انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

 

منبع: جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار