امام خامنه ای در دیدار اساتید، قاریان و حافظان برگزیده مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

امام خامنه ای هویت اسلامی را مانع از دخالت و سلطه دشمنان خواندند و با اشاره به هدف جبهه کفر برای نابود کردن این هویت ایمانی خاطرنشان کردند: معارف قرآنی نجات‌بخش و سازنده زندگی مقتدرانه و عزتمندانه امت اسلامی است و باید به گفتمان رایج و روشن در جوامع اسلامی تبدیل شود.

هویت ایمانی مانع از سلطه و دخالت دشمنان اسلام است

به گزارش گلستان24، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج شنبه) در دیدار اساتید، قاریان و حافظان برگزیده سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ۸۳ کشور جهان، هویت اسلامی را مانع از دخالت و سلطه دشمنان خواندند و با اشاره به هدف جبهه کفر برای نابود کردن این هویت ایمانی خاطرنشان کردند: معارف قرآنی نجات‌بخش و سازنده زندگی مقتدرانه و عزتمندانه امت اسلامی است و باید به گفتمان رایج و روشن در جوامع اسلامی تبدیل شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای تلاش برای ترویج و فهم قرآن را از بزرگترین حسنات دانستند و با تأکید بر لزوم ادامه یافتن حرکت قرآنی در کشور، افزودند: متأسفانه ما ملتهای مسلمان و کشورهای اسلامی از قرآن دور افتاده‌ایم و با مفاهیم واقعی آن ناآشنا هستیم.
ایشان، «کفر به طاغوت و ایمان به خدا» را نمونه‌ای از مفاهیم مهم و هویت‌ساز قرآنی خواندند و خاطرنشان کردند: تأکید بر «هویت ایمانی» به معنای جنگیدن یا عدم ارتباط و تبادل نیست، بلکه به معنای مرزبندی و استقلال است تا هویت ایمانی بتواند خود را در مقابل «هویت طاغوت و کفر»، حفظ کند و به پیشرفت خود ادامه دهد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، گرفتاریِ امروز امت اسلامی را «سلطه فرهنگ، اقتصاد و سیاست غرب» خواندند و افزودند: امروز بسیاری از کشورهای اسلامی، «هویت اسلامی» ندارند و اگرچه مردم عامل به نماز و روزه هستند اما به دلیل فقدان هویت جمعی و اسلامی، دشمنان قادر به دخالت در فرهنگ، باورها، اقتصاد، سیاست و روابط اجتماعی آنها هستند و در میان مسلمانان، جنگ و تنافر ایجاد می‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، فهم و عمل به اصل قرآنیِ «ایمان به خدا و کفر به طاغوت» را تحول‌ساز و موجب عزت امت اسلامی دانستند و افزودند: امروز دنیای کفر به‌دنبال نابود کردن هویت اسلامی در هر نقطه از دنیاست.
ایشان، دور بودن از قرآن را موجب سوء استفاده دشمنان و تزریق بی‌ایمانی، وابستگی و لاابالی‌‌گری دانستند و گفتند: وضع امروز دولتها و کشورهای اسلامی در مقابل امریکا و صهیونیسم و غارتگران، ناشی از دوری از قرآن است و اگر به قرآن و هویت اسلامی نزدیک شویم، همه این مشکلات رفع خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای نقش هنرمندان، شاعران و نویسندگان را در ترویج مفاهیم قرآنی برجسته خواندند و خاطرنشان کردند: تبدیل کردن مفاهیم قرآنی به گفتمان عمومی در میان مردم، با همت اهل دل و اهل دین، کاری شدنی و در دسترس است.
ایشان با اشاره به مهجوریت قرآن کریم در دوران طاغوت و و رونق یافتن جلسات و معارف قرآنی در ایران به برکت انقلاب اسلامی، افزودند: امروز ما مفتخریم که مردم و جوانان ما علاقمند و آشنای با قرآن هستند و در هر نقطه از کشور که جلسات قرآنی برگزار شود، جوانان فراوانی از آن استقبال می‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، کار برای قرآن را تمام‌نشدنی خواندند و با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات قرآن، افزودند: باید همه مردم، خانواده‌ها و جوانان با قرآن مأنوس، و از منافع انس با قرآن بهره‌مند شوند.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با شعار «یک کتاب، یک اُمت» با حضور نمایندگان قرآنی ۸۳ کشور دنیا و ۴۰۰ شخصیت قرآنی، حافظان، قاریان، داوران، محققان و پژوهشگران برگزار شد.
وی افزود: برگزاری نمایشگاه قرآنی و همچنین همایش پژوهش‌های قرآنی و تجلیل از شهدای انقلاب اسلامی بویژه شهدای مدافع حرم از مهمترین برنامه‌های جنبی این دوره از مسابقات بود.
در ابتدای این دیدار تعدادی از اساتید و برگزیدگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار