نفس مصنوعی رسانه های دولتی برای افزایش روحیه روحانی

اوضاع دولت روحانی به قدری اسفناک و ناامید کننده است که مناظرات امروز با انفعال، سکوت، دستپاچگی و سراسمیگی نشریات زنجیره ای و رسانه های وابسته به دولت مواجه گشته است.

از سکوت و انفعال تا دستپاچگی رسانه های وابسته به پول دولت از مناظره های زنده/ چرا روحانی از قبل بازنده مناظرات است؟
به گزارش گلستان24، تنها چند ساعت به آغاز اولین مناظره زنده تلویزیونی کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری باقی مانده است. مناظراتی که تلاش ها وفشارهای چندلایه دولتی ها برای به تعطیلی کشاندن یا خنثی کردن آن برای جلوگیری از نمایش سبد خالی از دستاورد و انبوهی از وعده های عمل نشده دولت روحانی در مقابل دیدگان میلیونها ایرانی وافکار عمومی ناکام ماند.
 
دولت یازدهم در حالی به اولین کارزار جدی مواجهه با مردم وارد می شود که پس از شکست پروژه مناظره ضبطی به دنبال لغو مناظره امروز بود، با این بهانه که محمد علی نجفی رئیس‌ستاد فرهنگیان روحانی عنوان کرد آقای روحانی به دلیل برنامه سفر استانی خواهان عدم برگزاری مناظره روز جمعه هفته جاری است. پس از آن حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در جلسه ای در دانشکده صدا و سیما رسماً از عوامل برگزاری مناظره‌ها خواست سؤالات را در اختیار کاندیداها قرار بدهند و مناظره‌ها در چارچوب این سؤالات از پیش اعلام شده برگزار شود! تا نشان دهد نگرانی‌های ستاد روحانی حتی فراتر از موضوع زنده یا ضبطی بودن مناظرات و یا حتی زمان برگزاری آن است.
 
طبق برنامه اعلام شده، مناظره امروز با موضوع اقتصاد برگزار خواهد شد؛ محوری که  یکی از فاجعه بار ترین بخشهای  کارنامه دولت تدبیر و کابوس روحانی به شمار می رود، مسئله ای که روحانی برای حل آن وعده صد روزه داد، سپس قول داد با برجام مشکلات معیشتی مردم مرتفع شود و امروز کشور در شرایطی قرار دارد که  رکود و بیکاری بی سابقه  بر آن سایه انداخته است، به طوری که مقام معظم رهبری علاوه بر آنکه بارها مشکل اول کشور را اقتصاد عنوان کردند، دو سال اخیر را با عناوین اقتصادی از جمله اشتغال نامگذاری کرده اند؛ با این وجود ظاهرا این مسئله نزد ستاد روحانی موضوعیتی ندارد چرا که شعار انتخاباتی خود را آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت و بدون عناوین اقتصادی برگزیده است  و  خنده دار تر آنکه این روزها دولت سعی دارد مشکلات اقتصادی را با افتتاح مجدد کارخانه های از پیش افتتاح و راه اندازی شده برطرف کند!!
 
 اوضاع دولت روحانی به قدری اسفناک و ناامید کننده است که  مناظرات امروز با انفعال، سکوت، دستپاچگی و سراسمیگی نشریات زنجیره ای و رسانه های وابسته به دولت مواجه گشته است. در حالی که تیتر یک و  عنوان صفحه اول نشریات روز پنجشنبه به مناظره امروز اختصاص داشت، روزنامه دولتی ایران  و روزنامه شرق نه در صفحه اول و نه در هیچ یک از صفحات خود به مناظره امروز که بی شک مهمترین رویداد خبری ایرانخواهد بود کوچکترین اشاره ای نکرده اند.
 
 
روزنامه آفتاب یزد هم در گزارشی با عنوان «نقش کلیدی جهانگیری در مناظره نخست» به اسحاق جهانگیری برای نجات روحانی از مهلکه مناظره امید بسته است.
 
 
به گزارش رجانیوز، در همین رابطه رسانه های دولتی و وابسته دولت  دو  راهبرد دیگر در مورد مناظرات به کار برده اند.
 
تاکتیک دیگر پیشنهادی اصلاح طلبان برای فرار از پاسخگویی روحانی و پوشاندن کارنامه خالی دولت، انداختن مشکلات به گردن دولت قبل است تا بلکه  روحانی نجات پیدا کند. در همین رابطه پایگاه خبری اصلاح طلب فرارو تحت گزارشی با عنوان «مناظره اول،مجادله روحانی و رقبا چگونه خواهد بود؟» به این موضوع پرداخته است. سعید لیلاز اقتصاددان اصلاح طلب در گفتگو با این پایگاه خبری گفت: « تنها راهی که روحانی برابر این حملات در یک مناظره زنده تلویزیونی دارد، این است که بسیار صریح و توانمند -خلاف رفتاری که در چهار سال گذشته از خود بروز داده است- از «افتضاحی» که تحویل گرفته است، پرده‌برداری کند و واقعیت عمیق و سیاه آنچه را دیده به مردم بگوید.» در همین زمینه حسین راغفر هم در گفتگو با فرارو گفت:«عملکرد اقتصادی دولت قطعا بدون نقص نبوده است و دولت مشکلات زیادی از جمله جهت گیری غلط اقتصادی داشته است. اما نباید فراموش کرد که  بحران های اقتصادی کنونی  محصول عملکرد بسیار ضعیف دولت های نهم و دهم بوده است. 
 
 
 
اما اقدام دیگر، تخریب رقبای روحانی به ویژه سید ابراهیم رئیسی است. پس از پخش گفتگوی دیشب حجت الاسلم رئیسی با بخش ویژه خبری شبکه دو سیما که با استقبال گسترده مردم و صاحب نظران رو به رو شده است، رسانه های مکتوب و مجازی دولتی و اصلاح طلب به توهین و تخریب رئیسی روی آوردند. 
 
در این بین پایگاه خبری انتخاب با دستپاچگی و سراسیمگی همراه با وحشت از سونامی مردمی که به نفع رئیسی راه افتاده است، در گزارشی سراسر توهین و طعنه، پس از مقایسه رئیسی با احمدی نژاد نوشته است: وعده های آنچنانی می دهند ؛ پول پاشی های احمدی نژاد را وعده تکرار می دهند .این اما همه ماجرا نیست. میراث داران احمدی نژاد سورپرایز دارند . می خواهند در شبیه بودن به او چیزی کم نماند . خبرهایی رسیده ؛ آنها برنامه ریزی گسترده ای کرده اند . می گویند احمدی نژاد فردا ظهور می کند ؛ نه از مشهد که از رسانه ملی . 
 
انتخاب در ادامه افزوده است:  از قرار معلوم فردا ساعت ۴ حسن روحانی مقابل یک احمدی نژاد خواهد نشت . کسی که بعد از پول پاشی و وعده های آنچنانی حالا به آن وجه دیگر احمدی نژاد رسیده است؛ به «افشاگری» . طبق برنامه ، از «بگم »، «بگم» شروع می شود تا گفتن حرف های آنچنانی. باز به دنبال کردن سیاست از  سیاه ترین وجه آن رسیده ایم.
 
 
 نگرانی اصلاح طلبان از فضای تاثیرگذار مناظره به این خاطر است که تجربه چهار سال اخیر ثابت کرده است محیط مطلوب حسن روحانی تریبون های یکسویه و بیان یکطرفه مطالبی است که مورد دلخواه است و بدتر اینکه دولت به این محیط عادت کرده و وابسته شده است؛ پس فضای پرچالش مناظره و وجود کاندیدای آماده ضربه ای سهمگین به پیکره دولت وارد خواهد آورد. از اینرو کشاندن اسحاق جهانگیری در قامت کاندیدای پوششی و یار کمکی به همین خاطر صورت گرفته است.
 
به نظر می رسد روحانی قبل از مناظرات شکست خورده است، چرا که بر خلاف سال 92 مردم پوچی وعده های روحانی را در زندگی روزمره خود احساس کرده اند و مجددا به کسی که ادعاهایش ثابت نشده است اعتماد نخواهند کرد. در واقع مردم چهار سال قبل نسبت به روحانی تصویر روشنی در ذهن نداشتند و به دلیل اینکه مخالف وضع موجود بود با دید مثبت به اظهارات او توجه می کردند و به شعارهای او اعتماد کردند اما با گذشت چهارسال و رقم زدن وضعی که امروز شاهد آن هستیم مردم با دیدی منفی پای مناظره ها خواهند نشست که این کار روحانی رو به شدت سخت خواهد کرد و لحظات سختی را برای رئیس دولت رقم خواهد زد. تا آنجا که حتی روزنامه وابسته به دولت شهروند هم نگران این موضوع است که در گزارش روز پنجشنبه 7 اردیبهشت خود نوشته است: «حسن روحانی امسال در جایگاهی قرار گرفته که علی‌القاعده باید از دستاوردهایش دفاع کند. برخلاف ‌سال 92 او دیگر اپوزیسیون دولت نیست، خود دولت است و این جایگاه در جامعه‌ای همواره منتقد، وضعیتی بغرنج و درعین‌حال غیرقابل پیش‌بینی را به وجود می‌آورد.
 
 
حسن روحانی برخلاف جمعه های زمان ریاست جمهوری اش ، جمعه راحتی نخواهد داشت ، پاسخگویی و دفاع از عملکرد پراشتباه دولت یازدهم ، برای او  در مناظرات زنده به یکی از دغدغه هایش در روزها و هفته های اخیر تبدیل شده  است ، باید چند ساعت منتظر ماند و دید که آیا او و تیم رسانه ای پراشتباهش میتوانند از ریزش آرای او جلوگیری کنند ؟

منبع: رجا نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار