حمید میرزاده که چندی پیش به سبب فساد فرزند و زیرمجموعه مدیریتی‌اش از ریاست دانشگاه آزاد عزل شد جزو باندی بود که در این دانشگاه به روش‌های مختلف ریشه دوانده است.

هاشمی زدایی یا فسادزدایی از دانشگاه آزاد/ باند هاشمی چگونه دانشگاه آزاد را اداره کردند؟ +تصاویر

به گزارش گلستان 24، چند ماهی است که در مورد تخلفات مالی و نفوذ باند خاصی در حیطه مدیریت حمید میرزاده در دانشگاه آزاد در رسانه‌ها اخباری منتشر می‌شود که اغلب سبب شکایت میرزاده از این رسانه‌ها هم شده است. در همین باب بود که حمید میرزاده با رای هیئت امنای دانشگاه آزاد برکنار شد و فرد دیگری سرپرستی دانشگاه را برعهده گرفت.

علی اکبر ولایتی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی درباره عزل میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد بیان می‌کند: «بخشی از مشکل اصلی دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه ‌آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهای مالی کلان است که اسناد همه اینها موجود است.»

وی افزود: « این فسادهای مالی از زمان حیات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح شده بود. آقای علی‌محمد نوریان که دبیرکل هیئت مؤسس هستند و از سوی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به سمت بازرسی منصوب شده بودند این موارد را مطرح کرده بودند، و بنا به شهادت برخی از اعضای هیئت مؤسس و امنا ( که در صورت لزوم اسامی آنها را خواهم گفت) قرار بود آقای میرزاده عزل شود.»

این موارد تا به اینجا پیش رفت که یاسر هاشمی فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز از این دانشگاه اخراج شد. این تغییر و تحولات سبب شد تا جیغ بنفش روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب بلند شود که چرا دانشگاه آزاد در حال «هاشمی‌زدایی»‌است اما با صحبت‌هایی که امروز علی اکبر ولایتی درباره فساد گسترده میرزاده و آقازاده و عواملش سخن گفت معلوم شد که مسئولان دانشگاه آزاد درحال فسادزدایی از دانشگاه هستند.

البته این عوامل پیش از اینها زیر نظر هاشمی رفسنجانی وارد دانشگاه آزاد شده‌اند و حمایت تام و تمام وی را نیز پشت سر داشتند بخصوص اینکه حمید میرزاده رئیس عزل شده دانشگاه آزاد نیز با حمایت‌های وی توانسته بود این سمت را کسب کند که در ادامه به برخی از این حمایت‌ها و همچنین چاپلوسی‌های متقابل میرزاده که برای نگاه داشتن میز ریاست خود تلاش می‌کرد، می‌پردازیم.

هاشمی: میرزاده از اوضاع دانشگاه آزاد به خوبی خبر دارد

بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با رییس و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای استان‌های دانشگاه آزاد درباره حمید میرزاده گفت: تجارب بالای دکتر میرزاده شرایط را برای ایجاد تغییرات ساختاری فراهم کرد؛ کمتر کسی در جمهوری اسلامی تجربه کار علمی و اجرایی نظیر دکتر میرزاده دارد.[۱]

وی افزود: از آنجایی که دکتر میرزاده از همان ابتدا دبیر هیات موسس دانشگاه بودند، اوضاع دانشگاه را خوب می دانستند و با اشراف و تسلط بسیار خوب و با ذهنی باز در این زمینه و با توجه به تجارب بسیار زیاد در رابطه با بخش اجرایی قدم در این مسیر گذشت و اقدامات ارزنده ای در این راستا انجام شد.

هاشمی ادامه داد: دکتر میرزاده در شرایطی وارد دانشگاه شدند که این بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدهی و نزدیک به ۲۰۰ مورد دعاوی علیه دانشگاه و توقف بخش اعظمی از پروژه های عمرانی دانشگاه روبه‌رو بود.

هاشمی: از زمان مدیریت دکتر میرزاده شرایط خوبی در داخل و خارج از کشور برای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است

مرحوم هاشمی رفسنجانی در روز پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ در چهاردهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی، با ابراز رضایت از دوره‌ جدید این دانشگاه که به ریاست میرزاده اداره می‌شد، گفت: «با توجه به تلاش هایی که در چندسال اخیر توسط دکتر میرزاده انجام شد، در حال حاضر شرایط خوبی برای این دانشگاه هم در داخل و هم در خارج ایجاد شده است.»[۲]

شعر «دانش بنیانی» میرزاده برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

چهارمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد صبح روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ با حضور هاشمی رفسنجانی و سید حسین هاشمی استاندار تهران در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد که حاشیه‌هایی به همراه داشت.

در این مراسم حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شعری را برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواند.

در این شعر آمده است: «دستت ببوسم، دست تو بوسیدنی است/گل‌های دانش‌بنیان تو بوییدنی است»[۳]

رئیس دانشگاه آزاد اعلام کرد که این شعر را یکی از شاعران کشور برای آزادسازی خرمشهر گفته بود و من آن را تغییر داده و برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌خوانم.

همچنین حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در این مراسم گفت: آقای هاشمی، خرمشهر را شما آزاد کردید چون فرمانده پیروز جنگ بودید و اکنون دانشگاه آزاد را شما آزاد کردید و امروز این دانشگاه بالغ شده است.[۴]

اعلام جشن «تولد هشتاد سالگی هاشمی‌» توسط میرزاده و «اشک‌های رفسنجانی»

حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در روز ۰۳ شهریور ۱۳۹۳ در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد که با حضور هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد، گفت: امروز تولد هشتاد سالگی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است.[۵]

وی افزود: ما در دانشگاه آزاد می‌خواستیم برای ایشان جشن تولد بگیریم که ایشان راضی نشدند.

میرزاده خاطرنشان کرد: ایشان در طول عمر شریف‌شان واقعاً در دانشگاه آزاد تأثیرگذار بودند و همزمانی جشن تولد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با مراسم اختتامیه نخستین جشنواره علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد را به ایشان تبریک می‌گوییم.

رئیس دانشگاه آزاد: من اهل اغراق نیستم، آقای هاشمی هم این را می‌داند، در زمان جنگ وقتی که ایشان فرمانده جنگ بودند، دانشگاه آزاد را هم تأسیس کردند که امروز به حکمت و دوراندیشی ایشان بیشتر پی می‌بریم.

میرزاده در ادامه گفت: خداوند سایه ایشان را از سر ما کم نکند. من تحقیق کردم که دانشگاه آزاد واقعاً بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است، البته باید از دوستان آقای هاشمی مانند دکتر جاسبی تشکر کرد.

در حین سخنان میرزاده در محل برگزاری مراسم، دوربین محل برگزاری مراسم تصویر هاشمی‌رفسنجانی را نشان داد که در حال گریه کردن است.

تصویر قدیمی از حمید میرزاده در کنار هاشمی (سمنان سال ۱۳۷۰) که نشان می‌دهد وی از عوامل نزدیک هاشمی بوده است

در ادامه این مراسم، متن ذیل در ویدئوپروژکشن محل برگزاری مراسم نقش بست.

«گل آمد وزان خوش‌تر نباشد» هشتادمین زادروز فریادگر عدالت و آزادی و خردورزی حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر تمامی دوست‌داران عدالت و آزادی مبارک باد».

 


 

[۱] http://www.ana.ir/news/۴۰۰۵۴

[۲] http://www.iscanews.ir/News/۶۷۶۱۲۴

[۳] http://www.mehrnews.com/news/۳۶۶۳۰۸۸

[۴] http://www.iscanews.ir/news/۶۴۷۰۱۶

[۵] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۳/۰۶/۰۳/۴۷۲۳۸۹

​منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار