سفر ترامپ به منطقه و تحریک عربستان سعودی یکی از دلایل بحران های به وجود آمد در خاورمیانه می باشد،که این بحران ها بر ضرر کشورهای منطقه تمام خواهدشد.

علت قطع روابط کشور های عربی با قطر چیست؟/ آمریکا  چه سودی از این اختلافات خواهد برد؟

به گزارش گلستان 24؛اهداف سفر ترامپ به خاورمیانه که با انگیزه های خاصی صورت گرفته بود در مرحله اجرا می باشد و همانطور که در گزارش های گذشته پیش بینی کرده بودیم منطقه دچار تغیراتی خواهد شد که به نفع هیچ یک از کشور های خاورمیانه نیست.

 به نظر می رسد سفر اخیر ترامپ به منطقه دارای اهداف چند جانبه ای نظیر اقتصادی و سیاسی بوده است که تابه حال این اهداف در حال محقق شدن می باشند.

قرارداد پر سود خرید تسلیحاتی عربستان سعودی از دولت آمریکا می تواند بخش اقتصادی این سفر باشد که در همان اوایل سفر تحقق یافته و باعث شده است تا قرارداد تسلیحاتی مابین عربستان و ترکیه که پیش تر صورت گرفته بود لغو شود.

منزوی کردن ایران و محور مقاومت از اهداف اصلی وبخش سیاسی این سفر بوده است؛کشور آمریکا در نظر دارد با فشار به این محور و ایجاد یک ناتوی عربی اسرائیلی کشور های که در مقابل سیاست های  آمریکا ایستادگی می کنند را از میان بردارد.

این ناتوی عربی اسرائیلی نیز با هدف حمله به ایران و آتش افروزی در منطقه ایجاد خواهد شد که با عملی شدن آن ایالات متحده آمریکا، هم در بخش سیاسی و هم در بخش اقتصادی سود های کلانی را خواهد برد.

کشورهای عربی که از بن کشور های وابسته ای هستند با شروع نبرد با ایران در باتلاقی گیر خواهند کرد که نیازمند یک حامی سیاسی و تسلیحاتی می باشد در این بین آمریکا با فروش تسلیحات و دیگر تجهیزات به این کشور های عربی اقتصاد خود را از رکود در خواهد آورد.

از طرف دیگر آمریکا در این فکر است که با ضربه زدن به ایران و کشور های  محورمقاومت آنها را منزوی و از صحنه سیاست کنار بزند و خیال خود را در منطقه از بابت ایران راحت کند.

اختلافات به وجود آمده و قطع رابطه ی بین قطر و چند کشور عربی فرضیه های گفته شده را به مرحله اثبات می رساند، چرا که در گمانه زنی ها گفته شده است که قطر به علت مخالفت با سیاست های عربستان در مقابل ایران و حمایت از گروه های مقاومت نقشه های از پیش تعین شده آمریکا را نقض کرده و به همین علت باعث شده تا کشور های عربی با رویکردی متخاصم این کشور حوزه ی خلیج فارس را تحریم های چندگانه خود قرار دهند.

حال باید دید که قطر در مقابل فشار های صورت گرفته توسط عربستان و دیگر کشور های عربی ایستادگی خواهد کرد یا به خواسته های پنهان آنها تن خواهد داد و خود را زیر سلطه عربستان سعودی خواهد درآورد.

با توجه به اتفاقات صورت گرفته در منطقه نقش ایران در حمایت از کشور های مقاومت، باید نسبت به قبل بیشتر شود،تا آمریکا و دیگر همپیمانان عربی او نتوانند اقتصاد و سیاست ایران را در منطقه و جهان منزوی کنند.

انتهای پیام/پ

 

ارسال نظر

آخرین اخبار