سیف رئیس کل بانک مرکزی، روز گذشته در مصاحبه با خبرگزای صداوسیما گفته: تک نرخی شدن ارز کاری است که به سادگی می تواند عملیاتی شود و هم اکنون نیز دستورالعملهای آن آماده ابلاغ است، امیدواریم این سیاست در سال 96 عملیاتی شود.

مروری بر پشت پرده وعده ارز تک نرخی
به گزارش گلستان 24 ،  هنوز فراموش نکرده ایم که در اواسط سال 94،وعده 6ماهه و همچنین در اواسط سال 95، وعده پایان سال برای تک نرخی شدن ارز داده شده بود، بنابراین به نظر می رسد در شرایط فعلی تحقق وعده سوم نیز محل چالش باشد.

بنا بر این گزارش موضوع تک نرخی کردن ارز می تواند اثرات مهمی در مدیریت میزان واردات (از جمله قاچاق)و صادرات کالای کشور داشته باشد. ارز تک نرخی واردات و قاچاق بسیاری از کالاها را به کشور دچار چالش کرده و از طرف دیگر می تواند در حمایت از صادرکنندگان مفید واقع شود.

اما موضوع عزم مسئولان برای تحقق این وعده جای بررسی دارد. بانک مرکزی تا بهمن ماه سال گذشته 25 تومان ماهانه به نرخ ارز مبادله ای می افزود تا نرخ ارز مبادله ای به نرخ ارز بازار آزاد نزدیک شود.

مروری بر پشت پرده وعده ارز تک نرخی

این درحالی است که از بهمن ماه این روند متوقف شده و در 6 ماه گذشته تنها 2 تومان در هر ماه به نرخ ارز مبادله ای افزوده شده است.

به گزارش عصر امروز این کاهش 23 تومانی در هر ماه نشان میدهد روند تک نرخی شدن دلار در ماههای گذشته عملا متوقف شده است. حالا باید دید بانک مرکزی در9ماه آینده چه برنامه عملیاتی برای کاهش فاصله بین نرخ ارز مبادله ای و ارز آزاد دارد.


منبع : عصر امروز

ارسال نظر

آخرین اخبار