جای کاشانی و مصدق خالی؛

وزارت نفت که قبلا با دور زدن شرکت های داخلی راه را بر شرکت های بدسابقه ای چون توتال باز کرده بود اینبار برخلاف مصالح ومنافع ملی یک روز بعد از اجلاس منافقین در پاریس با شرکت بدسابقه توتال قرارداد نجومی نفتی امضا کرد.

بازگشت ایران به دوره قبل از ملی شدن صنعت نفت با اجرایی شدن قراردادهای IPC رسما کلید خورد

به گزارش گلستان 24،​ اخبار حاکی از این است که امروزعصر قرارداد 5میلیارد دلاری با توتال در تهران امضا می شود. این درحالی است که توتال در پروژه های قبلی خود برخلاف تعهداتش میلیاردها به ایران خسارت وارد کرد و اجازه ورود ایران به میادین مشترک را نداد.

پیش از این وزارت نفت مهندس زنگنه در میان بهت کارشناسان، در آخرین لحظه با کنار گذاشتن شرکتهای ایرانی، تنها شرکتهای خارجی را برای مناقصه توسعه میدان نفتی آزادگان دعوت کرد.
 
در حالی که دو شرکت ایرانی برای توسعه میدان نفتی آزادگان اعلام آمادگی کرده بودند، وزارت نفت با فراخوانی که برای شرکت های خارجی اعلام کرد، «امضای آخر» را برای غول های نفتی توتال فرانسه کنار گذاشت.
 
مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در یک موضع گیری شفاف اعلام کرد شرکت پرشیا آماده توسعه آزادگان است و بیش از ۷ میلیارد دلار برای این پروژه در نظر گرفته است که به سرعت می تواند در پروژه تزریق کند. اما متاسفانه شرکت های پرشیا و قرارگاه خاتم که سابقه بهتری دارند در اقدامی کودتاگونه کنار گذاشته شدند و آغوش وزارت نفت برای اروپایی ها بازگردانده شد. اقدامی که تحت لوای مدل جدید قراردادنفتی IPCمطرح شد و به قول پروفسور درخشان استادمطرح اقتصاد کشورمان ما را به پیش از زمان ملی شدن صنعت نفت بازگرداند.
 
فارغ از این موضوع این قرار داد در شرایطی امضا می شود که نه تنها مشکلات قراردادهای جدید IPC پابرجاست که روز گذشته فرانسه میزبان منافقین در کشور خود بود و تماما بر سقوط نظام و مبارزه با ایرانیان تاکید شد.
 
فرانسه اما کارنامه ای بسیار سیاه تر از این را روی به روی چشمان ایرنیان قرارداده است.
 
خیانت گازی توتال فرانسه به ایران
 
حقه توتال برای برداشت بیشتر قطر از میادین مشترک با ایران
پس از گذشت حدود 17 سال (سال1379 در دولت اصلاحات) از سپردن توسعه فازهای 2 و 3 پارس‌جنوبی به‌ شرکت فرانسوی توتال‌ و شرکای آن‌، نشانه‌هایی از "حقه" فرانسوی ها آشکار شد و کارشناسان صنعت گاز ایران از اخلال عمدی شرکت توتال فرانسه در شیوه برداشت گاز از لایه‌های پارس جنوبی خبر دادند.
با این اقدامات توتال، ایران 10 سال از برداشت یکی از لایه‌های پارس جنوبی محروم شده، بدون آنکه کسی از این موضوع مطلع باشد
 
در میدان گازی پارس‌جنوبی چهار لایه گازی وجود دارد، اما بیش از 10 سال است که ایران از بزرگ‌ترین لایه گازی این میدان برداشتی نداشته‌ چرا که طرح شرکت توتال برای برداشت کامل نبوده است
 
کارشناسان ایرانی با اشاره به ضررهای اقتصادی هنگفت ایران از یکسو و منفعت چشمگیر کشور رقیب در آن سوی میدان مشترک، این کار توتال را عمدی می‌داند
 
تا دقایقی دیگر مراسم امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز می شود.
 
* قطر چقدر پاداش خوش خدمتی به توتال فرانسه داد؟
 
بدون شک تلاش ایران و قطر برای استخراج گاز و میعانات گازی پارس جنوبی به "بازی بزرگی" در سطح صنعت نفت جهان تبدیل شده است
 
قاعدتا در میدانی که عدم توسعه یا توقف هر یک فاز آن در هر روز، 10 میلیون دلار عدم‌النفع (ضرر) به همراه دارد، ایجاد مشکل در مسیر برداشت گاز یکی از دو طرف میدان مشترک، خسارت‌های زیادی را به نفع کشور شریک وارد می کند
 
سال 92 آسوشیتدپرس با انتشار خبر کوتاهی اعلام کرد: قطر یک قرارداد 25 ساله دیگر به منظور استخراج از یک میدان نفتی اصلی برون ساحلی با شرکت فرانسوی توتال امضا کرده است.
بر اساس این قرار داد، دست کم 40 درصد از سود عملیاتی در میدان نفتی الخلیج در خلیج فارس که در 130 کیلومتری شرق ساحل قطر قرار دارد، به توتال فرانسه تعلق گرفت
 
واگذاری این قرارداد بزرگ از سوی قطر به توتال فرانسه نیز پاداش خیانت توتال علیه ایران و به سود قطر در پارس جنوبی بوده است.
 
خیانت ها و تعارض ها در منافع ملی میان ایران و فرانسه در قضایای گوناگون
 
از ابتدای بحران سوریه فرانسه به عنوان یکی از اصلی ترین کشورهای غربی بود که با قطع روابط دیپلماتیک با کشور سوریه از معارضه و گروه های تروریستی این کشور در برابر دولت قانونی بشار اسد حمایت کرد و تاکنون نیز شاهد نقش غیر قابل انکار فرانسه در عدم پیشبرد و نیز سنگ اندازی در مسیر حل مسالمت آمیز بحران سوریه(ژنو و آستانه) بوده ایم.
 
دربرهه مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 دولت فرانسه همواره به سیاست های متعارض و خصمانه خود در رود مذاکرات پرداخت تا جایی که به فرموده مقام معظم رهبری «نقش پلیس بد مذاکرات» را ایفا نمود.
 
علاوه بر این موارد اظهارات غیر منطقی و خصمانه نماینده این کشور در سازمان ملل مبنی بر صنعت دفاعی و موشکی کشور بار دیگر هویت و چهره واقعی این دولت اروپایی را بیش از پیش نمایان نمود.
 
نماینده فرانسه در سازمان ملل در نشست توجیهی ۲۹ ژوئن، به آزمایش موشک‌های بالستیک ایران پرداخت و این آزمایش‌ها را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست؛ وی همچنین سفر سردار سلیمانی به خارج از ایران را هم در زمره موارد نقض شده قطعنامه مزبور دانست!
 
جدیدترین آن نیز پذیرایی پاریس از منافقین و تروریست های دهه شصت است امری که هنوز 48 ساعت نیز از آن نمی گذرد و انتظار می رفت که دولت حداقل این قرارداد غیرضروری و مضر را به تاخیر بیاندازد تا دولت فرانسه کمی در اقدامات مخاصمه آمیز خود تجدیدنظر کند.


انتهای پیام/ رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار