واکنش آیت الله قدمی به سخنان اخیر روحانی :

مدرس خارج فقه و اصول گفت :آقای روحانی اگر شما حقوق دان هستید و درس‌هایت را خوب خوانده باشی می‌دانی معنای وکیل نبودن، آقا بالاسر نبودن نیست!

آقای روحانی ! اگر درس‌هایت را خوب خوانده باشی می‌دانی معنای وکیل نبودن، آقا بالاسر نبودن نیست!

به گزارش گلستان24، آیت الله سید حبیب الله قدمی حافظ کل قران کریم و صحیفه سجادیه ، جانباز انقلاب و جنگ تحمیلی و مدرس خارج فقه و اصول به سخنان اخیر روحانی واکنش نشان داد .

آقای روحانی (رئیس جمهور) در تاریخ 96/4/1 در جمع فعالان اقتصادی گفت: «فَمَنِ اهتَدى‏ فَلِنَفسِهِ وَ مَن ضَلَّ فَإِنَّما یَضِلُّ عَلَیها وَ ما أَنتَ عَلَیهِم بِوَکیلٍ» خدا به پیامبر می‌گوید: تو وکیل مردم نیستی. تو کسی نیستی که بالاسر مردم باشی که به مردم امر و نهی کنی. تو راه هدایت را به مردم بگو. خودشون می‌دانند. کسی هدایت شد به نفع خودش است و اگر هدایت نشد به ضرر خودش است «وَ ما أَنتَ عَلَیهِم بَوَکیلٍ».ما فکر می‌کنیم که بالاسر مردم فرمان میدیم و مردم هم مجری فرمان هستند اینجوری نیست. خود پیغمبر هم این چنین نبود. خود مولی امیرالمومنین هم این چنین نبود. میدان باید میدان تحمّل باشد. همدیگر را تحمل کنیم. همدیگر را بپذیریم همدیگر را به رسمیت بشناسیم. افکار مختلف و ایده‌های مختلف وجود دارد. با هم مشارکت کنیم. همدیگر را یاری کنیم همدیگر را کمک کنیم".

حال پاسخ آیت الله قدمی را با ادله قرآنی بخوانید :

** ظاهر این حرف‌ها این است که مخاطب ایشان رهبر معظم انقلاب است؛ زیرا از نظر پیروان خطّ امام خمینی (ره) تنها کسی که دارای اختیارات پیامبر اسلام (ص) می‌باشد ولیّ فقیه است که امروز بر اساس همان قانونی که مردم به آن رأی دادند و حضرت امام (ره) آن را تأیید کرد، حضرت آیت الله خامنه‌ای است.

** و باز هم ظاهر سخن ایشان این است که او از رهبری می‌خواهد که تحملش کنند و به رسمیتش بشناسند و به افکار و ایده‌ای مخالفش احترام بگذارند و انتظار اجرای فرامینش را نداشته باشند!

از آنجا که این سخنان آقای روحانی از نظر من دارای اشکالات عمده‌ای است بر خود لازم دانستم که به نقد بعضی از آن بپردازم تا هم فردای قیامت پاسخگوی خدا و رسولش باشم و هم در مقابل رهبر معظم انقلاب و ملّت مسلمان با غیرت دینی شرمنده نباشم.

آقای روحانی با استناد به آیه 108 سوره‌ی نساء، مقام پیامبر اسلام (ص) را در حدِّ و اندازه‌ی یک واعظ و سخنران تنزلّ داده، می‌گوید: "تو کسی نیستی که بالاسر مردم باشی که به مردم امر و نهی کنی.

پرسش‌ها:

1. اگر جایگاه رسولان الهی که در رأس آن‌ها پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) است به قدری نازل است که آنها حق ندارند به مردم امر و نهی کنند؛

- چرا خدای متعال می‌فرماید: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِیُطاعَ بِإِذْنِ اللَّه‏» (نساء/64). یعنی: ما هیچ رسولى را نفرستادیم مگر برای این مقصود که با اجازه‌ی خدا از او اطاعت شود؟

-چرا قرآن در شمار اوصاف حضرت محمّد (ص) می‌فرماید: می‌فرماید: «یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ» (أعراف/157)؟

-چرا حضرت عیسی (ع) از مردم می‌خواهد که: «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطیعُونِ» (آل‏عمران/50) یعنی: از خدا بترسید و مرا اطاعت کنید.

-چرا حضرات نوح، هود، صالح، لوط، شعیب (ع) می‌فرمایند: «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطیعُونِ» (شعراء/108،144،150،163و179) یعنی: از خدا بترسید و مرا اطاعت کنید.

2. اگر جایگاه پیامبر اسلام (ص) به قدری نازل است که حق ندارند انتظار اطاعت از مردم داشته باشد؛

-چرا قرآن کریم می‌فرماید: «وَ ما کانَ لِمُؤمنٍ وَ لا مُؤمِنةٍ ....» یعنی: و هیچ مرد و زن مؤمنى را در کارى که خدا و رسول حکم کنند اراده و اختیارى نیست.

-چرا خدا اطاعت از رسول خدا (ص) را مساوی با اطاعت از خودش معرفی می‌کند و  می‌فرماید: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» (نساء/80). یعنی:  هر که رسول را اطاعت کند خدا را اطاعت کرد.

3. اگر جایگاه حضرت محمد (ص) است به قدری نازل است که مردم هم موظف به اطاعت از ایشان نشدند؛

-چرا خدای تعالی علاوه بر اطاعت از خدا و رسول، اطاعت از اولی الامر را واجب کرد که بر اساس پیروان خط امام (ره) یکی از مصادیقش ولایت فقیه است؟ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» (نساء/59) یعنی: اى اهل ایمان، فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول) که از خود شما هستند اطاعت کنید.

-چرا کفار به هنگام چشیدن عذاب الهی می‌گویند: «یا لَیْتَنا أَطَعْنَا اللَّهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولاَ» (أحزاب/66) یعنی: اى کاش که ما (در دنیا) خدا و رسول را اطاعت مى‏کردیم.

4. اگر می‌بایست پیامبران الهی خودشان را با زیر مجموعه‌ی خودشان هماهنگ کنند؛

-چرا خدای تعالی در قرآن مؤمنین را در مسائل اختلافی به اطاعت از رهبری فرمان می‌دهد؟ «وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ» (أنفال/46) یعنی: و همه پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد.

-چرا باید برای غیبت در کارهایی که حضور جماعت لازم است از پیامبر (ص) اجازه بگیرند؟ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذا کانُوا مَعَهُ عَلى‏ أَمْرٍ جامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّى یَسْتَأْذِنُوهُ(نور/62).

5. اگر پیامبر اسلام (ص) به غیر از انذار و ابلاغ فرامین الهی هیچ مسئولیتی ندارند؛

- پس آیات مربوط به اخذ زکات، امر به معروف، نهی از منکر، جهاد، قتال، اجرای حدود و ... – که همه‌اش امر و نهی است – برای چه کسی صادر شده است؟

آقای روحانی اگر شما حقوق دان هستید و درس‌هایت را خوب خوانده باشی می‌دانی معنای وکیل نبودن، آقا بالاسر نبودن نیست!

آقای روحانی ممکن است بپرسید پس مقصود از آیاتی نظیر «إنما أنت نذیر» و «لست علیهم بمصیطر» و «ما علیلک إلّا البلاغ» و امثال آن چیست؟

باید در جواب شما بگویم: بعضی از آیات در مقام تسلیت نبیّ (ص) است و بعضی از آیات برای فهم دیگران است که بدانند پیامبر اسلام (ص) به وظیفه‌اش عمل کرده است و بعضی از آیات از نوع حصر اضافی است و ...؟

آقای روحانی این آیات، در مقام تحقیر پیامبری که در جایی دیگر اطاعتش مساوی با اطاعت خدا معرّفی شده است، نیست بلکه در مقام ایجاد آرامش به آن حضرت و بستن دهان دشمنانش است؟

انتهای پیام / گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار