گزارش؛

کش‌مکش‌ها بر سر انتخاب اعضای کابینه همچنان ادامه دارد/ چشم طمع اصلاح‌طلبان به دولت سیزدهم/ آیا روحانی تسلیم خواسته اصلاحات می‌شود؟

کش‌مکش‌ها بر سر انتخاب اعضای کابینه همچنان ادامه دارد/ چشم طمع اصلاح‌طلبان به دولت سیزدهم/ آیا روحانی تسلیم خواسته اصلاحات می‌شود؟

به گزارش گلستان 24،به نقل از راه دانا؛ اصلاح‌طلبان علیرغم حمایت ظاهری از دولت حسن روحانی، در جلسات درون حزبی خود انتقادات گسترده‌ای نسبت به عملکرد دولت یازدهم و انتخاب برخی وزرا داشتند، تا جایی که بلافاصله پس از راه‌یابی به مجلس برخی از آن‌ها موضوع استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مطرح کردند و این نشانه‌ای از انتقاد گسترده اعضای این فراکسیون نسبت به عملکرد برخی وزرای کابینه حسن روحانی بود.

این جریان سیاسی که از دولت یازدهم با عنوان "رحم اجاره‌ای" خود یاد می‌کرد، در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم مجبور به حمایت از حسن روحانی شد، اما اصلاح‌طلبان که خاطره خوشی از برخی وزرای دولت یازدهم نداشتند و معتقد بودند که کارگزارانی‌ها پیشانی دولت یازدهم هستند، حمایت از حسن روحانی را این‌بار مشروط به انتخاب وزرای مورد تایید اصلاح‌طلبان یا به عبارت خودشان "نخبگان اصلاح‌طلبی" کردند.

شرط و شروط‌ها برای روحانی

مجید محتشمی دبیر کل حزب آزادی در این‌باره به خبرنگار دانا، گفت: آنچه در پیشانی دولت روحانی شاهدش هستیم استفاده گسترده از مجموعه کارگزارانی‌هایی است که تحول‌گرا، مبتکر و خلاق نیستند، نعمت‌زاده وزیری است که می‌تواند وزارت صنعت، معدن و تجارت را به خوبی نگهداری کند که در مورد "خوب" آن هم باید بیشتر بررسی کنیم، اما اینکه یک تحول گسترده در اقتصاد کشور فراهم شود به دلیل کهولت سن، دیدگاه‌های فکری و اندیشه‌ای و تجربه‌ای که در گذشته شاهد آن بودیم امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: لذا پیشانی دولت روحانی بیشتر در اختیار حزب کارگزاران است و اگر این روند در دوره دوازهم هم تکرار شود روحانی موفقیت چندانی برای کشور حاصل نخواهد کرد هرچند خودش زحمات گسترده‌ای می‌کشد و امیدواریم که شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم.

دبیر کل حزب آزادی در این گفت‌وگو که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است از شرط و شروط اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: مجموعه احزاب اصلاح‌طلب از چند ماه پیش، که گمانه‌زنی‌ها درباره انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، هرچند برخی نقدهایی نسبت به عملکرد روحانی داشتند اما گزینه‌ نهایی برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم روحانی شد، البته برخی شرط و شروط هم گذاشته‌اند که از نخبگان اصلاح‌طلبی بیشتر در دولت دوازدهم استفاده شود و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد و این عمل منجر به استفاده بیشتر و بهتری از نخبگان اصلاح‌طلبی در مسئولیت‌های اجرایی کشور شود.

آغاز جدال اعتدالیون و اصلاح طلبان

هرچند برخی اصلاح‌طلبان محافظه‌کار شرط و شروط خود را برای حمایت از حسن روحانی مخفی می‌کردند و می‌گفتند هیچ سهم‌خواهی از دولت دوازدهم ندارند، اما پس از پایان انتخابات و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری دولت دوازدهم، پیام توئیتری حسام‌الدین آشنا حکایت از سهم‌خواهی زودهنگام اصلاح‌طلبان برای کابینه دولت دوازدهم داشت.

آشنا در صفحه توئیتر خود نوشت: "کاسبان اصلاح طلبی که باج خواهی رسانه ای و سیاسی از رئیس جمهور را آغاز کرده اند، بدانند روحانی خاتمی نیست؛ نه تعارف می کند و نه ماخوذ به حیا می شود."

این پیام توئیتری آشنا آغازگر جدال رسانه‌ای اصلاح‌طلبان و دولت بر سر انتخاب اعضای کابینه دولت دوازدهم شد؛ در این میان برخی معتقد بودند که حسن روحانی به عهد خود با اصلاح‌طلبان وفا نکرده و به اصطلاح پس از رای آوردن "دبه" کرده و عده‌ای هم بر این باور بودند که روحانی از همان ابتدا زیر بار خواسته‌ اصلاح‌طلبان نرفته است، که البته در این میان می‌توان سخنان عارف را مهر تاییدی بر خلف وعده روحانی دانست.

رایزنی در پس پرده، انکار در رسانه

عارف را هم می‌توان از جمله آن اصلاح‌طلبان محافظه‌کاری دانست که ضمن سهم‌خواهی در پس پرده، همواره بر عدم سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان تاکید داشته اما همواره سخن از دِینی که اصلاح‌طلبان بر گردن حسن روحانی دارند به میان آورده است.

او که پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال 92 را هم مدیون خود می‌داند در جمع شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و منتخبان شوراها می‌گوید: در انتخابات اردیبهشت هیچ شکی نیست که پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان است. خواهش ما در آستانه تشکیل دولت دوازدهم همراهی و هماهنگی با فراکسیون امید است و هیچ سهم‌خواهی نخواهیم داشت.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در بخش دیگری از اظهارات خود می‌گوید: بعضی‌ها پیروز می‌شوند و یادشان می‌رود چه کسانی برایشان زحمت کشیدند و من این گله را دارم.

جدال عارف و آشنا

سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان پس از چندی صدای جنتی را هم درآورد و علی جنتی وزیر مستعفی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم در همایش تقدیر از فعالان حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی گفت: اینک جریان های سیاسی حامی دولت دوازدهم نباید به دنبال سهم خواهی باشند در غیر این صورت در انتخابات آینده مجلس و ریاست جمهوری بازنده خواهیم شد.

چندی بعد بازهم عارف سخن از عدم سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان به میان آورد اما سخنان عارف این‌بار با پاسخ حسام‌الدین آشنا روبه‌رو شد.

عارف در صفحه توئیتر خود نوشت: "همراهی، ‌هماهنگی و همدلی با جریان اصلاحات رمز موفقیت دولت دوازدهم است و گفتمان اصلاحات در این مسیر به دنبال سهم‌خواهی نیست."؛ آشنا هم در پاسخ عارف نوشت: " درست است که گفتمان از جنس سهم خواهی نیست اما امان از سهم خواهی های افراد به اسم جریان".

تلاش برای دولت سیزدهم

مصاحبه‌های اصلاح‌طلبان و اعضای فراکسیون امید در خصوص استفاده روحانی از "کسانی که در انتخابات برای او تب کرده‌اند" همچنان ادامه دارد و در بین جریان اصلاحات کم نیستند کسانی که معتقدند کرسی‌های هیئت دولت دوازدهم جایگاه اصلاح‌طلبان است و در مقابل آن‌ها هم کم نیستند اعتدالیونی که با سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان مخالفند و روحانی را از کوتاه آمدن در مقابل زیاده‌خواهی‌های اصلاح‌طلبان بازمی‌دارند؛ این روزها اعضای فراکسیون امید و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان جلساتی با حسن روحانی و اطرافیان وی برگزار می‌کنند و به شدت دنبال رایزنی برای تشکیل کابینه اصلاح‌طلب هستند؛ باید ببینیم روحانی در مقابل خواسته اصلاح‌طلبان سر خم می‌کند یا اینکه کار به جلسه با پدر خوانده‌ها می‌کشد.

کارشناسان معتقدند که تشکیل یک دولت اصلاح‌طلب در چهارسال آینده بستگی به تشکیل کابینه اصلاح‌طلب در دولت دوازدهم دارد و چشم طمع اصلاح‌طلبان به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم یکی از دلایل پافشاری جریان اصلاحات به دولت و هجمه‌ها علیه روحانی است اما سهم‌خواهی سیاسی و سیاسی‌کاری باعث فراموشی مشکلات مردم می‌شود و به جای پیگیری معضلات کشور این خواسته‌های احزاب است که در دولت مورد مطالبه قرار می‌گیرد.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار