درس بزرگی که این مذاکرات و این تحریم ها برای ملت ایران دارد این است که تحریم ها برداشتنی نیستند بلکه تحریم ها دور زدنی هستند!

تحریم برداشتنی نیست!

به گزارش گلستان 24 ، چهار سال تلاش تیم مذاکره کننده دولت روحانی برای عادی سازی روابط بین ایران و آمریکا نتیجه ای در پی نداشت و در نهایت با وجود توافقات پی در پی و وضع برجام، آمریکا مجدداً ایران را تحریم کرد و به همه ثابت کرد که نه تنها سرِ دوستی با ایران را ندارد بلکه دشمنی خود را خیلی واضح تر نمایش داد.

رویای آشتی با آمریکا برای خیلی ها آنچنان بزرگ بود که حاضر بودند بخاطرش از عزت ملی خود کوتاه بیایند ولی در عوض با آمریکا رابطه برقرار کنند. اما عده ای هم با خبرهای ضد و نقیضی که در کوچه و  بازار و شبکه های اجتماعی دریافت می کردند تصورشان این بود که این توافقات موجب لغو همه جانبه تحریم ها علیه ایران و بهبود اوضاع اقتصادی خواهد شد.

اما پس از گذشت چهار سال از دولت تدبیر و امید، و توافقات مختلف برای همه آشکار شده است که این نوع مذاکره و این توافقات برای ایران آب و نان نمی شوند. فقط آنهایی که متعصبانه به این قضیه نگاه می کردند هنوز مدافع برجام و دوستی با آمریکا هستند.

اما درس بزرگی که این مذاکرات و این تحریم ها برای ملت ایران دارد این است که تحریم ها برداشتنی نیستند بلکه تحریم ها دور زدنی هستند!

بله تحریم ها را باید دور زد. اما نه با مذاکره و نشست و برخاست با سران 1+5 و نه با اعتماد به آمریکا، بلکه از طریق اعتماد به نیروهای داخلی و تلاش در مسیر کارآفرینی می توان تحریم ها را دور زد و به اقتصادی پویا دست یافت.

همه مردم ایران باید با هم بسیج شوند و در این نبرد تنها هدفشان پیشرفت ایران باشد. تولیدکنندگان کیفیت کالای خود را بالا ببرند و مردم تنها کالای ایرانی را خریداری کنند.

دولت وام های کم بهره ای را برای کمک به تعاونی ها و کشاورزها و تولیدکنندگان ارائه بدهد تا اقتصاد کشور رشد پیدا کند. جلوی واردات بی رویه کالاهایی که در داخل مشابه آنها را داریم گرفته شود.

تحریم

به استعدادها و نخبگان کشور بها داده شود تا در داخل کشور تکنولوژی هایی که تاکنون نداشته ایم را راه بیندازیم و بی نیاز از واردات کالاهای لوکس خارجی بشویم و بهتر از آن هم این است که بتوانیم روزی خودمان صادرکننده باشیم.

دنیا فقط همان چند کشور بزرگ اروپایی و آمریکا نیست. جهان پر است از کشورهایی که همچون ایران از دخالت های بیگانگان رنج کشیده اند و امروز خواستار استقلال و پیشرفت هستند و ایران را الگوی خود می دانند.

همین چند روز پیش یک مقام بلند پایه نظامی کره شمالی نسبت به تداوم اقدامات تحریک آمیز واشنگتن علیه کشورش واکنش نشان داد و اعلام کرد : آمریکا را از صحنه زمین محو می کنیم.

این پیغام خیلی جالب است. کره شمالی کشوری مسلمان نیست پس این تنها ندای مسلمانان نیست بلکه ندای تمام آزادگان جهان است. همه می خواهند استقلال داشته باشند و پیشرفت کنند تا فرزندانشان در محیطی راحت و مجهز بزرگ شوند.

تحر یم

جالب است که عده ای روشنفکر زمانی که به کشورهای دیگر نیرو می فرستیم و کمک های خیرخواهانه می کنیم صدایشان در می آید که  در ایران خودمان نیازمند داریم چرا به کشورهای دیگر کمک می کنید.

صدای وطن پرستی شان بلند می شود و خود را آریایی و ایرانی می خوانند. در حالیکه همین افراد حاضر نیستند برای کمک به کارگران و مهندسان و جوانان ایرانی، از کالاهای لوکس خارجی دل بکنند و ایرانی بخرند.

و خلاصه کلام اینکه تحریم ها برداشتنی نیستند، تنها دور زدنی هستند و راه این کار در دست جوانان کشور است. باید به جوانان و نخبگان میدان داد تا بتوانند سکان دار پیشرفت کشور بشوند. تنها بدین طریق مشکلات معیشتی مردم حل خواهد شد.


انتهای متن/

ارسال نظر

آخرین اخبار