بازخوانی جنایات آمریکا علیه ملت ایران اسلامی؛

دو هفته پس از آغاز جنگ، آمریکا 4 فروند هواپیمای آواکس را به عربستان سعودی تحویل داد تا ریاض اطلاعات جامع کسب شده را به بغداد ارسال کند. تا سال 1984 میلادی به غیر از اطلاعاتی که آواکس ها جمع آوری کرده بودند و نیز اطلاعات ماهواره ای که واشنگتن برای بغداد می فرستاد، ظاهراً هیچ گونه روابط رسمی دوجانبه ای میان عراق و آمریکا وجود نداشت.

از واگذاری آواکس های آمریکائی و بمب های خوشه ای تا حمایت های مالی و نفتی

به گزارش گلستان24، در جنگ تحمیلی اغلب کشورهای جهان و همه کشورهای قدرتمند از صدام وحمایت می کردند،اما در این میان نقش ایالات متحده آمریکا بسیار مزورانه بود

رسوایی بزرگ تاریخی آمریکا در حمایت های قطع نامه ای از رژیم بعث در سازمان ملل

اولین نشانه موضع جانبدارانه آمریکا در قطع نامه های 479 [6 مهر 59] و 514 [21 فروردین 61 پس از فتح خرمشهر] و قطعنامه 522 [12 مهر 61] شورای امنیت آشکار شد.

قطع نامه 479 را با قطع نامه 660 شورای امنیت درباره هجوم عراق به کویت مقایسه کنید.

برخی تفاوت های آشکار در موضع گیری سازمان ملل در این دو رسوایی بزرگ غیرقابل توجیه است. در قطعنامه 1359 شمسی نه تنها عراق به عنوان متجاوز معرفی نشد بلکه هیچ کس خواستار عقب نشینی نیروهای این کشور به پشت مرزهای شناخته شده بین المللی نیز نشد.

حتی در قطعنامه 514 و 522 در سال 61 هم هیچ اشاره ای به متجاوز نشد.

در حالی که در قطنامه 660 برای کویت که در همان روز اول حمله عراق به کویت در 11 مرداد 1369 صادر شد، تکلیف همه چیز روشن بود، هم متجاوز تعیین شده بود و هم او را ملزم به عقب نشینی به مرزهای بین المللی می کرد.

 

اولین حمایت های مالی و نفتی آمریکا از عراق

با بروز مشکلات جدی در عراق و ظهور آثار اقتصادی جنگ، آمریکا به حمایت سیاسی و اطلاعاتی و فروش تسلیحات بسنده نمی کند و برای حمایت از صدام مستقیما وارد میدان کمک مالی به صدام می شود. در دسامبر 1982 ایالات متحده 210 میلیون دلار وام تخصیص داد که در فاصله سال های 1980 تا 1990 نیز 7/4 میلیارد دلار وام تضمین شده (عملاً بلاعوض) برای تجهیز صنایع نظامی عراق به آن کشور اعطا کرد. بهبود روابط آمریکا با عراق موجب افزایش قابل ملاحظه واردات نفت آمریکا از عراق شد به گونه ای که در 1990 آمریکا 24درصداز صادرات نفت عراق که شامل 8 درصد واردات نفت آن کشور می شد را خریداری می کرد در ادامه این همکاری ها کمپانی ها نفتی آمریکایی خطوط جدید حمل و نقل نفت در عراق با هزینه ای معادل 484 میلیون دلار احداث می کنند.

عراق گیت و کمک های مالی امریکا به عراق

Picture3

از موضوعات شاخص در رسوایی عراق گیت، وام ها و اعتبارات مالی مهمی بود که بانک ناسیونال دلاورو آنها را پرداخت کرده بودند. در دسامبر 1982 [آذر 1361] شعبه آتلانتا و اگزیم بانک وزارت کشاورزی امریکا تصمیم گرفت به عراق وام بدهد. تقریباً 11 ماه پیش از این، امریکا به طور رسمی نام این کشور را از کشورهای حامی تروریسم حذف کرده بود تا راه برای تأمین اعتبار، تأمین وام و صادرات تجهیزات کاربرد دوگانه به عراق فراهم شود. (ویلمسه، 1392: 100)

موضوع اعطای این اعتبارات با توجه به اینکه چنین اعتباراتی پیش از آغاز جنگ ایران و عراق وجود نداشت و به طور قطع به ایران اعطا نشده، به تنهایی دلیلی بر کمک آشکار آمریکا به عراق محسوب می شد و در نتیجه مبین جانب داری عمیق آمریکا از عراق بود. در ماجرای عراق گیت روشن شد که کاخ سفید با دور زدن قوانین آمریکا مخفیانه به عراق کمک کرده تا این کشور بتواند به تسلیحات ارزشمند و گران قیمتی دست پیدا کند. با این حال اینجا تنها کاری که می توان کرد این است که این مورد را به مواردی که پیش از این افشاء شده اضافه کنیم (ویلمسه، 1392: 104)

علنی کردن روابط برای نقویت حداکثری صدام.

درخواست علنی صدام برای برقراری ارتباط رسمی دیپلماتیک با آمریکا

Picture5Picture4

تیرماه 1361 بعد از شکست صدام در خرمشهر، صدام در مصاحبه با نشریه تایم آمریکا گفت: «مایلیم با آمریکا رابطه دوستانه داشته باشیم، ما چگونه می توانیم این روابط را برقرار کنیم»؛ بلافاصله ریگان پیام تبریک به مناسبت چهاردهمین سالگرد کودتای حزب بعث برای صدام فرستاد.

دیدار رسمی دونالد رامسفلد نماینده ویژه رئیس جمهور وقت آمریکا (ریگان) با صدام

در 17 دسامبر 1983 دونالد رامسفلد، فرستاده ویژه ریگان در خاور میانه وارد بغداد شد. وی نامه دست نوشته ای را برای صدام به همراه داشت: ریگان در این نامه از سر گیری روابط دیپلماتیک و گسترش ارتباط نظامی و تجاری با بغداد را پیشنهاد کرده بود.

بیعت صدام با اسرائیل؛ شرط برقراری روابط رسمی آمریکا با عراق

Picture8

از شهریور 1361 ملاقات های فشرده استفان سولارز نماینده حامی پروپاقرص اسرائیل در کنگره آمریکا با صدام آغاز شد؛ صدام در مذاکراتی که متن آن در بیانیه این عضو کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا فاش شد، موجودیت اسرائیل و تضمین امنیت آن را به رسمیت شناخت. بلافاصله آریل شارون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد آنچه امروز از امنیت اسرائیل مهم تر است این امنیت عراق است. 

صدام شهروند افتخاری آمریکا

روابط صمیمانه صدام و آمریکا به جایی رسید که صدام طی مراسم رسمی به عنوان شهروند افتخاری دیترویت آمریکا معرفی شد.

شهردار دیترویت Coleman Young  (کلمن یانگ) صدام را در سال 1980 شهروند افتخاری دیترویت آمریکا معرفی کرد

حمایت های آمریکا برای حفظ قدرت اقتصادی صدام؛احداث خط لوله نفت عقبه با پول آمریکا زیر سایه اسرائیل

Picture9

در بهار 1984 اکسیمبانک تحت فشار قرار گرفت تا برای پروژه خط لوله جدید عقبه عراق 500 میلیون دلار وام تضمینی را پشتوانه آن مالیات دهندگان آمریکایی بودند، به عراق پرداخت کند. قرار بود این خط لوله یک میلیون بشکه نفت خام را روزانه از شمال غرب عراق به بندر عقبه در اردن منتقل کند و بدین ترتیب نفت را از منطقه جنگی خلیج فارس دور کرده و به دریای سرخ برساند. از آنجا که این خط لوله از جنگ و تنگه هرمز که ایران تهدید به بستن آن می کرد، دور بود، ایجاد اختلاف در فروش نفت از سوی تهران را دشوار تر می ساخت و این امر برای صدام بسیار حیاتی بود (فریدمن، 1383: 59-58)

چند میلیارد دلار اعتبار ساخت این خط لوله توسط آمریکا تأمین شد و آمریکا به صدام تضمین داد که اسرائیل به این خط لوله که از 20 کیلومتری مرز فلسطین اشغالی عبور می کند هیچ تعرضی نکند.

فروش هلی کوپتر اولین کمک نظامی آمریکا به عراق

Picture10

گام اول در تجهیز ارتش عراق از سوی آمریکا فروش انواع هلی کوپتر بود. به دنبال نخستین معامله فروش هلی کوپتر هیوز به عراق معاملات دیگری از این قماش بین دوکشور امریکا و عراق صورت گرفت. در واقع معامله هلیکوپتر راه هایی را که ازسال 1967 بین دو کشور بسته شده بودند به روی عراق گشود.

واگذاری بمب های خوشه ای به صدام

Picture14

هووارد تیچر در گزارشی که درسال 1995 به عنوان شاهد برای قاضی پرونده محاکمه فروشندگان سلاح به عراق تهیه کرده چنین می نویسد:

هووارد تیچر در گزارشی که درسال 1995 به عنوان شاهد برای قاضی پرونده محاکمه فروشندگان سلاح به عراق تهیه کرده چنین می نویسد: «ایالات متحده آمریکا، به طور فعال و همه جانبه ای درجنگ عراق علیه ایران، به کشور عراق کمک می کرد. این کمک ها، شامل کمک های مالی، اطلاعات نظامی، مشارکت مشاوران نظامی آمریکا همراه با تحویل سلاح های مختلف به وسیله کشورهای ثالث بود، تا آمریکا مطمئن باشدکه عراق به میزان کافی تجهیزات نظامی دراختیار دارد تا در جنگ شکست نخورد. او می افزاید که رئیس سازمان سیای آمریکا در آن زمان ویلیام کیسی، یک شرکت شیمیایی را به عنوان پوشش ظاهری حقوقی به کارگرفته بودکه توسط آن شرکت، بمب های خوشه ای ساخت آمریکا را در جنگ عراق علیه ایران، به رژیم می فروخت» (خالوزاده،1383:489)

آواکس های آمریکایی در خدمت صدام

Picture15

دو هفته پس از آغاز جنگ، آمریکا 4 فروند هواپیمای آواکس را به عربستان سعودی تحویل داد تا ریاض اطلاعات جامع کسب شده را به بغداد ارسال کند. تا سال 1984 میلادی به غیر از اطلاعاتی که آواکس ها جمع آوری کرده بودند و نیز اطلاعات ماهواره ای که واشنگتن برای بغداد می فرستاد، ظاهراً هیچ گونه روابط رسمی دوجانبه ای میان عراق و آمریکا وجود نداشت.

حمایت آمریکا از استفاده عراق از بمب های شیمیایی و کشتار جمعی

Picture25

در اواسط 1983 (1362) صدام تصمیم گرفت از سلاح های شیمیایی علیه ایرانیان استفاده کند. ریچارد مورفی و دستیارش جیمز بلیک نیز تا حدی با در نظر گرفتن امکان شکست صدام در کابوس او شریک بودند و همین امر ممکن است آنان را به تشویق آلمان غربی در مورد فروش مقادیری گاز سمی و مواد مربوطه آن به عراق وادار ساخته باشد.

آنان از طریق سیا و مجاری دیپلماتیک از فروش گاز سمی به عراق آگاهی داشتند و اعتقادشان بر این بود: تا زمانی که عراق از سلاح شیمیایی در دفاع از خاک خود و در مقیاس محدود استفاده می کند توسلش به این سلاح «قابل درک» می باشد. ( تیمرمن، 217:1376).

انتهای پیام /

ارسال نظر

آخرین اخبار