عدم درج اخبار پیروزی‌های اخیر ارتش‌های عراق و سوریه در قالب رایج و معمول «بایکوت» رسانه‌‌ای غرب و اعراب مرتجع قرار نمی‌گیرد، بلکه باید آن را «خفقان» رسانه‌ای غربی‌-‌عربی توصیف کرد. خبرگزاری فارس: وقتی پیروزی‌های عراق و سوریه «خفقان» رسانه‌ای غربی‌-عربی به بار می‌آورد

«خفقان» رسانه‌ای غربی‌-عربی باپیروزی‌های عراق و سوریه

به گزارش گلستان24 ، این روزها رسانه‌های مغرض منطقه کمتر از آنچه در سوریه و عراق می‌گذرد و پیروزی‌هایی که ارتش و نیروهای دفاع مردمی این دو کشور در جبهه‌های مختلف عملیاتی علیه گروه‌های تروریستی از جمله «داعش» بدست می‌آورند، سخن می‌گویند.

سوریه این روزها شاهد ادامه عملیات موفق ارتش این کشور در جبهه‌های شمالی، جنوبی و شمال شرقی است، به گونه‌ای که در جبهه شمال شرقی یعنی استان «حسکه» و به طور مشخص شمال، داعش درحال خروج کامل است و شکست‌های سنگینی را از نیروهای ارتش سوریه و کمیته‌های دفاع مردمی کُردهای این کشور متحمل شده است.

عراق از روز دوشنبه گذشته شاهد آغاز عملیات بزرگ آزادسازی شهر «تکریت»، مرکز استان صلاح الدین عراق و زادگاه «صدام حسین»، دیکتاتور معدوم این کشور با حضور حدود 30 هزار نیروی نظامی و نیروهای داوطلب بسیج مردمی عراق موسوم به «حشد الشعبی» بود.

عملیات‌ ارتش سوریه و عراق درحالی علیه گروه‌های تروریستی تکفیری در جریان است که صرف نظر از سکوت و بایکوت رسانه‌های مغرض منطقه‌ای و بین المللی در بازتاب دادن پیروزی‌ها و موفقیت‌های بدست آمده علیه گروه‌های تروریستی از جمله داعش، 2 نکته نیاز به تامل ویژه دارد:

اول: همزمان با آغاز دور جدید عملیات‌ ارتش سوریه در جبهه شمالی این کشور که شهر حلب را با هدف تکمیل محاصره گروه‌های مسلح تروریستی در برمی‌گرفت، تحرکات گسترده‌ای از سوی محور آمریکایی در دو عرصه میدانی و سیاسی آغاز شد.

در عرصه میدانی ترکیه به حمایت گسترده و بی‌قید و بند از گروه‌های مسلح تروریستی حلب پرداخت، به گونه‌ای که جدای از حمایت‌های نظامی و لجستیکی، اقدام به اعزام هزاران تروریست مسلح جهت کمک به گروه‌های تروریستی حلب کرد تا در جبهه جنوبی نیز گروه‌های تروریستی با حمایت آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی بر شدت حملات خود در این جبهه بیفزایند و با سرگرم کردن ارتش سوریه و منحرف کردن توجه آن از جبهه شمالی، از فشار وارده بر تروریست‌های حلب بکاهند.

در عرصه سیاسی تکاپوهای دیپلماتیک و سفرهای منطقه‌ای «استفان دی مستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، به همراه طرحش مبنی بر توقف درگیری‌ها در حلب و برقراری آتش‌بس بین گروه‌های مسلح و ارتش سوریه در این شهر را شاهد بودیم.

به اذعان بسیاری از ناظران و کارشناسان امور سوریه طرحی که دی‌ مستورا درصدد پیاده کردن آن در حلب است، چیزی جز تلاش برای نجات دادن گروه‌های مسلح تروریستی این شهر نیست که هر روز حلقه محاصره ارتش سوریه را بر خود تنگ‌تر می‌بینند و سقوط حلب برای آنها و حامیان منطقه‌ای و بین المللی‌اشان به معنای پایان بخش مهمی از بحران سوریه است.

دوم: در عراق عملیات آزادسازی شهر تکریت درحالی از دوشنبه گذشته آغاز شد که در کمال تعجب و حیرت نام و نشانی از حضور آمریکایی‌ها که رهبری ائتلاف بین المللی ضد داعش را در عراق و سوریه برعهده دارند، نبود.

عدم درخواست کمک ارتش عراق از آمریکا به اقدام یکی از فرماندهان نیروهای مرکزی ارتش آمریکا باز می‌گردد که پنج‌شنبه گذشته فاش کرد، حدود 20 تا 25 هزار نفر از نیروهای عراقی برای انجام عملیات آزادسازی شهر «موصل» در ماه‌های آوریل و می سال‌جاری میلادی، آماده شده‌اند.

این سخنان بازتاب‌ منفی گسترده‌ای میان عراقی‌ها برجا گذاشت، از جمله اینکه عراقی‌ها تاکید کردند، آمریکایی‌ها با اعلام زمان عملیات آزادسازی موصل، طرح حمله نهایی آزادسازی این شهر را برای داعش افشا کرده‌اند.

به همین دلیل نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق عملیات آزادسازی تکریت را بدون کمک گرفتن از آمریکایی‌ها آغاز کردند که نارضایتی آمریکایی‌ها از عدم هماهنگی بغداد با آنها درباره این عملیات را درپی داشت.

به همین منظور رسانه‌های غربی و مغرض عربی دست بکار شدند تا جنگ رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه این عملیات آغاز کنند و با دادن بُعد طایفه‌ای و مذهبی به آن مبنی بر هجوم شیعیان به یک شهر سنی‌نشین، ضمن دامن زدن به اختلافات طایفه‌ای و فرقه‌ای در عراق، سعی کنند، دستاوردهای عملیات بزرگ عراقی‌ها را منحرف کنند و آن را در راستای جنگ فرقه‌ای نشان دهند.

این درحالی است که آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند، چرا ارتش عراق از آنها برای مشارکت در عملیات آزادسازی شهر تکریت دعوت نکرد و این عدم دعوت چه معنا و مفهومی دارد.

یکی از فرماندهان نیرو‌های داوطلب مردمی عراق در این خصوص تصریح می‌کند که علت دعوت نکردن از آمریکایی‌ها بدلیل بی‌اعتمادی عراقی‌ها به آنهاست.

وی تاکید می‌کند که طی چند هفته گذشته گزارش‌های زیادی از کمک‌رسانی آمریکا به تروریست‌های تکفیری داعش در مناطق مختلف عراق به دست ما رسیده است.

با توجه به آنچه گذشت، چگونه می‌توان ماهیت واقعی ائتلاف بین المللی ضد داعش را نادیده گرفت؟ چگونه می‌شود، آمریکا را دشمن داعش و گروه‌های تروریستی شمرد، در حالی‌که واشنگتن هرگاه و هرجا که احساس کند، آنها در تنگنا و فشار هستند، به کمک آنها می‌شتابد؟

طرح دی مستورا برای نجات گروه‌های تروریستی شهر حلب و حمایت آمریکا از این طرح، افشای زمان عملیات آزادسازی شهر موصل، دادن کمک‌های نظامی به تروریست‌های تکفیری داعشی در مناطق مختلف عراق، جلوه دادن عملیات آزادسازی شهر تکریت به عنوان عملیاتی طایفه‌ای و مذهبی جهت دامن زدن به اختلاف سنی و شیعی در عراق و اقدامات بی‌شمار دیگری که از حوصله این مقال خارج است، آیا می‌تواند، جای شک و تردیدی درباره اهداف واقعی آمریکا در منطقه بطور عام و دو کشور عراق و سوریه بطور خاص باقی می‌گذارد؟ آیا نباید این اقدامات آمریکا را اجرای سیاست خرید وقت برای گروه‌های تروریستی جهت تنظیم صفوف خود و آمادگی بیش از پیش و هشدار زود ‌هنگام جهت مقابله با عملیات‌‌های آتی بشمار آورد؟

ارسال نظر

آخرین اخبار