حسن روحانی که در انتخابات پیروز شد بسیاری خیال می کردند که دولت دوازدهم با کابینه ای جوان تر مسئولیت اداره کشور را بر عهده بگیرد و روحانی و حامیانش راه را برای جوانتر ها باز کنند.

لیست کابینه دولت دستخوش تغییرات شد

به گزارش گلستان24؛روز گذشته اما بر خلاف انتظار حضور روحانی در مجلس برای ارائه لیست پیشنهادی وزرا، حسینعلی امیری به مجلس رفت و لیست را به لاریجانی داد.

 

اگر چه بر خلاف رایزنی ها و در لحظات آخر لیست کابینه دولت دستخوش تغییرات شد و بدون وزیر علوم و با 17 نفر به مجلس رسید.

از سوی دیگر بر خلاف فشار اصلاح طلبان به روحانی برای حضور زنان در کابینه اما لیست پیشنهادی وزیر زن نداشت تا حضورزنان در کابینه منتفی شود.

اما نکته جالب توجه اینکه بر خلاف وعده های روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی و برخلاف انتظار حامیان و طرفداران روحانی، سن کابینه نه تنها نسبت به دولت قبل جوانتر نشد که یکسالی نیز پیرتر شد.

هر چند حسن روحانی واعظی را از وزارت ارتباطانت کنار گذاشت و جوانی 36 ساله را به جای او معرفی کرد اما میانگین سنی وزرای پیشنهادی به 58 سال رسیده است.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، نامه حسن روحانی خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و لیست 17 نفر از وزرای پیشنهادی خود را تقدیم مجلس کرد.  متن نامه حجت‌الاسلام حسن روحانی به شرح زیر است:

باسمه تعالی

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً در اجرای اصل 133 قانون اساسی و همچنین ماده 188 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست اسامی وزرای پیشنهادی را به همراه شرح حال و برنامه آنان، همچنین خط مشی و اصول کلی و برنامه دولت، برای اخذ رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌دارم.

حسن روحانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

اسامی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

1- دکتر مسعود کرباسیان برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی، 2- محمود علوی برای تصدی وزارت اطلاعات، 3- دکتر محمدجواد ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه، 4- مهندس محمدجواد آذری‌جهرمی برای تصدی  وزارت ارتباطات و فناوریاطلاعات، 5- سیدمحمد بطحایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، 6- دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 7- دکتر علی ربیعی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،

8- مهندس محمود حجتی‌نجف‌آبادی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی، 9- سرتیپ ستاد امیر حاتمی برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، 10- دکتر سیدعلیرضا آوایی برای تصدی وزارت دادگستری، 11- عباس آخوندی برای تصدی وزارت راه‌وشهرسازی، 12- دکتر محمد شریعتمداری برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، 13- دکتر سیدعباس صالحی برای تصدیوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 14- دکتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی برای تصدی وزارت کشور، 15- مهندس بیژن نامدار زنگنه برای تصدی وزارت نفت، 16- مهندس حبیب‌الله بیطرف برای تصدی وزارت نیرو، 17- دکتر مسعود سلطانی‌فر برای تصدی وزارت ورزشو جوانان

لیست معرفی شده روحانی به مجلس باعث واکنش های مختلف سیاسیون در جراین های مختلف شد،در حالی  اصلاح طلبان اصلا از روحانی به خاطر معرفی کابینه جدید دل خوشی ندارند که هشت وزیر دولت قبلی بدون تغییر در این دولت دوباره معرفی شده بودند و سوالی که به وجود می آید این است که چرا تا دولت قبل این وزرا مورد حمایت تمام قد اصلاح طلبان بودند اما حالا این کابینه این جریان سیاسی را راضی نمی کند؟

جلایی‌پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در کانال تلگرامی خود در انتقاد از کابینه پیشنهادی نوشته است: کابینه‌ای که امروز آقای روحانی به مجلس معرفی کردند، تناسبی با کم‌ّ‌وکیف آرای ایشان ندارد. آن 24 میلیون نفری که از روی ناگزیری به ایشان رأی دادند، همچنان چاره‌ای جز حمایت از دولت دوازدهم ندارند، چون راه دیگری برای اصلاحات باقی نمانده است.

حبیب الله ده مرده نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش به روحانی انتقاد کرد که چرا وزیر علوم را معرفی نکرده و گفت: " آیا پس از 4 دهه گذشتن از انقلاب اسلامی و با این همه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مدیران دانشگاهی، رئیس‌جمهور یک گزینه نتوانست از میان این‌ها انتخاب کند؟"

/افکارنیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار