اوباما: نژادپرستی همچنان بر آمریکا سایه افکنده است

ده‌ها هزار نفر از آمریکایی‌ها که اکثراً سیاه‌پوست بودند، در پنجاهمین سالگرد «یکشنبه خونین» سیاه‌پوستان در شهر «سلما» ایالت «آلاباما» راهپیمایی کردند و رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کرد تاریخ نژادپرستی همچنان بر آمریکا سایه افکنده است.

به گزارش گلستان24  ، در هفتم مارس سال 1965 نیروهای امنیتی آمریکا به تظاهرات‌کنندگان سیاهپوست شهر «سلما» در ایالت «آلاباما» که خواستار حق رأی برابر بودند، حمله کردند و این روز «یکشنبه خونین» نام گرفت.

 

در روز یکشنبه خونین، مأموران پلیس آمریکا، سیاهپوستانی را که خواهان حق رأی برابر بودند، مورد ضرب و شتم قرار دادند و به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

 

با گذشت 50 سال از آن روز، تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده‌ای در بزرگداشت این روز در سراسر آمریکا برگزار شد و در امتداد پل «بروکلین» هزاران نفر از آمریکایی‌های سفیدپوست و سیاهپوست راهپیمایی کردند تا این روز را یادآوری کنند.

 

تظاهرات‌کنندگان بازوان خود را به نشانه اتحاد به یکدیگر گره کردند و «دیوید دینکینز» شهردار سابق سلما و دیگر رهبران سیاسی نیز در این راهپیمایی شرکت داشتند.

 

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» نیز گزارش کرد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به همراه همسر و دخترانش در این راهپیمایی حضور یافت و سخنرانی کرد.

 

در راهپیمایی‌های گسترده روز شنبه، علاوه بر اوباما و همسرش، حدود یکصد نماینده کنگره آمریکا در بخشی از مسیر راهپیمایی در سالروز یکشنبه خونین حضور پیدا کردند.

با گذشت 50 سال از روزی که معترضان سیاهپوست تلاش کردند از پل بروکلین عبور کنند و خواستار حق رأی برابر شوند، همچنان سیاهپوستان در آمریکا از شرایط نامناسبی رنج می‌برند.


ابراز همدردی آمریکا با نماینده سیاهپوست آمریکایی که در اعتراضات 50 سال پیش مجروح شد

 

در آن روز یکشنبه خونین، افسران پلیس آمریکا با باتوم به سمت معترضان سیاهپوست حمله‌ور شدند و این اعتراضات ادامه پیدا کرد تا اینکه دو هفته بعد از آن روز، معترضان آمریکایی در یک راهپیمایی از شهر «سلما» به «مونتگومری» حرکت کردند و در نهایت قانون حق رأی در آن سال به تصویب رسید.

 

این قانون مورد حمایت «لیندون جانسون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا قرار گرفت و به همه موانع برای رأی دادن سیاهپوستان آمریکا پایان داد.


معترضان آمریکایی از سلما به سمت مونتگومری حرکت کردند


تجمع مقابل کنگره آلاباما در مونتگومری

 

سیاهپوستان آمریکایی همچنان مورد رفتارهای تبعیض‌آمیز و خشونت‌ پلیس قرار می‌گیرند و روزانه در اخبار متفاوت شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از سیاهپوستان آمریکایی صرفاً به دلیل آنکه رنگین‌پوست می‌باشند تحقیر می‌شوند.

در آگوست سال گذشته میلادی، «مایکل براون» نوجوان سیاهپوست 18 ساله غیرمسلح آمریکایی با ضربات گلوله «دارن ویلسون» افسر سفیدپوست آمریکایی در شهر «فرگوسن» ایالت میسوری کشته شد و علیرغم اعتراضات گسترده‌ای که بعد از این حادثه به وقوع پیوست، هیأت منصفه شهر فرگوسن، ویلسون را از اتهام قتل تبرئه کرد.


ادامه اعتراضات برای به دست آوردن حق رأی برابر

 

در یک مورد دیگر که بسیار خبرساز شد، یک دستفروش آمریکایی در نیویورک‌ توسط افسر سفیدپوست آمریکایی به قتل رسید به این شکل که افسر پلیس دستان خود را به دور گردن این دستفروش که به بیماری آسم مبتلا بود حلقه کرد و هیچ توجهی به حرفهایش نمی‌کرد که می‌گفت: «نمی‌توانم نفس بکشم». او چند روز بعد در بیمارستان جان خود را از دست داد و هیأت منصفه محلی، قاتل او را از اتهام قتل این دستفروش غیرمسلح تبرئه کرد.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در پنجاهمین سالگرد یکشنبه خونین آمریکا این تفکر را رد کرد که روابط نژادی از آن زمان تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته و گفت: آنچه که در فرگوسن رخ داد، احتمالاً منحصر به فرد نبوده است اما این حادثه دیگر رایج و شایع نیست و قانون یا عرف آن را تحریم و محدود نمی‌کند و این در حالی است که قبل از اقدام برای حقوق مدنی به طور قطع اینگونه اقدامات منع می‌شد.

 

اوباما در حالی مدعی شد که وضعیت نژادپرستی بهبود پیدا کرده است که در حین اعتراضات فرگوسن به دنبال حکم تبرئه قاتل سفیدپوست، رفتار افسران سفیدپوست به اندازه‌ای خشونت‌بار بود که هفته نامه نیوزویک آمریکا نیز با تشدید اعتراضات در شهر فرگوسن نوشت که این شهر به یک منطقه جنگی تبدیل شده است و کسی با نگاه کردن به تصاویر منتشر شده از این شهر نمی‌تواند باور کند که این اتفاقات در یک شهر کوچک آمریکایی رخ می‌دهد و بیشتر شبیه به اعتراضات در میدان «التحریر» مصر است.


سخنرانی مارتین لوتر کینگ رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی آمریکا در راهپیمایی یکشنبه خونین

 

یکی از افرادی که در راهپیمایی روز یکشنبه خونین سیاهپوستان آمریکا حضور داشت، «جان لوئیس» نماینده دموکرات ایالت «جورجیا» در کنگره بود که در راهپیمایی 50 سال  پیش مجروح شده بود.

وی در این راهپیمایی گفت: در آن روز ما 600 نفر بودیم که به تاریخ پیوستیم. اقدام ما مسالمت‌آمیز و آرام بود. کسی شعار نمی‌داد. ما کتک خوردیم، گاز اشک آور به ما شلیک شد، و برخی از ما خون آلود روی این پل رها شدند. اما هرگز کینه به دل نگرفتیم و دشمن جامعه نشدیم.

 

با اینحال رئیس‌جمهور آمریکا ایده غلبه بر نژادپرستی را رد کرد و گفت: ما احتیاجی به گزارش فرگوسن نداریم که بخواهیم به این مسئله پی ببریم که نژاد در آمریکا مغلوب شده است. ما می‌بایست چشم و گوش و قلب‌ خود را بازکنیم تا بدانیم که تاریخ نژادپرستی این ملت، هنوز سایه بلندش را بر ما افکنده است. ما می‌دانیم که راهپیمایی هنوز به پایان نرسیده است. ما می‌دانیم که هنوز مبارزه نژادی پیروز نشده است. ما می‌دانیم که رسیدن به مقصدی که آمریکا بر اساس محتوای شخصیت مورد قضاوت قرار گیرد، همچنان نیازمند آن است که ظرفیت خود را افزایش دهیم.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، حدود 40 هزار نفر که اکثر آنها سیاهپوست بودند در شهر سلما تجمع کردند و به سخنرانی اوباما درباره سالگرد یکشنبه خونین گوش دادند.

ارسال نظر

آخرین اخبار