یادداشت/

پس از گذشت حدود 22 ماه از امضای برجام نه تنها هنوز شاهد هیچ حرکتی از سمت 5+1 نیستیم بلکه شرایط از گذشته تاکنون به مراتب بدتر هم شده است تا جایی که در نشستی محمد جواد ظریف، خود به طرف آمریکایی گلایه کرد که ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم.

وقتی ظریف از برجام نا امید می شود

به گزارش گلستان24، پس از گذشت حدود 22 ماه از امضای برجام نه تنها هنوز شاهد هیچ حرکتی از سمت 5+1 نیستیم بلکه شرایط از گذشته تاکنون به مراتب بدتر هم شده است. ایران با قبول برجام ابتدا باید به تعهدات خود عمل می کرد و پس از راستی آزمایی آژانس و تایید اعضا، آنوقت نوبت به انجام معاهدات آژانس در قبال ایران می رسید.

به همین دلیل ایران ابتدا به تعهدات مکتوب خود در برجام عمل کرد از جمله بتن ریزی نیروگاه اراک و توقف تحقیقات هسته ای که دو مورد بسیار مهم می باشند. اما از طرف مقابل نه تنها لغو تحریمی را مشاهده کردیم بلکه وضع تحریم های جدیدی را هم شاهد بودیم.

نتیجه برجام برای مردم هیچ بود، یعنی ملت هیچ تغییری در وضع زندگی و کسب و کار خود احساس نکردند، که وضعیت اقتصادی روز به روز درحال فشار به اقشار متوسط و پایین جامعه هم می باشد. به طوری که کسب و کارهای کوچک و کارخانجات داخلی با عدم حمایت مسئولین مواجه شدند و به تدریج تولیدکنندگان داخلی منزوی شدند.

مسئولین دولت با توجه و سرمایه گذاری تمام و کمال خود به برجام، از توجه به وضع داخلی اقتصاد بازماندند و تنها کاری که برای این اقتصاد انجام دادند واردات بی رویه کالاهایی بوده است که در داخل کشور خودمان تولیدشان می کردیم اما با واردات خارجی یا زمین خوردند یا با درآمد پایین به کارشان ادامه می دهند.

روحانی برجام را توافقی برد – برد نامبرد اما باید گفت که این توافق برای ایران تنها یک برد تاریخی داشته است، آن هم اینکه آمریکا هیچگاه قابل اعتماد نبوده و نیست. این ذات دشمن است و با دشمن مذاکره به نتیجه نمی رسد مگر از جانب اقتدار وارد شویم.

همچنین رئیس جمهور روحانی در ابتدای وضع برجام از آن با نام فتح الفتوح نام می برد اما اکنون آن را به یک پیروزی اخلاقی تقلیل داد. و همه این ها در حالیست که به تازگی یک جاسوس هم در میان تیم مذاکره کننده پیدا شده است.

باید به جناب روحانی گفت که مردم ایران نیازمند کسی بودند که وضعیت اقتصادی را با برنامه های مدونی رو به پیشرفت ببرد و معیشت مردم را روز به روز بهبود ببخشد نه اینکه یک عده کمی بشوند سرمایه دار و اکثر مردم بشوند بی پول.

وضع اقتصادی مردم نیازمند یک پیروزی اخلاقی در مذاکرات آن هم بعد از 5 سال از دولت تدبیر و امید نیست. بلکه مردم خوشبین به وعده 100 روزه روحانی در زمینه اقتصادی بودند. متاسفانه دولت تدبیر و امید تنها هدف و دستاوردی که داشته معطوف می شود به سیاست خارجی اش و آن هم تنها معطوف می شود به برجام!

و حالا پس از گذشت حدود 22 ماه از برجام ظریف به همان حرفی رسید که جلیلی به عنوان کسی که روزی سرتیم مذاکره هسته ای بوده و اکنون هم نماینده رهبر انقلاب در شورای امنیت ملی می باشد، روزی به عنوان دلسوز و منتقد برجام به دولت گفته بود:

نکته بعدی که باقی می‌ماند مسئله ممنوعیت چرخه دلار است. یعنی تراکنش و نقل و انتقال دلاری برای اتباع، بانک‌ها، نهادها و دولت ایران ممنوع است. یعنی حتی اگر سفارت ما بخواهد حقوق کارمندانش را به دلار و از طریق بانک بدهد، این امکان برایش فراهم نیست. اتباع ما نمی‌توانند بروند در بانک‌ها حساب دلاری بازکنند. این ممنوعیت نه‌تنها هم‌اکنون باقی می‌ماند، بلکه  هیچ بحثی هم نمی‌شود که چه زمانی – مثلاً هشت یا نه سال بعد- برداشته خواهد شد.

آن زمان از منتقدان برجام با نام بی سوادها نام برده  می شد اما اکنون در نشستی محمد جواد ظریف، خود به طرف آمریکایی گلایه کرد که ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم.

این یعنی دولت تا الان داشته دور خود می چرخیده و بی توجه به نصایح منتقدان و کارشناسان، خواسته که خود این تجربه را بدست بیاورد!


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار