معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: شفافیت فعالیت های هسته ای ایران برای ما مشهود است

شفافیت فعالیت های هسته ای ایران برای ما مشهود است

به گزارش گلستان 24 ؛  هلگا اشمید پیش از ظهر سه شنبه در دومین سمینار سطح بالای همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در هتل عباسی اصفهان با بیان اینکه از حضور در این مهمانی عالیقدر خوشحالم، اظهار داشت: دومین بار است که به اصفهان می آیم و می خواهم بیشتر این شهر را بشناسم.

وی ضمن قدردانی از دکتر صالحی برای برگزاری این سمینار ابراز داشت: این سمینار به عنوان دایلوگ بالا بین اتحادیه اروپا و ایران برگزار می شود.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه این سمینار اهمیت زیادی برای اتحادیه اروپا و ایران دارد، افزود: تمایل به توسعه ارتباطات روز افزون با ایران داریم و این سمینار نشان می دهد که روندی که در فوریه در بروکسل اجرا شد، ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اولین سمینار سطح بالای همکاری های ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل نتایج خوبی را داشته است، گفت: باید توجه داشته باشیم که آژانس انرژی هسته‌ای از زمان برجام تاکنون در قالب ۹ گزارش اجرای تعهدات کامل ایران به استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز را اعلام کرده است و این بهترین سند است.

اشمید با اشاره به اینکه در مذاکرات ۳+۳ سران اروپا حرف های واضحی زدند، گفت: در این مذاکرات مطرح شد که همه موظف به حمایت و اجرای برجام هستند و این نشان دهنده فرهنگ همکاری در سطح بین الملل است.

وی با تاکید بر اینکه پیوست سه خیلی پیوست مهمی است و ایران ملزم به اجرای آن است، ابراز داشت: اتحادیه اروپا سال هاست که خود را ملزم به اجرای امنیت بالا در استفاده از انرژی هسته ای است.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشار به اینکه توسعه انرژی صلح آمیز هسته ای به خاطر برجام است، گفت: شفافیت برای انجام فعالیت های هسته ای دانشمندان ایران می توانند آزادانه با دانشمندان هسته ای جهان تبادل نظر کنند.

وی با اشاره به اینکه همه گام های پیوست سه برای افزایش ایمنی هسته است، تصریح کرد: امروز در این سمینار که در ادامه سمینار بروکسل است پیام را می دهیم که انرژی هسته ای صلح آمیز در کنار امنیت امکان پذیر است.

اشمید با اشاره به اینکه دولت ایران بعد از بعد از شصت و یکمین نشست بین آژانس، اتحادیه اروپا و سازمان انرژی هسته ای ایران، لایحه مدیریت پسماندهای هسته ای را به مجلس داده و تصویب شده است، ابراز داشت: این روند به ایران این اجازه را می دهد که به دیگر کنوانسیون های هسته ای در حوزه ایمنی بپیوندد.

وی با تاکید بر اینکه باید همکاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا بیش از پیش گسترش یابد، ادامه داد: حمایت قانونی در داخل باعث افزایش گسترش فعالیت های اقتصادی دنیا با ایران می شود.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اقدامات ایمنی صورت گرفته از سوی ایران در حوزه انرژی صلح آمیز هسته ای مورد توجه است، افزود: از این رو اتحادیه اروپا پروژه هایی را از جمله ابزارهای ایمنی هسته ای با همکاری رگولاتور ایران در زمینه استرس در نیروگاه هسته ای بوشهر و مطالعه ایجاد مرکز ایمنی که در برجام دیده شده از جمله این پروژه هاست.

وی با اشاره به اینکه در ایران تکنولوژی فیوجر و گداخت وجود دارد، گفت: شفافیت فعالیت های هسته ای ایران برای ما مشهود است و از این رو کار ما را راحت تر می کند.

اشمید با تاکید بر اینکه پیوست سه پیوست مهم است و شرکت های اتحادیه اروپا ملزم به اجرای و رعایت آن هستند، افزود: در این زمینه در مرکز هسته ای اراک تبدیل فوردو به مرکز تحقیقاتی برای محافظت ایزوتوپ ها از اقدامات خوب ایران بوده است و باید نظارت بر اجرای تاسیسات دیگر در این پروژه افزایش یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برجام توافق بین المللی است و تمام طرف ها ملزم به اجرای آن هستند، اضافه کرد: همه طرفین باید برجام را اجرا کنند و تحریم ها  باید برداشته می شد و این جریی از برجام و قابل بازگشت است و ما در برجام نشان دادیم که دیپلماسی چه برداشت هایی را می تواند، داشته باشد.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: همه باید به تعهد خود عمل کنند و اتحادیه اروپا این تعهدات را اجرایی خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار