مصوبه توزیع آرد توسط فرمانداری ها مربوط به سال 91 و در شرایط اضطراری تحریم بود و در اکثر نقاط کشور لغو شده اما چرا فرمانداری گرگان همچنان اصرار دارد آرد شهر گرگان را خودش توزیع کند ؟

ردپای فرمانداری گرگان در نان بی کیفیت شهر

به گزارش گلستان24؛در هفته های گذشته گزارشات و تماس های تفلنی مبنی بر بی کیفیت بودن نان شهرستان گرگان توسط این پایگاه خبری دریافت شد و از آنجا که موضوع نان جزو سوژه های مهم و اولویت دار قابل پیگیری و پیوند خورده با امنیت غذایی  و آرامش روحی و روانی مردم است تصمیم به پیگیری این موضوع گرفتیم .

طبق یک قاعده کلی در کشور وظیفه توزیع آرد بین نانوایی ها وظیفه غله و شرکت های تعاونی مرتبط است اما در سال 91 و در زمان دکتر نجار وزیر کشور دولت احمدی نژاد به دلیل شرایط سخت تحریم ها و اضطراری بودن این قضیه ، فرمانداری ها وظیفه تهیه و توزیع آرد را بر عهده گرفتند .

شهرستان گرگان در آذرماه 3100 تن سهمیه آرد داشته که با هماهنگی فرمانداری گرگان این میزان آرد از کارخانه های مشخص در استان خریداری و بین نانوایی ها توزیع شده است .

اما اخیرا تعدادی از مردم گرگان عنوان کرده اند که نان این شهر بی کیفیت شده و با برخی نانواها درگیری لفظی ایجاد کرده اند ، نانوا ها هم گفته اند که این موضوع دست ما نیست و ما آردی را استفاده می کنیم که از طرف فرمانداری به ما داده شده است ، در عین حال برخی نانواها برای اینکه نان 100 درصد بی کیفیت و سیاه به مردم ندهند مجبورند آرد چند کارخانه را با هم مخلوط کنند .

اما علت اینکار چیست و چرا فرمانداری گرگان سعی دارد خودش وظیفه تهیه و توزیع آرد را در بین نانواها به عهده بگیرد ؟

چرا در مقابل درخواست اداره کل غله و بازرگانی استان مبنی بر توزیع آرد از طریق این اداره کل مقاومت و مخالفت می کند؟ در حالیکه اداره کل غله بعد از فصل خرید گندم تقریبا بیکار شده و می تواند بر خلاف فرمانداری که مشغله زیادی دارد ، این کار را به نحو احسن انجام دهد .

چرا با وجود اینکه از سال 91 چند سالی گذشته و به لطف برجام سایه تحریم ها و جنگ از سر کشور برداشته شده !!! اما فرماندار دولت روحانی در گرگان همچنان به دنبال اجرایی کردن مصوبه دولت احمدی نژاد است ؟ در حالیکه سایر استانها فرمانداری ها این وظیفه را به سایر نهادها چون غله و شرکتهای تعاونی واگذار کرده اند .

پیگیری های ما نشان داد که دلیل اینکه فرمانداری گرگان خودش علیرغم هزینه های ایاب و ذهاب و پذیرش انتقادات مردم و نانواها و ... این کار را انجام می دهد سود سرشاری است که در این کار نهفته است ، برخی دیگر حتی گفته اند با این هزینه ای که از برخی شرکت ها و کارخانجات و افراد صاحب نفوذ گرفته می شود بخشی از بودجه های فرهنگی مد نظر در شهر اجرا می شود .

ردپای کارخانه معروف غرب گلستان

اما پیگیری ها در خصوص وجود آرد بی کیفیت در شهر گرگان نشان داد که از میان 3100 تن آردی که به گرگان وارد می شود 310 تن از کارخانه معروف (ت) در غرب گلستان (بندرگز) است که در سالهای گذشته نیز جنجال های زیادی به پا کرده است . عده ای می گویند که فرمانداری گرگان به سفارش یکی از معاونین استاندار مجبور به خریداری گندم از این کارخانه است .

این منبع مطلع گفت : در دوران فرمانداری یحیی خاکی ، هیچ آردی از این کارخانه به دلیل بی کیفیت بودن آن خریداری نشد و دکتر خاکی سرسختانه مقابل اینکار ایستاد تا با امنیت غذایی مردم بازی نشود اما فشارهای فراوان در ماههای آخر باعث شد تا نهایتا وی به خریداری 50 تن از این کارخانه رضایت دهد اما بعد از رفتن خاکی میزان خرید گندم از این کارخانه 5 برابر شده و به بیش از 250 تن رسیده است .

راهکار چیست ؟

قرار بود طبق اصل 44 قانون اساسی امورات دولتی به مردم واگذار شود . متاسفانه در دولت احمدی نژاد یارانه نان و گندم چند برابر شد و این امر باعث شد تا خیلی ها به این پول و یارانه طمع کرده و سراغ ساخت سیلو و دپوکردن گندم بروند که بدبختانه برخی ها بخاطر دریافت سود بیشتر حاضر شدند با سلامت مردم بازی کنند و گندم های آلوده و شته زده به خورد مردم دهند .

آزادسازی نرخ نان و برداشتن یارانه آن می تواند نانوا را وادار سازد به دنبال آرد با کیفیت برود و در این راه کارخانجاتی که آرد بی کیفیت دارند از دور خارج می شوند اما در سیستم فعلی متاسفانه آرد کسی که تولید بی کیفیت دارد و کسی که آرد با کیفیت تولید می کند ،  فرقی ندارد و به یک اندازه خریداری شده و در اختیار نانواها قرار می گیرد .

آزادسازی قیمت ها در استان گلستان 20 درصدی انجام شده اما ادامه نیافت و خود فرمانداری هم تمایل ندارد فضای فعلی را دستکاری کند و حسی برای تحول و رقابتی کردن فضا وجود ندارد .

مسئولین مربوطه چه می گویند ؟

در خصوص کیفیت نان بازرس اتحادیه خبازان و شرکت تعاونی خبازان گلستان نظر ما را تایید می کند و می گوید : بدلیل اینکه آرد کارخانجات از طرف فرمانداری ها تعیین می شود و دولت هم برای آردها یارانه تعیین می کند، ما نمی توانیم کاری انجام دهیم.

حسن صفری گفت: درصورتی می توانیم کیفیت آرد را بالا ببریم که دست نانوا در خرید آرد، آزاد باشد و کارخانه اش را خودش انتخاب کند . ولی وقتی که سهمیه های کارخانجات دست فرمانداری و یا سازمان صنعت و معدن باشد، ما نمی توانیم به تنهایی برای کیفیت نان اقدام کنیم.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز با اشاره به سیاست آزادسازی آرد از سوی دولت، گفت: واحدهای نانوایی های دولتی به انتخاب خود می توانند، نانوایی را تبدیل به یک نانوایی آزاد پز کنند و وقتی که یک نانوایی دولتی تبدیل به نانوایی آزاد پز می شود، می تواند قیمت محصولش را هم خودش انتخاب کند.

علی اصغر اصغری افزود: بنابراین فراهم کردن فرصت های تولید برای نانوایی های آزاد پز یکی از سیاست هایی است که در دستور کار کارگروه آرد و نان بوده و مورد حمایت نیز قرار گرفته است و واحدهای نانوایی آزاد پز در استان نقش به سزایی در کاهش وابستگی این واحدها به آرد دولتی داشته و صرفه جویی خوبی نیز در میزان مصرف یارانه مرتبط با آرد داشته است.

حال چند سوال مطرح است ...

1) اینکه چرا فرمانداری گرگان سعی دارد همچنان به این کار یعنی تهیه و توزیع آرد در شهر گرگان ادامه دهد در حالیکه این مصوبه دولت قبلی بوده و مربوط به شرایط اضطرار است ؟ و اصولا اینکه چرا از بین این همه مصوبات دولت قبل همه آنها را رها شده اند و حتی مثل مسکن مهر توبیخ هم شده اند اما این یکی که سود دارد باقی مانده است ؟

2) چرا فلان معاون استاندار گلستان اصرار به خرید آرد کارخانه معروف (ت) بندرگز را دارد ؟

3) اساسا کسی با تولید آرد باکیفیت و خوب مخالف نیست اما چرا این کارخانه طی سالهای گذشته بعد از این همه تعقیب و گریز و دادگاهی شدن ، همچنان اصرار بر تولید آرد بی کیفیت و نامطلوب دارد که بارها کیفیت آن از طرف دانشگاه علوم پزشکی گلستان تایید نشده و در مراجع قضایی برای آن پرونده تشکیل شده است ؟

4 ) چرا استاندار جدید گلستان تاکنون اراده ای برای اصلاح وضعیت نابسامان غله از خود نشان نداده در حالیکه در دوران آقای صادقلو استاندار پیشین اقدامات هر چند کم ولی مناسبی صورت گرفته بود ؟

/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار