مهدی محمدی:

کارشناس امور بین‌الملل گفت که انصار الله با تحرک نظامی در مرزهای طولانی مشترک یمن با عربستان، آغاز پایان آل سعود را رقم خواهد زد.

 تحرک انصارالله در مرزهای عربستان پایان آل سعود را کلید می‌زند

عربستان از بامداد ششم فروردین، پس از شکست تمام طرح‌ها و سیاست‌هایش در یمن، به گزینه نظامی روی آورد و مناطق مختلف یمن را آماج حملات هوایی خود قرار داد، برخی کشورهایی که از نظر اقتصادی به کمک‌های عربستان نیازمند هستند، با عربستان در تجاوزات آشکار به یمن همراه شده اند.

بحرین، قطر، کویت و امارات، مغرب، سودان، اردن و مصر از جمله کشورهایی هستند که جنگ علیه یمن به عربستان پیوسته‌اند. این در حالی است که پاکستان نیز از آمادگی خود برای مشارکت در این جنگ خبر داده و ترکیه نیز اعلام کرده که در حال بررسی شرکت در عملیات نظامی موسوم به طوفان قاطع است.

از آغاز تجاوز عربستان به یمن ده‌ها تن از شهروندان یمنی که در بین آنها شمار زیادی زن و کودک دیده می‌شوند، به شهادت رسیده یا زخمی شده اند.

به گزارش گلستان 24 ، "مهدی محمدی" کارشناس امور بین الملل  به بررسی دلایل و اهداف حمله عربستان به یمن و پیامدهای آن برای منطقه پرداخت که در زیر مشروح این گفت‌وگو از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد:

متوقف کردن پیشروی انصارالله در یمن یکی از اهداف حمله عربستان است

وی گفت: عربستان چند هدف اصلی را در این تهاجم به یمن دنبال می‌کند. هدف اول متوقف کردن پیشروی‌های انصارالله در یمن است. عربستان تصور نمی‌کرد که انصارالله بتواند با چنین سرعتی عدن را به تصرف خود در آورد و منصور هادی را که امید داشت یمن را به دو بخش شمالی و جنوبی تجزیه کند از این کشور اخراج کند.

حمله عربستان ناشی از ترس این کشور از توانمندی نظامی و قدرت پیشروی انصارالله در یمن است

این کارشناس امور بین الملل گفت: قدرت پیشروی فوق العاده انصارالله و توانمندی نظامی و تاکتیک پذیری انصار الله عربستان را نگران کرد و ترساند و این حمله نشات گرفته از ترس عربستان از توانمندی نظامی و قدرت پیشروی انصارالله در یمن است.

سعودی‌ها با مشورت اسرائیل تصمیم گرفتند توان هوایی و هواپیماهای یمن را نابود کنند

محمدی اضافه کرد: عامل دوم حمله این بوده که سعودی‌ها با مشورت اسرائیل تصمیم گرفته‌اند توان هوایی و هواپیماهای یمن را نابود کنند و فرودگاه‌های این کشور را نیز از کار بیاندازد. علت این موضوع نیز این است که عربستان تصور می‌کرد که انصارالله با در اختیار داشتن توان هوایی یک تهدید موجودیتی غیر قابل چشم پوشی برای عربستان خواهد بود و اسرائیل نیز این تصور را دارد که توان هوایی انصارالله بیش از 40 درصد تجارت اسرائیل را که از تنگه باب المندب می‌گذرد به طور جدی تهدید کند و شاهد آن هستیم که طی 4 روز گذشته عمده تمرکز حملات بر روی توانمندی نظامی و فرودگاه‌های یمن است.

آمریکا می‌خواهد به عربستان و اسرائیل اطمینان دهد که سیاستش در منطقه با توافق هسته‌ای تغییر نمی‌کند

وی اضافه کرد: عامل سوم به تلاش آمریکایی‌ها برای مطمئن کردن عربستان و اسرائیل مربوط است که با توافق هسته‌ای با ایران، سیاست آمریکا در منطقه تغییر نخواهد کرد. در واقع این حمله یک تضمین ژئوپلیتی به اسرائیل و عربستان است چون این دو نگران بودند که آمریکا پس از توافق هسته‌ای با ایران وارد توافق منطقه‌ای با تهران شود. و در واقع آمریکا تلاش می‌کند با این موضوع به طرف‌ها اطمینان دهد که توافق هسته‌ای آغاز درگیری ژئوپلیتکی و نه توافق ژئوپلیتیک با ایران است و از این جنبه این درگیری را با توافق هسته‌ای که قرار است طی چند روز آینده به جمع بندی برسد مرتبط می‌دانم.

اسرائیل و عربستان به صورت پنهان از القاعده یمن حمایت می‌کنند

این کارشناس امور بین الملل اضافه کرد: موضوع بعدی حمایت پنهان اسرائیل و عربستان از القاعده یمن است. القاعده یمن قدرتمندترین شاخه القاعده در جهان است که این موضوع هم به لحاظ توانمندی و هم به لحاظ تعداد است و حتی داعش نیز قابل رقابت با القاعده یمن نیست. در متون اطلاعاتی آمریکا، القاعده یمن به عنوان تهدید شماره 1 بوده و القاعده یمن تنها گروه از القاعده است که توانسته حمله موفقی را در داخل خاک آمریکا انجام دهد و عربستان در حال کمک پنهانی به القاعده برای قدرتمندتر شدن در یمن است و این جزو خطاهای راهبردی است که آمریکایی‌ها در یمن مرتکب شده است.

وی افزود: آمریکا با پشتیبانی از این گروه و قوی تر شدن القاعده در یمن خواهند دید که چه خطای بازگشت ناپذیری انجام داده اند. در واقع باید به این موضوع اینگونه نگاه کرد که انصارالله تنها گروه در یمن بودند که می توانستند القاعده را در این کشور مهار کنند و عربستان چون همیشه حامی پشت پرده این گروه بوده از قدرت گرفتن انصارالله نگران بود و یکی از اهداف پنهان پشت پرده اسرائیل و عربستان از این حمله تقویت القاعده است که به نظر می‌رسد به زودی درگیری قابل توجهی را در داخل خاک آمریکا و اروپا به وجود آورد.

سرعت رشد قدرت منطقه‌ای ایران برای عربستان نگران کننده شده بود

محمدی در پاسخ به این سؤال که چرا عربستان در این برهه دست به این اقدام زد گفت: کشورهای عربی به عنوان بازوی اسرائیل در منطقه در حال فعالیت هستند. در واقع اسرائیل کارفرما بوده و کشورهای عربی به عنوان پیمانکار پروژه‌های اسرائیل در منطقه فعالیت می‌کنند. دلیل اول این است که سرعت رشد قدرت منطقه ای ایران به شدت نگران کننده شده بود و آنها تصور می‌کنند که می توانند یک سیل بندی جلوی این موضوع بگذارند و تا حدودی ایران را مهار کنند. دلیل دوم مرتبط با مذاکرات هسته‌ای است. در واقع اسرائیل و عربستان به جدیت به دنبال این هستند که درگیری ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و فرقه‌ای شدن درگیری ها در خاورمیانه با شدت ادامه یابد در غیر این صورت نظم ژئوپلیتیکی که در منطقه مستقر خواهد شد مستقیما به ضرر طرف مقابل خواهد بود.

حملات هوایی عربستان باعث برانگیخته شدن شدید احساسات ضد سعودی می‌شود

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه به گزینه‌های انصارالله برای مقابله با حملات عربستان اشاره کرد و گفت: حملات هوایی حملات کوری است که مبتنی بر اطلاعات دقیقی نیست  و باعث برانگیخته شدن شدید احساسات ضد سعودی خواهد شد که این هم منجر به افزایش توان بسیج و محبوبیت انصارالله و بیشتر شدن انگیزه مردم یمن برای انتقام گیری در مرزهای مشترک می‌شود.

وی افزود: این حمله چون سنی و شیعه را از هم تفکیک نکرده باعث گرایش اهل سنت یمن به انصارالله خواهد شد و با توجه به این که اهل سنت در یمن شافعی هستند و به لحاظ کلامی و ایدئولوژیکی قرابت و نزدیک به شیعه دارند، گرایش آنها بیشتر خواهد شد.

انصارالله مرزهای مشترک یمن با عربستان را در ناآرامی‌های طولانی فروخواهد برد

محمدی گفت: گزینه دیگری که انصارالله در نظر دارد فروبردن مرزهای مشترک یمن با عربستان در ناآرامی های طولانی مدت و مزمن است که این برای عربستان بزرگترین کابوس ممکن خواهد بود و باعث تحریک فضای داخلی عربستان خواهد شد. هم اکنون تمام مردم عربستان از نظام حاکم ناراضی هستند چون فاصله طبقاتی بسیار جدی است و حقوق شهروندی در این کشور رعایت نمی‌شود و شهروندان هیچگونه آزادی مطبوعات و رسانه و تجمعات ندارند و خاندان حاکم کاملا بسته است و هیچ سهمی از ثروت ملی در حقیقت به مردم داده نمی شود و نارضایتی مردم عربستان یک نارضایتی مذهبی نبوده و نارضایتی شهروندی و مدنی است.

تحرک انصارالله در مرزهای مشترک با عربستان آغاز پایان آل سعود خواهد بود

وی افزود: در عربستان مردم جرات برای بیان اعتراضات خود را ندارند که تحرک انصارالله در مرزهای مشترک طولانی که یمن با عربستان دارند احتمالا این جرات را برای مردم عربستان به همراه بیاورد و اگر این در کنار تزلزل خاندان حاکم بر عربستان گذاشته شود آغازی بر پایان خاندان حاکم بر عربستان خواهد بود.

انصارالله می‌تواتد تنگه بسیار مهم باب‌المندب را تحت کنترل در آورد

محمدی گفت: کار دیگری که انصارالله می‌تواند انجام دهد بستن باب المندب است که بستن این تنگه به نفع یمن  نخواهد بود اما کنترل این تنگه می‌تواند جزو برنامه‌های انصارالله باشد و با توجه به این که این تنگه بسیار مهم است و از این تنگه انتقال کالا و خدمات از اروپا به دیگر مناطق جهان صورت می‌گیرد، از این جهت جهان وادار به پذیرش انصارالله به عنوان یک قدرت مستمر در یمن خواهد شد. نکته دیگر این است که آمریکا به انصارالله برای محدود کردن القاعده در یمن نیاز دارد چون آمریکا تمامی پایگاه‌های خود را در یمن جمع آوری کرده است در حالی که تهدید القاعده رو به رشد است و این تهدید به زودی با داعش در یمن تلفیق خواهد شد و بعید نیست که هیئت‌های محرمانه آمریکا طی چند هفته آینده به یمن یا حتی تهران بیایند و مذاکره درباره همکاری پس پرده با انصارالله برای مبارزه با القاعده را شروع کنند و  آن روز عربستان بازنده اصلی خواهد بود.

انصارالله نیروهای چریکی سازمان یافته و آموزش دیده فراوانی دارد

وی درباره امکان حمله زمینی عربستان به یمن گفت: گمان نمی رود نه عربستان و نه هیچ کشور عربی دیگری به این حماقت روی بیاورند و تبلیغات عربستان درباره حمله زمینی به یمن پوششی برای شکست‌های عربستان در یمن است. هم عربستان و هم آمریکا و هم طرف‌های دیگر نسبت به قدرت انصارالله به عنوان یک نیروی سازمان یافته آموزش دیده با تعداد زیاد، واقف هستند که دارای سوابق جنگی بسیار متنوعی هستند و عملا هیچ نیروی چریکی دیگر در خاورمیانه به جز حزب الله لبنان عملا توانایی رقابت با انصارالله را ندارد. 

محمدی در پایان گفت: با این واقعیت‌ها گمان نمی رود هیچ عملیات زمینی در یمن صورت بگیرد و در صورتی که این حمله انجام شود هم ایران و هم یمن از ان استقبال می کنند چون بهترین فرصت برای انتقام گیری انصارالله از عربستان خواهد بود. البته عملیات زمینی گزینه‌ای است که احتمال آن بسیار کم است مگر آنکه شرایط بسیار خاصی صورت بگیرد و اگر این گزینه شروع شود انصارالله ضرفیت‌های خاص خود را نشان خواهد داد.

ارسال نظر

آخرین اخبار