جزئیات عملیات نظامی ارتش عراق برای آزادسازی تکریت

حیدر العبادی نخست وزیر عراق دقایقی قبل خبر داد که شهر تکریت به طور کامل آزاد شده و پرچم این کشور بر فراز ساختمان استانداری صلاح الدین به اهتزاز درآمد.

نخست وزیر عراق از آزادی کامل شهر تکریت خبر داد

نخست وزیر عراق خبر داد که شهر تکریت به طور کامل آزاد شده است و پرچم این کشور بر فراز ساختمان استانداری صلاح الدین به اهتزاز درآمد.

مرحله سوم از عملیات آزادسازی ارتش عراق از روز گذشته بار دیگر  با حضور ارتش و نیروهای مردمی و توقف حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف از سر گرفته شد.

به گزارش گلستان 24 ، بنابر گزارش سومریه نیوز، نیروهای ارتش عراق و داوطلبان مردمی در عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین موفق شدند تروریست‌های داعش را از بخش‌های مهم شهر تکریت در مرکز استان صلاح الدین خارج کنند.

نخست وزیر عراق پیش از اعلام کرده بود که پس از آزادسازی تکریت ارتش عراق عملیات خود برای آزادسازی الانبار و موصل آغاز خواهد کرد.

نیروهای ارتش عراق و با کمک نیروهای مردمی از چندی پیش عملیاتی را برای پاکسازی شهر تکریت آغاز کرده بود که این عملیات پس از انکه جنگنده‌های تحت فرماندهی آمریکا وارد عمل شدند دچار اختلال شد.

نیروهای ارتش عراق و داوطلبان مردمی در عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین موفق شدند تروریست‌های داعش را از بخش‌های مهم شهر تکریت مرکز این استان خارج کنند.

در حالی که عملیات مشترک نیروهای عراقی در استان صلاح الدین همچنان ادامه دارد، این نیروها با ایجاد محوری جدید، به تکریت مرکز استان یورش برده و گروه های تکفیری را غافلگیر کردند.

نیروهای عراقی متشکل از ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی پیشرفت بزرگی در محورهای شمالی تکریت به سمت کاخ‌های ریاست جمهوری به ثبت رساندند و آزادسازی 13 ساختمان معروف به کاخ های ریاست جمهوری و بازپس گیری تعدادی مرکز دولتی و امنیتی و مرکز استانداری از دست داعش، از بزرگترین پیشروی امروزآنها در تکریت محسوب می‌شود.

در همین ارتباط، منابع خبری عراق گزارش دادند که نیروهای داعش پس از متحمل شدن شکست سنگین در تکریت همچنان در حال عقب نشینی از مناطق مختلف این شهر هستند، این در حالی است که تعداد مبارزان عراقی در این جبهه برای نبرد با تروریست های داعش اکنون به حدود 20 هزار نفر رسیده است.

از سوی دیگر، نیروهای ارتش عراق و با کمک نیروهای مردمی از چندی پیش عملیاتی را برای پاکسازی شهر تکریت آغاز کرده بودند که این عملیات پس از انکه جنگنده‌های تحت فرماندهی آمریکا وارد عمل شدند دچار اختلال شد. از همین روی نخست وزیر عراق به نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا ابلاغ کرد که حملات هوایی به مواضع داعش در تکریت را متوقف کنند.

 یک منبع آگاه در عراق به المیادین خبر داد که حیدر العبادی نخست وزیر این کشور به نیروهای مردمی که در عملیات آزادسازی تکریت حضور دارند، ابلاغ کرده که به نیروهای آمریکایی دستور داده حملات به این شهر را متوقف کنند.

اکنون شمار زیادی از نیروهای داوطلب مردمی در جبهه‌های مختلف در کنار نیروهای عراقی حضوردارند و در شرایطی که عدم دخالت هواپیماهای ائتلاف آمریکایی در آزادسازی تکریت اعلام شد؛ تعداد مبارزان عراقی در این جبهه برای نبرد با تروریست های داعش اکنون به حدود 20 هزار نفر رسیده است.

سرتیپ ثامر الحسینی فرمانده تیپ «واکنش سریع» در گفتگو با شبکه خبری العالم تصریح کرد که بیش از 20 هزار مبارز در این عملیات مشارکت کردند و نیز تمام واحدها و دستگاه های امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی با تمام گروههای خود در این عملیات حضور دارند.

در همین حال، یکی از فرماندهان عملیات صلاح الدین امروز به پایگاه خبری «السومریه نیوز» درباره جزئیات عملیات نظامی برای آزادسازی شهرتکریت گفته که نیروهای امنیتی موفق شدند بر چندین منطقه در شمال این شهر و مرکز و غرب آن مسلط شوند، این در شرایط است که درگیری‌های خیابانی با داعش برای تسلط بر مناطق باقی مانده همچنان ادامه دارد.

این منبع امنیتی که نخواست نامش فاش شود، افزود: نیروهای عراقی موفق شدند از جنوب تکریت پیشروی کنند و کنترل بیمارستان تکریت و منطقه 100 دار و زندان‌های التسفیرات را در دست بگیرند.

نیروهای عراقی روز گذشته پس از کشتن 36 عنصر تکفیری داعش پرچم عراق را بر بالای بیمارستان تکریت و نهادهای دولتی در مرکز این شهر به اهتزاز درآوردند.

مرکز فرماندهی پلیس فدرال عراق نیز روز گذشته(دوشنبه) اعلام کرد که نیروهای عراقی پس از کشتن 40 تروریست داعش، پرچم عراق را بر فراز ساختمان استانداری استان صلاح الدین، دانشگاه تکریت برافراشتند.

وی در ادامه تصریح کرد که یگان دیگر ارتش نیز از سمت غرب شهر تکریت و از منطقه «الدیوم» وارد مرکز استان صلاح الدین شدند و بر ساختمان سایلو، ایستگاه قطار و چندین مجتمع مسکونی در دست ساخت واقع در غرب این شهر تسلط پیدا کردند.

به گفته این منبع امنیتی، یگان سوم نیز همچنیان در منطقه‌ای که  دانشگاه تکریت را به خیابان الکراج در القادسیه واقع در شمال تکریت را متصل می‌کند، مستقر هستند.

از سوی دیگر، «خالد الزرجی» رئیس کمیته امنیتی شورای استانداری «صلاح‌الدین» اعلام کرد که مرکز شهر تکریت عراق طی 72 ساعت آینده آزاد خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المسلة» گفت: عملیات آزادسازی شهر تکریت بر اساس یک نقشه از پیش تعیین شده در حال انجام است. این شهر از تمامی محورها محاصره شده این محاصره از محور جنوبی تکمیل شد و اکنون پرچم عراق بر فراز ساختمان بیمارستان این شهر برافراشته شده است.

سرتیپ «سعد معن» سخنگوی وزارت کشور عراق در گفت‌وگو با «السومریه نیوز» گفت:این نیروها همچنین پل «العلم» را تحت کنترل درآوردند و ده‌ها تکفیری انتحاری کشته شدند و ده‌ها بمب خنثی شد و شماری زیادی از خودروهای تروریست‌ها از بین رفت.

شبکه العربیه نیز اعلام کرد که پرچم عراق بر فراز ساختمان فرمانداری تکریت و تمام ساختمان‌های دولتی این شهر برافراشته شده است.

رسانه‌های عراقی از سیطره ارتش بر 80 درصد شهر تکریت خبر می‌دهند اما هنوز این خبر از سوی مقامات رسمی عراقی تایید نشده است.

از سوی دیگر، نخست‌وزیری عراق امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور، غرب و جنوب شهر تکریت را آزاد کرده است و اکنون بر روی آزادی مرکز این شهر متمرکز است.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق که نسخه‌ای از آن به دست «السومریه نیوز» رسید، نیروهای ارتش اکنون در مرکز شهر تکریت در حال نبرد با تکفیری‌ها هستند.

در این بیانیه آمده است: نیروهای امنیتی ما پس از آزادی جنوب و غرب شهر تکریت اکنون به مرکز این شهر رسیده‌اند و در تلاشند که اکنون کنترل کل این شهر را به دست گیرند.

در این بیانیه اعلام شده که آزادی تکریت با تلاش‌های مشترک نیروهای ارتش، پلیس، بسیج مردمی، عشائر و ساکنان شهر تکریت انجام می‌شود. همچنین نیروی هوایی عراق و نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، مواضع داعش را در این شهر بمباران خواهند کرد. نخست‌وزیر عراق تاکید کرده است که تجربه موفق آزادی تکریت در سایر مناطق عراق نیز تکرار خواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار