یک روزنامه آلمانی با اشاره به قدرت، نفوذ و تدبیر بالای سردار قاسم سلیمانی نوشت: غرب به این استراتژِیست تاپ ایرانی در مبارزه با داعش نیاز دارد.

روایت یک روزنامه آلمانی از سردار سلیمانی

به گزارش گلستان 24 روزنامه "هندلز بلات" آلمان در مطلبی نوشت: غرب به استراتژیست تاپ ایرانی قاسم سلیمانی در مبارزه علیه داعش نیاز دارد.نویسنده در ادامه با اشاره به افزایش قدرت این ژنرال ایرانی نوشت: ظهور وی در عموم بسیار نادر است. کلمات وحرکات وی به دقت انتخاب می شود. معمولا زانو زده در مسجد و در ردیف دوم دیده می شود. در مراسم تشییع جنازه یکی از نیروهای خود اشک از چشمانش سرازیر بود. قاسم سلیمانی، ژنرال ایرانی مردی نیست که زیاد حرف بزند. البته همان سخنان کمی هم که می گوید به ندرت تاثیر خود را از دست می دهد.

نویسنده در ادامه به یکی از جملات تاثیر گذار سردار قاسم سلیمانی که در ماه فوریه ایراد شده بود اشاره کرد که اظهار داشته بود: تروریست های داعش به پایان زندگی خود نزدیک می شوند. حدود دو هفته پیش نیروهای عراقی همراه با کردها و نیروهای تحت فرماندهی ژنرال سلیمانی شهر مهم و استراتژِیک تکریت عراق را که به عنوان شهری شکست خورده مطرح بود دوباره از دست تروریست های داعش آزاد کردند. این مرد ( قاسم سلیمانی) چنین امری را ممکن و میسر ساخت.

در ادامه این مطلب آمده است: سلیمانی که در تصاویر بسیار تاثیر گذار تر از خود واقعی به نظر می رسد شاخص و چهره مبارزه علیه این شبه نظامیان تروریست در خاک عراق است. اما این تنها یکی از چهره های بسیار زیادی است که او دارد.

نویسنده در ادامه به زندگینامه کوتاه سردار سلیمانی اشاره کرده و نوشت: از سال ۱۹۸۸ وی فرماندهی نیروی نظامی قدس را بر عهده دارد. این روزنامه آلمانی در ادامه با اشاره به اینکه ژنرال سلیمانی نه تنها در جبهه مبارزه با داعش و در طرف آمریکا مبارزه می کند بلکه همچنین در جبهه اسد و به صورت غیر مستقیم علیه غرب نیز مبارزه می کند نوشت: بنابراین آمریکایی ها تحریم هایی را علیه وی صادر کرده اند.

البته آمریکایی ها با اینکه مدتها در این باره بلند و آشکار سخن نگفته اند، اما کمک های سلیمانی علیه داعش را با کمال میل می پذیرند. البته به صورت رسمی به ندرت کسی سلیمانی را در بین نیروهای عراقی دیده است.

این در حالی است که برخی کشورهای منطقه حمایت های ایران از دولت عراق در مبارزه با داعش را با نگرانی بررسی می کنند. اخیرا وزیر امور خارجه عربستان درباره حمایت های ایران در مبارزه با داعش در شهر تکریت ابراز نگرانی کرده و گفته است که ایران آنجا است تا امور عراق را عهده دار شود.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: ژنرال سلیمانی مظهر و اسطوره بزرگترین ترس ها برای قدرتهای بزرگ عرب حاشیه خلیج فارس است.

نویسنده در ادامه به ترس کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی از نفوذ بالای ایران در سوریه، عراق، لیبی و یمن و افزایش نفوذ منطقه‌ای آن در سایه مذاکرات هسته‌ای و نگرانی آل سعود درباره از دست دادن هژمونی خود در منطقه در چنین شرایطی اشاره کرده و در ادامه نوشت: همچنین مناسبات ایران با قدرت منطقه‌ای دوم غیر عرب یعنی ترکیه نیز متشنج است و آنکارا از تلاش های اخیر تهران برای غلبه بر منطقه انتقاد کرده است. این نگرانی مشترک ترکیه و عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است.

"هندلز بلات" در بخش دیگری از این مطلب سردار سلیمانی را به عنوان یک متفکر نظامی که از اعتماد رهبری و مقامات ارشد سیاسی در ایران برخوردار است نامیده و نوشت: رهبری ایران بر خلاف بسیاری از مردان با نفوذ در ایران دست سلیمانی را برای انجام عملیات ها باز گذاشته است.

برخی نظامیان عراقی و سیاستمدارانی که وی را دیده اند به نیویورکر توضیح داده اند زمانی که سلیمانی وارد اتاقی می شود همه نگاه ها به سمت او می چرخد و همچنین زمانی که وی به ندرت سخن می گوید. سردار سلیمانی اکثرا در پس زمینه و حاشیه باقی مانده و تنها دقیق نگاه می کند.

یکی از افسران سابق سازمان سیا در بغداد درباره سلیمانی اظهار داشته است که او می تواند بین سیاستمداران حرکت کرده و ترس در دل آن ها ایجاد کند. وی سلیمانی را به عنوان بانفوذترین استراتژیست در خاورمیانه عنوان کرده است.

"مئیر داگان"، رئیس سابق موساد نیز درباره سلیمانی گفته است: او گزینه‌ای است که من وی را هوشمند می نامم.

نویسنده در ادامه از موفقیت های بالای سردار سلیمانی در ارتش ایران و صعود و پیشرفت سریع وی نوشت و تصریح کرد: قدرت وی تنها در میدان نبرد نیست بلکه در تدارکات و شبکه گسترده‌ای از سازمان هایی است که سلیمانی را به ایران وابسته کرده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار