دومین ضربه مهلک به داعش پس از سقوط تکریت

منطقه حمرین که در شمال استان دیالی عراق قرار دارد، مرکز فرماندهی حزب بعث پس از سقوط صدام بوده است . این منطقه پس از اشغال عراق توسط آمریکا سقوط نکرده بود و از آن زمان تاکنون به عنوان نقطه امن تروریست ها و باقی مانده اعضای حزب بعث تبدیل شده بود.

 نقش الدوری در عراق پس از صدام چه بود؟/ روایتی از شکسته شدن ستون فقرات داعش

خبر هلاکت عزت ابراهمیم الدوری معاون صدام در حالی تایید شده است که وی پس از سقوط صدام نقش اصلی در سازماندهی نیروهای باقی مانده حزب و ارتش بعث و همچنین به وجود آوردن گروه تروریستی داعش داشته است.

عزت الدوری
به گزارش گلستان 24 ،  شخصیت شماره دو رژیم صدام معروف به سبیل قرمز یا همان ابراهیم عزت الدوری توسط نیروهای مردمی کتائب حزب الله در منطقه حمرین عراق به هلاکت رسید.
 
منطقه حمرین که در شمال استان دیالی عراق قرار دارد، مرکز فرماندهی حزب بعث پس از سقوط صدام بوده است . این منطقه پس از اشغال عراق توسط آمریکا سقوط نکرده بود و از آن زمان تاکنون به عنوان نقطه امن تروریست ها و باقی مانده اعضای حزب بعث تبدیل شده بود.
 
دو هفته پیش، عکسی از سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در منطقه حمرین عراق منتشر شده بود و رسانه های خبری از آغاز حمله گروه های مردمی برای آزادسازی این منطقه خبر داده بودند. 
 
با این حال در اخبار منتشر شده در رسانه های خبری آمده است که عزت الدوری با ۳ دستگاه خودرو و ۹ تا ۱۵ نفر از محافظانش در نتیجه حمله نیروهای مردمی به هلاکت رسید.
 
پس از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ ، آمریکا برای یافتن سران حزب بعث ، نام عزت الدوری را سرلیبست خود قرار داد اما نتوانست وی را پیدا کرد. ۹ سال پس از سقوط صدام برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در یک نوار ویدئویی ظاهر شد.
 
الدوری، در این نوار ویدئویی چهره‌های سیاسی کنونی عراق را دست نشاندە ایران خواند و آن‌ها را جزئی از پروژە «صفوی ها» قلمداد کرده بود.
 
نقش الدوری در عراق پس از صدام چه بود؟
 
پس از سقوط صدام اعضای بلند پایه حزب بعث و مرتبطین آنان در ساختار حکومتی و ارتش عراق ذیل فرماندهی عزت الدوری فعالیت می کردند.
 
آن زمان عربستان سعودی نقش پشتیبانی امنیتی و مالی را برای عزت الدوری و حلقه دور او بر عهده گرفت.در نتیجه فعالیت های عزت الدوری، وی با شاخه القاعده عراق که آن زمان رهبری آن را ابومصعب زرقاوی برعهده داشت ارتباط گرفت. 
 
همکاری های عزت الدوری و ابومصعب زرقاوی سبب شد القاعده عراق ساختار جدید تشکیلاتی را برای خود پایه ریزی کند.این مرحله آغاز انشعاب القاعده عراق با سازمان القاعده بود که بعدها در جنگ سوریه شکل رسمی به خود گرفت و در نهایت منجر به جدایی داعش از بدنه سازمان القاعده شد.
 
پس از حمله سال گذشته داعش به استان های غربی و شمالی عراق که با همانگی کامل و برنامه ریزی عزت الدوی صورت گرفت، گروه های ستیزه جو افراطی وفاداری خود را به عزت الدوری اعلام کردند . 
 
تعدادی از ۲۲ گروهی که به این ائتلاف نظامی ـ سیاسی پیوستند عبارتند از جیش الاسلامی عراق، جیش المجاهدین، هیئت دینی جماعت انصار السنة، جیش الفاتحین، جبهه اسلامی مقاومت عراقی (جامع)، جنبش مقاومت اسلامی در عراق، گردان‌های ثوره العشرین، جیش الراشدین، جیش المسلمین عراق، جنبش اسلامی مجاهدین عراق، گردان‌های جندالرحمن، گردان‌های الدعوه و الرباط، گردان‌های التمکین، گروه جنگجویان نقشبندیه، گردان‌های "محمد الفاتح" و جبهه "الجهاد و التغییر". در میان این گروه ها، جیش المجاهدین، جماعت انصار السنة و جنگجویان نقشبندیه بیشترین فعالیت را زیر نظر شخص عزت ابراهیم داشتند. 
 
درواقع پس از سقوط صدام ، عزت الدوری علاوه بر آنکه فرماندهی گروه های تروریستی عراق را بر عهده گرفت نقش طراح و مغز متفکر این گروه ها را نیز برعهده داشته است. 
با این حال با پیش روی نیروهای مردمی عراق در استان صلاح الدین و شهر تکریت که مرکز حکومت تروریست ها و اعضای حزب بعث در عراق به حساب می آمد، نفس های داعش در این کشور نیز به شماره افتاده است. هلاکت عزت الدوری نیز ضربه مهلک دیگری بود که اثرات آن در نبردهای مهم آتی در استان صلاح الدین ، الانبار و موصل خود را نشان می دهد.

ارسال نظر

آخرین اخبار