واکنش‌های منفی به اجلاس بروکسل؛

بی بی سی فارسی و رادیو فردا خبری از واکنش‌های منفی به اجلاس اتحادیه اروپا منتشر نکردند اما سایت رادیو فرانسه نوشت: سازمان عفو بین الملل ثمره اجلاس اتحادیه اروپا درباره بحران مهاجرین را «شرم آور» و بطور وحشتناکی «ناکافی» توصیف کرده است.

«قطعنامه شرم‌آور اتحادیه اروپا» صدای سازمان ملل را هم درآورد

به گزارش گلستان 24،  اتحادیه اروپا که پس از ماجرای کشته‌شدن 750 مهاجر غیرقانونی، جلسه‌ای فوق العاده برگزار کرده بود در نهایت تنها تصمیم گرفت "بودجه عملیات جستجو و نجات قایق‌های حامل مهاجران را سه برابر کند.»

 

روز یکشنبه بیش از ۷۵۰ مهاجر غیرقانونی که از لیبی عازم ایتالیا بودند در دریای مدیترانه غرق شدند.

 

مهاجران که به دلیل شرایط بحرانی و جنگی کشورهایشان در آفریقا و خاورمیانه به سمت اروپا حرکت می‌کنند یا اسیر قاچاقچیان انسان می‌شوند یا اسیر دریاها و اقیانوس‌ها می‌شوند و یا اسیر شرایط بحرانی و غیرانسانی دراردوگاه‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌شوند.

 

حال رهبران کشورهای اروپایی به جای آنکه فکری اساسی برای امنیت جهانی و مقابله با ناامنی‌ها کنند تنها تصمیم گرفتند بودجه عملیات جستجو و نجات قایق‌های حامل مهاجران در آب‌های مدیترانه را سه برابر کنند.

 

بخشی عمده‌ و اصلی مشکلات و ناامنی‌ها و فقر موجود در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه، حاصل سیاست‌های کشورهای غربی، دخالت‌های آن‌ها در این مناطق و ارسال سلاح برای گروه‌های تروریستی است.

 


بنا بر اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت از ابتدای سال جاری میلادی، بیش از ۳۵ هزار نفر توانسته اند با عبور از دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند و حدود ۱۷۵۰ تن دیگر جان خود را در این مسیر از دست داده اند.

 

آمار اعلام شده از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت، نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۳۰ برابر افزایش نشان می‌دهد.

 


سایت انگلیسی بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) در خبری خنثی و با تیتر مثبت "اتحادیه اروپا بودجه عملیات نجات مهاجران را سه برابر می‌کند"نوشته است: در تازه‌ترین نشست اتحادیه اروپا برای بررسی بحران مهاجران غیرقانونی که در بروکسل برگزار شد شماری از کشورهای اروپایی تقبل کردند که منابع و کشتی‌های بیشتری برای عملیات گشت‌زنی دریایی اختصاص دهند.

 

سایت وابسته به وزارت خارجه انگلستان در ادامه آورده است: بریتانیا که پیشتر هوادار کاهش هزینه‌های مربوط به عملیات گشتزنی دریایی بود گفته است با چند هلی‌کوپتر و قایق در این طرح مشارکت می‌کند. آلمان، فرانسه، و بلژیک نیز وعده دادند که با شناورهای خود به این عملیات می‌پیوندند.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس (Associated Press) آلمان و فرانسه هر کدام متعهد شدند دو کشتی اعزام کنند، بریتانیا اعلام کرد سه کشتی اعزام می‌کند و چند کشور اروپایی دیگر هم هلیکوپترهایی اعزام می‌کنند تا برای عملیات نجات مهاجران حضور فعال داشته باشند.

 

دونالد توسک رئیس بازوی اجرایی اتحادیه اروپا گفته است که رهبران اروپایی از فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی این اتحادیه، خواسته‌اند که "اقدامی برای کشف و معدوم‌سازی شناورهای قاچاقچیان پیش از استفاده انجام شود."

 

به گفته فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه چنین اقدامی تنها از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد ممکن است و فرانسه تلاش می‌کند تا شرایط را برای اتخاذ چنین تصمیمی فراهم سازد.

 

 

 

در ادامه چنین نشست‌ها و همایش‌هایی سایت رادیو فردا (RADIOFARDA) خبر داده است: فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه هم اعلام کرد اتحادیه اروپا در تابستان امسال همایشی در مالت با حضور سران کشورهای آفریقایی برگزار می‌کند تا روش‌های چگونگی مقابله بهتر با افزایش بحران مهاجران در سال‌های اخیر را بررسی کند.

 

"دونالد توسک" رییس اتحادیه اروپا می‌گوید: «همه امکاناتی که در دست بررسی است باید در راستای حقوق بین‌الملل و حقوق بشر باشد.»

 

در حالیکه سایت‌های بی بی سی فارسی و رادیو فردا با رویکردی مثبت تنها به بازتاب دادن نشست اتحادیه اروپا پرداختند و از بیانیه سازمان ملل چیزی ننوشتند، سایت رادیو فرانسه (Radio France Internationale) نوشت: «خبر مربوط به محتوی این قطعنامه حتی پیش از انتشار رسمی آن، واکنش‌های منفی بسیاری از سوی سازمان ملل متحد و نیز سازمان‌های دفاع از حقوق بشر بر انگیخته است.»

 

 

سازمان ملل متحد و سازمان بین المللی مهاجرت، با انتشار اطلاعیه مشترکی اعلام کرده اند که «پاسخ حداقلی اتحادیه اروپا به این بحران که تنها قصدش سد کردن موج مهاجرین و پناهجویان است، باید بمراتب فراتر از این قطعنامه می‌رفت.»

 

سازمان عفو بین الملل نیز ثمره اجلاس امروز اتحادیه اروپا درباره بحران مهاجرین را «شرم آور» و بطور وحشتناکی «ناکافی» توصیف کرده است.

 

بعقیده این سازمان دولت‌های عضو اتحادیه ضروری بود بر تبدیل مدیترانه به گورستان مهاجران نقطه پایان بگذارند و فضای عملیاتی خود را گسترش دهند و با افزودن بر امکانات دریائی و هوائی به نجات غرق‌شدگان بشتابند.

 

ثمره اجلاس فوق العاده پنجشنبه ٣ اردیبهشت/ ٢٣آوریل، که در پرتو ایجاد یک موج وسیع همدردی با 900 قربانی یک کشتی در سواحل لیبی شکل گرفت، با ویژگی‌هائی که در طرح پیشنهادی آن دیده می شود نباید تفاوت‌های مهمی با وضعیت فعلی داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار