نماینده مردم علی آباد گفت:

تصمیم دولت برای افزایش قیمت سوخت این روزها دغدغه‌های بسیاری را در بین مردم و مسئولین با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کرده است.

نظر مجلس با گران شدن بنزین منفی است

به گزارش گلستان۲۴؛ به نقل از خبر فوری، ماجرا از انتشار یک خبر در خبرگزاری تسنیم آغاز شد " بنزین گران می‌شود" مردم منتظر باشند. تنها دقایقی بعد از انتشار این خبر، تیتر تمامی رسانه‌ها و کانال تلگرامی به وضعیت بنزین تغییر پیدا کرد و هر رسانه با سناریو و رویکرد مدنظر خود در جهت تحلیل آینده قیمت سوخت در این وارد عمل شد و این در حالی بود که دولت و سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در اظهارنظرهای مکرر از عدم افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی سوخت سخن گفته بود.

در بازار داغ شایعات پیرامون افزایش قیمت بنزین، نظرات متعددی درباره اینکه افزایش قیمت بنزین در تضاد با وضعیت اقتصادی مردم و بدون اجازه مجلس است از دیگر رویکردهایی بود که بسیار به چشم‌ می‌خورد.

با دو عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره میزان احتمال افزایش قیمت سوخت به خصوص بنزین و تبعات این موضوع بر زندگی مردم به گفت و گو  پرداختیم.

اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون انرژی در زمان لایحه بودجه ۹۸ نظر خود را درباره افزایش قیمت بنزین ارائه کرده است، اظهار کرد: دولت در سال جاری پیرامون افزایش قیمت بنزین یا حامل‌های انرژی لایحه‌ای را به مجلس ارائه نکرده است.

وی افزود: بعضی از نمایندگان نه کمیسیون انرژی مجلس اظهارنظرها و طرح‌هایی را درباره قیمت حامل‌های انرژی داشتند که نتیجه آن افزایش قیمت سوخت را فراهم می‌کرد در کمیسیون انرژی مورد تصویب قرار نگرفت و در صحن علنی مجلس هم رای نیاورد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در وضعیت فعلی نظر کمیسیون انرژی همان رویکردی است که در زمان بررسی لایحه بودجه اعلام کرده بود از این رو آنچه درباره افزایش قیمت سوخت در وضعیت فعلی مطرح می‌شود بدون ارائه طرح، پیشنهاد و لایحه‌ای به کمیسیون انرژی است و در این راستا ابلاغی نیز صورت نگرفته است که ما بخواهیم درباره آن اظهارنظر کنیم.

قره‌خانی خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون به طورکلی در جریان اینکه قرار است درباره قیمت بنزین چه اتفاقی رخ دهد و کدام نهاد در این باره تصمیم‌گیری کند اطلاعی نداریم از این رو بنده در جایگاه حقوقی و به عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نمی‌توانم در این باره نظری را ارائه دهم.

وی تاکید کرد: کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تا به این لحظه جلسه‌ای را درباره افزایش قیمت بنزین نداشته است از این رو باید منتظر تشکیل جلسات مجلس در هفته پیش رو باشیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای افزایش قیمت سوخت باید از مجلس مجوزهای لازم را دریافت کند؟، گفت: هنوز که در این باره اتفاقی رخ نداده است اما باید مشخص شود این تصمیم در کجا گرفته شده است و متولی آن چه نهادی است تا بتوان به طور دقیق درباره آن سخن گفت.

هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه دولت از سال ۹۲ دارای این اختیار بود که با یک شیب ملایم در جهت افزایش قیمت سوخت وارد عمل شود تا هم قیمت‌ها به قدری متعادل شود و شوک اقتصادی به مردم وارد نشود اظهار کرد: دولت در جریان انتخابات با یک رویکرد سیاسی از سال ۹۲ تا ۹۶ هیچگونه اقدامی را درباره افزایش قیمت سوخت انجام نداد اما به یکباره در لایحه بودجه سال ۹۷ قیمت سوخت را ۶۰ درصد افزایش داد که این رویکرد همراه با شوک اقتصادی بود.

وی افزود: افزایش قیمت سوخت به خصوص بنزین یک موضوع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است از این رو بدون شک نمی‌توان بدون درنظر گرفتن درآمدهای مردم درباره این موضوع تصمیم گرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای تصریح کرد: در سال ۹۸ دولت در لایحه بودجه درباره افزایش قیمت سوخت هیچ‌گونه اظهارنظری را مطرح نکرد و در واقع باید گفت دولت در این باره شجاعانه عمل نکرد و منتظر بود تا ببیند فضای کشور درباره افزایش قیمت سوخت به چه شکلی خواهد بود از این رو برخی از معاونان رئیس‌جمهور در جلسات غیرعلنی مجلس و نهادهای مختلف از اختصاص بنزین به همه مردم خبر دادند که این لایحه به دلیل عدم استقبال برخی از دولتمردان به مجلس ارائه نشد.

خادمی با بیان اینکه نمی‌توان کشور را براساس شایعات مدیریت کرد خاطرنشان کرد: رویکردی که دولت امروز در قبال مردم پیرامون افزایش قیمت سوخت اتخاذ کرده است به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه دولت فعلی از بدو شروع کاری خود با کارت سوخت و دونرخی کردن بنزین مخالف بوده است تاکید کرد: اینکه سیاست‌های امروز دولت درباره افزایش قیمت سوخت رویکرد مشخصی ندارد به هیچ وجه قابل قبول نیست و بیان اظهاراتی درباره دریافت مجوز از سران قوا صحت ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بنزین در ایران ارزان نیست گفت: باتوجه به اینکه ما نمی‌توانیم ارزش و جایگاه‌ پول کشورمان را حفظ کنیم رویه فعلی درباره قیمت انرژی منطقی است از این رو نباید به خاطر مدیریت ناکارآمد بر مردم فشار بیاوریم چرا که افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی باتوجه به درآمد مردم در مقایسه با شاخص‌های جهانی امری منطقی نیست.

خادمی با بیان اینکه اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را ۵۰ درصد افزایش دهد باید مصوبه‌ای را به مجلس ارائه دهد، اظهار کرد: بعید می‌دانم مجلس نسبت به افزایش قیمت سوخت در شرایط فعلی نظر مساعدی داشته باشد چرا که این تصمیم سبب می‌شود تا وضعیت اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف دچار مشکل شود و ما با مشکلاتی چون رکود، تورم و بیکاری روبه رو شویم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویکرد دولتمردان مبنی بر اینکه برای افزایش قیمت سوخت از سران قوا مجوز دریافت کردند، تصریح کرد: امیدوارم برخلاف رویکرد برخی از نمایندگان مجلس که بیشتر وکیل‌الدوله هستند تا خادم ملت در این باره نظر و رویکرد مردم مورد لحاظ قرار گیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار