باید از آقای رییس جمهور پرسید این فکت شیت دقیقا توسط چه کسی منتشر شده است و توسط کدام یک از رسانه های داخلی و خارجی منتشر شده است؟ توسط وزارت خارجه؟ اگر وزارت خارجه آن را منتشر کرده است پس چرا وزیر خارجه از آن اطلاع ندارد.

چرا رئیس جمهور تیم مذاکره کننده هسته ای را کم حافظه نامید؟!

باید از آقای رییس جمهور پرسید این فکت شیت دقیقا توسط چه کسی منتشر شده است و توسط کدام یک از رسانه های داخلی و خارجی منتشر شده است؟ توسط وزارت خارجه؟ اگر وزارت خارجه آن را منتشر کرده است پس چرا وزیر خارجه از آن اطلاع ندارد.

 ایمان ایرانی، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در یادداشتی تناقضات اخیر در مواضع اعضای دولت را درباره مسئله «فکت شیت ایرانی» را بررسی کرده است.

روز پنجشنبه 10/2/94 جناب آقای روحانی رییس جمهور محترم در نشست خبری خود در شیراز بیاناتی داشتند که باعث تعجب همگان شد. ایشان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو که پیرامون انتشار فکت‌شیت ایرانی سوال پرسیده بود بیان کردند: " نمیدانم چرا برخی حافظه شان ضعیف شده است، قبل از آمریکایی ها ما فکت شیت خود را اعلام کرده ایم! و همه خبرگزاری‌ها ما یک فکت شیت را اعلام کردند و همان را هم رسانه‌های خارجی اعلام کردند."

این سخنان در حالی مطرح شد که مقام معظم رهبری در سخنان مهم خود مطرح کردند دولت مردان باید مردم را از جزییات مذاکرات آگاه کنند و ما چیز محرمانه ای نداریم.همچنین ایشان در دیدار خصوصی با تیم مذاکره کننده هسته ای که از قول آقای صالحی در جلسه غیر علنی مجلس نقل شد فرموده بودند تیم هسته ای ما فکت شیت ایرانی را منتشر کنند و زمان این سخنان بعد از زمان ادعایی رییس جمهور در مورد انتشار فکت شیت ایرانی می باشد. آیا یعنی فکت شیت منتشر شده و حتی رهبری هم از آن اطلاع نداشتند؟!  بعد از این سخنان مهم رهبری بود که اقشار مختلف مردم و بخصوص جامعه دانشگاهی مطالبه خود را از وزارت خارجه و سازمان انرژی هسته ای مطرح کردند و خواستار بیان جزییات و انتشار فکت شیت شدند که متاسفانه مورد توجه دولت مردان قرار نگرفت.

همچنین دانشجویان چند مورد درخواست تجمع مقابل وزارت خارجه و استانداری ها در نقاط مختلف کشور را دادند اما با آنها موافقت نکرد. نمایندگان مجلس هم بخاطر این پنهان کاری دولت و عدم اجرای فرامین رهبری موضوع جمع آوری امضا برای سوال از رییس جمهور را مطرح کردند که هم اکنون هم این طرح در مرحله جمع آوری امضاست.

اما در این میان بد نیست این ادعای عجیب رییس جمهور مبنی بر انتشار فکت شیت ایرانی قبل از آمریکایی ها را با بازخوانی سخنان تیم مذاکره کننده هسته ای دولت در این مورد، بررسی کنیم:

1-    18 فروردین    صالحی: مقام معظم رهبری خطاب به آقای دکتر ظریف فرذمودند شما هم فکت شیت ایران را منتشر کنید. ظرف روزهای آینده فکت شیت ایران در مورد بیانیه مشترک ایران و 1+5توسط وزارت امور خارجه صادر خواهد شد (جلسه غیرعلنی مجلس)

2-   19 فروردین    صالحی: سازمان انرژی اتمی و وزارت امورخارجه فکت شیت ایران را تهیه کرده اند و هم اکنون در دست وزیر امور خارجه است و در صورت صلاحدید منتشر می شود    (مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما)

3-   23 فروردین    صالحی: نه اینکه ما فکت شیتی نداشته باشیم، داریم، اما مسؤولیت این امر برعهده مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران است که دکتر ظریف است و می تواند با دکتر روحانی اگر صلاح دانستند منتشر کنند    )مصاحبه با العالم)

4-    25 فروردین    ظریف: رهبری گفتند همانطور که آمریکایی‌ها فکت شیت منتشر کردند، شما هم دیدگاهایتان را بگویید(!)، ما در گفتگوهایی این موارد را مطرح کردیم و تدوین مکتوب خلاصه ای از آن را هم در دستور کار قرار دادیم!    (مصاحبه با مهر)

5-    25 فروردین    بعیدی نژاد: انتشار فکت شیت از نظر فنی و تهیه متن مشکلی ندارد و تنها نیازمند تصمیم در سطح عالی کشور است    (مصاحبه با مهر)

6-   25 فروردین    نوبخت: در مصاحبه‌ها و مذاکره‌ها و مواضعی که مسئولین وزارت خارجه بیان کرده‌اند در جهت تبیین فکت‌شیت مواردی مورد توجه قرار گرفته است و اگر هم لازم باشد مکتوب آن قابل انتشار خواهد بود    (نشست خبری با خبرنگاران)

7-    28 فروردین    ظریف: توافقی نشده که فکت شیت آن را منتشر کنیم!    (مصاحبه با قدس آنلاین)

8-   29 فروردین    ظریف: اگر نیازی به انتشار یک فکت شیت باشد، ما فکت شیتی منتشر می‌کنیم، اما فکر می‌کنم مردم ایران اکنون اطلاعات بیشتری از حقایق دارند!    (مصاحبه با یورو نیوز)

حال باید از آقای رییس جمهور پرسید این فکت شیت دقیقا توسط چه کسی منتشر شده است و توسط کدام یک از رسانه های داخلی و خارجی منتشر شده است؟ توسط وزارت خارجه؟ اگر وزارت خارجه آن را منتشر کرده است پس چرا وزیر خارجه از آن اطلاع ندارد و  خیلی بعدتر از زمانی که آقای روحانی میفرمایند در آن زمان فکت شیت را منتشر کرده اند، آقای ظریف فرمودند " هنوز توافقی انجام نشده که فکت شیت آن را منتشر کنیم"؟ آیا توسط سازمان انرژی اتمی منتشر شده است؟ در این صورت چرا جناب آقای صالحی از انتشار آن خبر ندارند و میفرمایند: "در صورت صلاح دید مسئولین، فکت شیت منتشر میشود"؟ با توجه به سخنی که آقای رییس جمهور مطرح کرده اند و سخنان تیم مذاکره کننده، عملا آقای رییس جمهور تیم مذاکره کننده خود را کم حافظه نامیده اند!

احتمالا آقای روحانی در چند روز آینده مطرح خواهند کرد که بله فلان سخن فلان مسئول همان فکت شیت ما بوده است، که باید به ایشان که خود را حقوقدان میدانند یادآوری کرد در حقوق بین الملل آنچه به عنوان سند مورد اعتبار است متن مکتوبی است که رسما توسط وزارت خارجه یا سازمان انرژی هسته ای منتشر میشود نه مصاحبه شفاهی هرکدام از مسئولین. و اگر واقعا فکت شیت آمریکایی ها خلاف است، چرا آن را رسما تکذیب نمیکنید؟ و به سخنان شفاهی بسنده میشود؟ اگر فکت شیت آمریکایی ها که البته صحت آن مورد تایید آلمان و روسیه هم قرار گرفته است صحیح نیست، چرا شما آنچه صحیح است را منتشر نمیکنید؟

متاسفانه به نظر میرسد جناب آقای رییس جمهور بجای پاسخ دادن به مطالبات مردم، دانشجویان و نمایندگان مجلس و بجای عمل به فرامین رهبری در حال فضاسازی رسانه ای و بازی با کلمات هستند که با چنین کارهایی قطعا به نتیجه نمیرسند.

تکذیب نکردن رسمی فکت شیت آمریکایی ها، تایید آن توسط آلمان و روسیه، عدم انتشار فکت شیت ایرانی، پنهان کاری و آگاه نکردن مردم از جزییات مذاکرات، عدم برگزاری جلسه ی نقد و بررسی با منتقدین شاخص مذاکرات، خوشبینی به آمریکایی ها و عدم موضع گیری جدی در برابر آنها و برخورد خشن و بازداشت دانشجویانی که مطالبه انتشار فکت شیت را میکردند در شیراز و ... همه مواردی است که نگرانی و دلواپسی مردم و دانشجویان را روز به روز بیشتر کرده است و دولت مردان محترم بدانند برای حفظ منافع انقلاب و حفظ دستاوردهای هسته ای و عزت کشور مردم، نمایندگان مجلس و جامعه ی دانشگاهی تا رفع کامل نگرانی های خود ساکت نخواهد نشست.

ارسال نظر

آخرین اخبار