در عرصه میدانی سوریه چه می‌گذرد؟

مقاومت دلاورانه نیروهای ارتش در بیمارستانی در شهر سقوط کرده ادلب+نقشه ها و تصاویر (۱۸+)

تلاش برای ایجاد آشوب در دمشق چگونه شکست خورد؟
تروریست‌ها در راستای طرح جدید خود که مدعی‌اند سقوط نظام در سوریه بسیار نزدیک شده است، قصد داشتند مجددا دمشق را عرصه‌ی انفجارهای انتحاری و زد و خورد‌های نظامی قرار دهند تا با کمک دستگاه‌های عظیم تبلیغاتی غربی-عربی، جو روانی‌ خاصی ایجاد کرده و نظام را در آستانه‌‌ی سقوط جلوه دهند.
گروه بین‌الملل رجانیوز: در روز گذشته، تحولات مهمی در برخی عرصه های میدانی سوریه رخ داده که مروری بر آنها خواهیم داشت:
[نکته: برای مشاهده نقشه ها و تصاویر با کیفیت بالاتر، آنها را در صفحه جدیدی به صورت جداگانه باز کنید]
 
تحولات دمشق و ریف دمشق
در آغاز بحران سوریه، با توجه به حضور گسترده‌ی تروریست‌ها در ریف‌های شرقی و غربی دمشق و حتی برخی مناطق دمشق، بمبگذاری‌های انتحاری یکی از روش‌های مرسومی بود که برای کشتار طرفداران نظام و مردم عادی به کار گرفته می‌شد. حتی در آغاز بحران سوریه، اعلان وجود گروهی به نام جبهة النصرة پس از یک بمگذاری انتحاری صورت گرفت و در همان زمان نیز شبکه‌های طرفدار تروریست‌ها (که می‌خواستند تروریست‌ها را گروهی «انقلابی» و «دموکراسی‌خواه» جلوه دهند) در توجیه اینکه چطور ممکن است گروهی دموکراسی خواه دست به عملیات انتحاری بزند دچار مشکل شده و نهایتا آن را کار خود نظام سوریه دانستند!
نهایتا سیر جریانات سه سال گذشته منجر به تقویت جبهه‌ی مقاومت در سوریه شده و دمشق را از خطراتی که در سال ۲۰۱۱ با آن مواجه بود دور کرد. اما تروریست‌ها در راستای طرح جدید خود که مدعی‌اند سقوط نظام در سوریه بسیار نزدیک شده است، قصد داشتند مجددا دمشق را عرصه‌ی انفجارهای انتحاری و زد و خورد‌های نظامی قرار دهند تا با کمک دستگاه‌های عظیم تبلیغاتی غربی-عربی، جو روانی‌ خاصی ایجاد کرده و نظام را در آستانه‌‌ی سقوط جلوه دهند. در همین راستا، جبهة النصرة عملیاتی چند مرحله‌ای در دستور کار قرار داد.
در قسمت اول این عملیات یک نیروی انتحاری جبهة النصرة سوار بر موتور سیکلت حاوی بمب، قصد داشت خود را در نزدیکی ماشین سرلشگر محمد عید، رئیس کمیته‌ی پشتیبانی و لوجستیک ارتش سوریه منفجر کند که موفق به انفجار خود در ساعت ۸ و ۳۰ دقیه‌ی صبح شد ولی آسیبی به سرلشگر عید نرسیده و تنها فرد انتحاری هلاک شده و یک شهروند عادی که در حال عبور از محل بود کشته شده و چند عابر دیگر زخمی شدند.
 
 
درست پس از این انفجار انتحاری یک بمبِ کار گذاشته شده در نزدیکی آن محل هم منفجر شد که خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت.
حدود نیم ساعت پس از انفجار دوم، چند نیروی مسلح جبهة النصرة که به عنوان پوشش، لباس نظامیان ارتش سوریه را به تن کرده بودند وارد درگیری با نیروهای نظام شدند که همگی به هلاکت رسیدند.
 
[اجساد نیروهای به هلاکت رسیده جبهه النصره در حملات دیروز دمشق]
 
[دو تصویر از محل انفجار و درگیری]
 
در همین زمان، نیروهای امنیتی موفق شدند راننده‌ی انتحاری یک ماشین که ۵۰۰ کیلوگرم مواد منفجره در خود جا داده بود و قصد داشت خود را در نزدیکی یکی از پست‌های بازرسی ارتش در دمشق منفجر کند بازداشت کرده و بمب‌ها را خنثی کنند. در صورت انفجار این ماشین، بی شک ده‌ها تن از مردم غیر نظامی کشته و زخمی می‌شدند که با هشیاری نیروهای امنیتی سوریه، این اتفاق تلخ، رخ نداد.
[بخشی از مواد منفجره کشف شده در ماشین]
 
جبهة النصرة هم ساعاتی پس از شکست کامل این عملیات‌ها، مسئولیت آن را بر عهده گرفته و مدعی شدند که سه تن از نیروهایش (که آنان را «انغماسی» یا «شهادت‌طلبان خط شکن که به دل دشمن وارد می‌شوند» می‌نامند) وارد ساختمان اداره‌ی پشتیبانی لوجستیک ارتش شده و در آنجا با نیروهای ارتش درگیر شده‌ و هر سه به «شهادت» رسیده‌اند!
 
[تصویر بیانیه جبهه النصره درباره حملات دیروز دمشق]
 
از دیگر تحولات دمشق و ریف آن باید به تحولات میدعا اشاره کرد. درحالیکه نیروهای ارتش موفق شده‌اند مواضع خود را در داخل شهر راهبردی میدعا تثبیت کنند، نیروهای تکفیری هم چندین حمله‌ی ایذایی در چند نقطه‌ی مختلف غوطه‌ی شرقی به راه انداخته‌اند که سنگین‌ترین آنها در روز گذشته در منطقه‌ی زبدین رخ داد که نیروهای تکفیری جیش الاسلام (به رهبری زهران علوش) به برخی نقاط حضور ارتش در اطراف این منطقه هجوم بردند که موجب درگیری سنگین و به جا ماندن تعداد زیادی کشته و زخمی در بین تروریست‌ها شد. در کنار اینها، ارتش از طریق توپخانه محل تحرک نیروهای جیش الاسلام در اطراف باغات دوما را هم هدف قرار داد که تلفاتی در بین تکفیری‌ها به بار آورد.
 
 
 
اتفاق قابل توجه دیگر، ادامه درگیریها در محله‌ی جوبر در غوطه‌ی شرقی بین نیروهای ارتش سوریه و نفرات «فیلق الرحمن» بود که رزمندگان ارتش موقف شدند یکی از کانالهای زیرزمینی این گروه تروریستی را منفجر کنند.
 
 
نکته‌ی جالب آنکه گروه‌های تروریستی-تکفیری حاضر در اطراف دمشق به محض هر شکست از ارتش سوریه سریعا مدعی استفاده‌ی ارتش از سلاح‌های شیمیایی می‌شوند! کمااینکه فیلق الرحمن هم دو روز پیش مدعی این امر شده بود. این درحالی است که حتی ناظران کینه‌توز غربی هم اذعان کرده‌اند ذخایر سلاح‌های شیمیایی سوریه به خارج از کشور منتقل و در آنجا نابود شده است.
 
[فرار به جلوی تروریستهای فیلق الرحمن با ادعای مضحک استفاده ارتش از سلاحهای شیمیایی]
 
تحولات حلب
در حلب هم درگیری‌ها بین ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی در طراف روستای باشکوی در ریف شمالی حلب مجددا از سر گرفته شده است. همچنین نیروهای ارتش سوریه موفق شدند دیروز جلوی هجوم سنگین تروریست‌ها در نزدیکی روستای راموس در ریف حلب را گرفته و تلفاتی در صفوف آنان ایجاد کنند.
 
 
 
تروریستها همچنین مناطقی از حلب را هدف خمپاره‌های خود قرار دادند که در نتیجه‌ی آن در محله‌های الاشرفیه و سیف الدوله و جابریه و صلاح الدین ۶ غیر نظامی کشته و ۳۰ تن زخمی شدند.
 
تحولات ادلب
در برهه‌ی اخیر یکی از اتفاقات تلخ، شکست‌های ارتش در استان ادلب بوده که موجب شده بخش‌های عمده‌ای از این استان به دست نیروهای جیش الفتح بیفتد. جیش الفتح ارتشی است که از ائتلاف چند گروه تکفیری (از جمله أحرار الشام و جبهة النصرة و جند الأقصى و جیش السنة و فیلق الشام و لواء الحق و أجناد الشام) تشکیل شده و با اتاق عملیات و فرماندهی واحد عمل می‌کند و همین موجب شده به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند. در این بین، سقوط شهر راهبردی جسر الشغور در استان ادلب به دست تکفیری‌ها اهمیت فراوانی داشت.
 
[ترکیب انواع تکفیری ها در جیش الفتح!]
 
با آغاز پاتک‌های ارتش برای بازپس‌گیری جسر الشغور، نیروهای جیش الفتح دچار شکست‌ها و عقب‌نشینی‌های مکرر شده و نیروهای ارتش عملیات‌های خود را در جنوب جسر الشغور و شمال غرب حماة ادامه می‌دهند و با ارسال تجهیزات و نیروی کمکی سعی در شکستن محاصره‌ی «بیمارستان ملی» جسر الشغور دارند که نیروهای ارتش سوریه پس از سقوط شهر در آنجا به محاصره در آمده و به مقاومت ادامه می‌دهند.
 
 
[رزمندگان ارتش که در عین محاصره به مقاومت خود در بیمارستان ملی جسر الشغور ادامه می دهند]
نیروهای جبهة النصرة تا به حال با چند عملیات انتحاری و هجومی تلاش داشته‌اند نیروهای ارتش را در بیمارستان به زانو در آوردند ولی موفق نشده‌اند. با وجود تعداد زیادی کشته و زخمی در بیمارستان، نیروها هنوز به مقاومت ادامه می دهند و نیروهای تکفیری هم به دلیل حملات هوایی گسترده، امکان نزدیکی به بیمارستان را ندارند و با استفاده از تانک و توپ و حتی تک‌تیراندازها به حملات خود به بیمارستان ادامه می‌دهند. نکته‌ی جالب آنکه نیروهای حاضر در بیارستان موفق شده‌اند با خروج از آن بر برخی ساختمان‌های اطراف بیمارستان مسلط شوند و به این ترتیب ضمن عقب‌راندن نسبی تروریست‌ها، خط مواجهه را گسترش داده و در حلقه‌ی تنگ محاصره خلل ایجاد کنند.
درگیری‌ها ارتش در حال حاضر بیشتر در منطقه‌ی بلندی‌های سرسبز جنوب جسر الشغور موسوم به «سهل الغاب» ادامه دارد. مرکز درگیری‌ها در اطراف شهر المنصوره است که به وسیله‌ی پلی به منطقه‌ی تل واسط متصل می‌شد و تکفیری‌ها پیش از عقب‌نشنی اقدام به انفجار پل کرده‌اند. با توجه به بازپس‌گیری عمده‌ی  منطقه‌ی سهل الغاب در حال حاضر هدف عملیات در این محور، بازپس‌گیری دو شهر المنصوره و القاهره است تا حضور ارتش در سهل الغاب کاملا تثبیت شود.
 
 
شهر مهم دیگر این منطقه شهر راهبردی الزیارة است که مسیر تأمین لوجستیک بین سهل الغاب (در جنوب جسر الشغور) و اریحا (در شرق جسر الشغور) به حساب می آید. ارتش دیروز پس از حمله به روستای تل واسط در کنار الزیارة، اقدام به حمله به مواضع تکفیری‌ها در داخل شهر کرد. هرچند تروریست‌ها به سختی در مقابل ارتش مقاومت می‌کردند ولی در نهایت موفق به پایداری نشده و عقب‌نشینی کردند ولی پیش از عقب‌نشینی پلی که این شهر را به شهر المنصوره مرتبط می‌کرد منفجر کردند تا جلوی حرکت تجهیزات سنگین ارتش را بگیرند. 
در حال حاضر ارتش مواضع خود را تقریبا در سهل الغاب تثبیت کرده و در حال زمینه‌چینی برای حمله به المنصوره است که حالا کاملا در تیررس آتش نیروهای ارتش قرار دارد و همین آتش سنگین موجب شده سنگر بندی‌های تکفیری‌ها در نزدیکی پل تخریب شده‌ی شهر از بین رفته و آنان مجبور به عقب‌نشینی به مرکز شهر المنصورة و موضع‌گیری در منازل مردم شوند.
در جنوب جسرالشغور همچنین ارتش به تجمعات تروریست‌ها در مناطق السرمانیه و شیخ سندان و غنیه و همچنین به تجمع آنان در کارخانه‌ی شکر در شرق جسر الشغور حمله برده تا با پاکسازی آنجا زمینه برای حمله به شهر از دو محور فراهم آید. یکی از این محورها از شهر فورو در شمال غرب حماة آغاز می‌شود، جایی که ارتش توانست حدودا دو ماه پیش بر آن مسلط شود و فاصله‌ی بسیار کمی با السرمانیه دارد.
 
[کارخانه شکر جسر الشغور]
 
به گفته یک منبع نظامی، با عملیات فعلی،  آزادسازی شهر السرمانیه قطعی است و با آزادسازی آن، شهرهای غانیه و شیخ سندیان و اشتبرق هم در تیرس کامل آتش ارتش قرار خواهد گرفت. ضمن آنکه با آزادسازی آن، راه برای شکست محاصره‌ی بیمارستان ملی جسر الشغور باز می‌شود.
در روزهای گذشته تروریست‌ها چندین بار به منطقه‌ی فریکه که ۶ کیلومتر با جسر الشغور فاصله دارد و ارتش در آن متمرکز شده تا مسیر لوجستیک به سمت شهر اریحا در کنار جسر الشغور را تأمین کند، حمله برده‌اند ولی به دلیل هشیاری نیروهای ارتش و همچنین تمرکز تک تیرانداها و تسلط بر جاده، هرگونه پیش‌روی آنها با شکست مواجه شده است. به همین دلیل گروه‌های تروریستی که به واسطه‌ی مرتفع‌تر بودن این منطقه از مناطق آنان اطلاع دقیقی از تحرکات ارتش ندارند، اقدام به خمپاره باران کور می‌کنند که تلفاتی به بار نمی‌آورد.
[جاده جسر الشغور-اریحا]
 
آخرین مطلب درباره استان ادلب آن است که نیروهای ارتش همچنان در مناطق کفر نجد و المقبله و نحلیا و المسطومه و اریحا جبل اربعین (که به صورت به هم پیوسته خطی را در جنوب ادلب تشکیل می‌دهند) تمرکز دارند و تلاش‌های گروه‌های مسلح برای سیطره بر این مناطق از جمله تلاش‌هایشان برای پیشروی در جبل اربعین با شکست مواجه شده است.
[نفر اول از سمت راست: ابوصالح طحان، فرمانده نظامی تروریستهای احرار الشام در نزدیکی جبل اربعین]
 
به گفته‌ی منابع میدانی، دو منطقه‌ی نحلیا و المقبله در جنوب ادلب شاهد درگیری‌های تقریبا هر روزه است و تروریست‌ها تلاش دارند استحکامات ارتش در آنجا را از بین ببرند که تا کنون موفق نشده‌اند و این هجوم‌ها تلفات جانی و مالی برای آنان به بار آورده که از جمله می‌توان به کشته شدند دو تن از سران تکفیری‌های «جنبش اسلامی احرار الشام» به نام‌های شادی خلف و احمد سفیان اشاره کرد.

ارسال نظر

آخرین اخبار