آوازه خوان سیاسی "آوای بازگشت" سر داد

امروز در صفحه نخست روزنامه های اصلاح طلب تمرکز بر حضور روحانی در نمایشگاه کتاب است و اظهارات وی را در زمینه سانسور و ممیزی کتاب پوشش داده اند.

 زیباکلام: روی پیشانی من نوشته احمق؟

به گزارش گلستان 24، رسانه های زنجیره ای اصلاحات، با پررنگ کردن حضور روحانی در مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به گلایه های رئیس جمهور از مشکلات نظارت و نشر پرداختند. این روزنامه ها همچنین به سخنان محمدرضا شجریان، خواننده سنتی ایران، نیز درباره عدم فعالیت های او در عرصه آواز نیز پرداخته اند. بخش دیگر نگاه این روزنامه ها به مذاکرات هسته ای ایران در نیویورک دوخته شده است.

روزنامه آفتاب یزد، اظهارات عراقچی، معاون حقوقی وزارت خارجه را پیرامون مذاکرات و نگارش برجام در نیویورک در صفحه نخست خود کار کرده است. " مذاکرات در حال پیشرفت است"، تیتری است که به این مطلب اختصاص داده و در این زمینه سخنان عراقچی را منتشر کرده است: ما هیچ امتیاز خاصی‌ نمی‌دهیم و در مقابل، آنها غنی سازی، آب سنگین و ادامه برنامه‌های ما را در خیلی‌ از حوزه‌ها می‌پذیرند، همکاری‌ها و رفع تحریم‌ها را می‌پذیرند و ما در مقابل، اعتمادسازی را مقداری بیشتر می‌کنیم.

آفتاب یزد همچنین مصاحبه ای با سفیر سابق ایران در لبنان ترتیب داده و به سابقه مذاکرات هسته ای در دوران سعید جلیلی و احمدی نژاد پرداخته است. "گفتگوی آفتاب یزد با محمد علی سبحانی: تاریخ خواهد گفت؛ در مذاکرات آلماتی چه گذشت!" عنوان این مصاحبه است. این روزنامه نوشت: وقتی گفتگو به موضوع مذاکرات آلماتی به سرپرستی جلیلی در دولت قبل می‌رسد سری تکان می‌دهد و ضمن تایید امتیازاتی که قرار بوده ایران به طرف مقابل بدهد برای تاکید دو بار از واژه «متاسفانه» استفاده می‌کند. می‌گوید تاریخ خواهد گفت در این مذاکرات چه رخ داده است. اصرارهایم باعث نمی‌شود بیشتر بگوید؛ تاکید می‌کند که «به صلاح نیست» اما از همان واژه «متاسفانه» می‌توان به سادگی پی برد که در آلماتی چه گذشته است و چگونه دلواپسان امروز، آن زمان دم نمی‌زدند و کلا اخبار و جزئیات مذاکرات در بایکوت بود. نه از مناظره خبری بود و نه از نشست‌های پر رنگ تلویزیونی! به راستی اگر در تفاهم لوزان ظریف کشور را فروخته است برای «آلماتی» چه لقبی باید گذاشت؟

"روحانی: زبان گویای اسلام کتاب است نه شمشیر"، " شجریان: متاسفم نمی توانم برای مردم آواز بخوانم" از دیگر تیترهای آفتاب یزد هستند.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد، با اشاره به سخنان روحانی در نمایشگاه کتاب، تیتر " چاپ اول مجاز، دوم ممنوع و سوم مستحب" را انتخاب کرده و به نقل از رئیس جمهور نوشت: می‌توان دروازه‌ها را آنچنان باز کرد که هر خرافه یا سخن افراطی‌ای به نام کتاب یا دین و انقلاب در مخاطبان کتاب قرار بگیرد و از سوی دیگر نیز نمی‌توان آنچنان سختگیرانه عمل کرد که برای مولف و ناشر زحمت ایجاد کرد. او تاکید کرد که اصول ما برای نشر باید کاملا شفاف، روشن و کوتاه باشد و اگر بنا شد نظارت‌ها سلیقه‌ای شود، چنان می‌شود که چاپ اول مجاز و چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب می‌شود چون سلیقه‌ای است و هر کسی به سلیقه‌ای عمل می‌کند و خدا نکند که روزی اینگونه موضوعات جناحی شود و منافع شخص و جناح مد نظر قرار گیرد.

گلایه های شجریان از ممنوع الکاریش، موضوعی است که اعتماد به آن پرداخته و تیتر" شجریان، بازگشت را زمزمه کرد" را برای آن برگزیده است. شجریان در همایش اندیشه‌های سترگ خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی شرکت کرد و دیروز پشت میکروفون رفت و گلایه های نیز داشت: دست‌اندرکاران همایش وقتی از حضور شجریان مطلع شدند، فی‌البداهه از او خواستند پشت میکروفون بیاید، وی نیز از این فرصت استفاده کرد تا بعد از مدت‌ها سکوت از ممنوع‌الکاری‌اش گلایه کند و از این بگوید که سال‌هاست نتوانسته بخواند و برنامه‌ای اجرا کند. «شجریان» در تمام این سال‌ها البته چندان اظهارنظری در این خصوص نکرده است؛ این درحالی بود که در این شش سال برنامه‌هایش را به همراهِ گروه شهناز در کشورهای مختلف اجرا کرده، از جمله در اروپا و امریکا. اما روز گذشته فقط سخنرانی کرد و بعد قطعه «در ‌آستان جانان» او پخش شد؛ آنهایی که اما در سالن بودند، دیدند استاد آوازخوان دارد به شکل زنده زیرِ لب این قطعه را زمزمه می‌کند.

این خواننده در حالی ذوق بازگشت به آغوش مردم را دارد که مصاحبه ها و گفتگوهای جنجالی وی در زمان فتنه  88 زبان زد است و رسانه های بیگانه برای حضور وی در شبکه های خود مسابقه گذاشته بودند تا خوارک رسانه ای آنها را علیه نظام و ایران مهیا کند. 

اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی در جلسه شورای اداری استان البرز و سخنانش پیرامون امنیت سیاسی، با تیتر " دستور ایجاد امنیت سیاسی" در اعتماد کار شده است. دیروز علوی از تغییر رویکرد ادبیات منتقدان دولت گفته بود: «ادبیات منتقدان گزندگی سابق را ندارد»، این ارزیابی وزیر اطلاعات از تغییر رویکرد منتقدان دولت است؛ منتقدانی که او می‌گوید نگاه آنها به دولت اکنون «مشفقانه» شده است. سید محمود علوی این تغییر رویکرد را تحت تاثیر پیام مقام معظم رهبری برای سال جدید و البته دریافت این پیام توسط گروه‌های غیرهمسو با دولت دانسته‌ است؛ گروه‌هایی که تا پیش از این تندترین انتقادات و حملات را علیه دولت انجام می‌دادند. حالا هر چند دامنه انتقادات تغییری نکرده اما اینکه دیگر خبری از اتهام‌زنی‌ها و حملات پی در پی به دولت نیست، می‌تواند گواهی باشد بر صحت سخنان سید محمود علوی؛ کسی که خود از جمله چند وزیری بود که بیشترین فشارها را از جانب رقبای سیاسی دولت تحمل کرد.

روزنامه اصلاح طلب ابتکار نیز مانند دیگر روزنامه های زنجیره ای این طیف، سخنان روحانی را با عکس بزرگی از وی، در صفحه نخست قرار داده و کنایه روحانی درباره انتشار کتاب را تیتر کرده است. "روایت روحانی از برخورد سلیقه‌ای با نشر کتاب در چاپ‌های مختلف؛ مجاز، ممنوع، مستحب"  تیتر این مطلب است.

سرمقاله این روزنامه به رضا دهکی با تیتر " تمرین آزادی بیان در عرصه فرهنگ" اختصاص یافته و در ادامه نوشته است: آزادی بیان فارغ از بستر و تفسیر قانونی - که مورد توجه نهادهای قضایی نیز هست - از دیدگاه فرهنگی جای کار فراوان دارد. تفاوت‌های نقد، انتقاد، اعتراض، تخریب و آشوب و مرز بین آن‌ها در نگاه بسیاری مبهم است و فرهنگ آزادی بیان از جمله مواردی است که پیش از بحث وجودی آن، باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به این که در سال انتخابات به سر می‌بریم، فضای خوبی مهیاست که هم جامعه، هم چهره‌ها و گروه‌های سیاسی و اجتماعی و هم نهادهای ناظر، روی نگاه فرهنگی به موضوع آزادی بیان تامل و تحرک بیشتری نشان دهند.

گروه جامعه و شهروند ابتکار به موضوع سن امید در ایران پرداخته و در این زمینه نوشت: جالب است که این نکته را بدانید که با بالارفتن آمار خودکشی در میان ایرانیان، طبق آماری که در اسفندماه سال 1393 اعلام شد سن ایرانیان حدود 20 سال افزایش پیدا کرده است. این افزایش، امید به زندگی را نشان می دهد. در سه سال گذشته ۸.۲ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می دادند ولی امروزه پیش بینی کرده اند، در سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان دنیا به بیش از ۲ میلیارد نفر برسد که درصدی از این آمار را سالمندان ایرانیان تشکیل می دهند که بیانگر آن است که سیرجمعیت سالمندی در کشور با شتاب قابل توجهی در حال گذر است. در بیست سال گذشته تا کنون، امید به زندگی، 20 سال افزایش یافته که در بانوان سن 74 سالگی و آقایان 71 سالگی میانگین سن سالمندی گزارش شده است.

روزنامه ایران، به انتقاد نوبخت، سخنگوی دولت از گروه های خودسر پرداخته و تیتر نخست خود را به آن اختصاص داده است. " حمایت دولت از سخنرانی ها ی قانونی" تیتر این موضوع است و تلویحا نشانه ای از حمایت دولتی ها از نیروهای اصلاح طلب است که در چند وقت اخیر تکاپوی آنها در فضای سیاسی و دانشگاهی افزایش یافته است: دولت معتقد است هر کس که بخواهد در چارچوب قانون نظراتش را مطرح کند، باید به آن احترام گذاشته شود اصلاح‌طلبان مانند همه احزاب رسمی و قانونی می‌توانند در چارچوب قانون از این فرصت استفاده کنند دولت اقدامات نیروهای خودسر را تقبیح می کند و در صورت لزوم، مواردی از این دست را پیگیری می کند اعتبار دولت به قانون‌مداری و ظرفیت دولت برای شنیدن صدای مخالفان است.

" مولف و ناشر را در کوچه های پر پیچ و خم قرار ندهیم" اشاره ای به بخشی از اظهارات روحانی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب است که توسط ایران، تیتر صفحه اول شده است.

روزنامه ایران نیز به مانند روزنامه های اصلاحات، به حضور شجریان در همایش بین‌المللی حافظ که با پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد، پرداخته و به نقل از شجریان نوشت: غنای شعر حافظ است که مرا به خواندن وا می دارد.

روزنامه  اصلاح طلب قانون نیز در مطلبی به حضور فرمانداران و مدیران دوران احمدی نژاد در دولت تدبیر و امید پرداخته و از آن انتقاد کرده است. " فرمانداران بهاری سر سفره تدبیر"، تیتر این مطلب انتقادی می باشد. احمدی نژادوخبرسازی های وی وتیم همراهش گویا تمامی ندارد.ازحضور اعضای تیم وی درشیراز واهواز و مشهد و تلاش های آنان برای صف آرایی درانتخابات که بگذریم حالا نوبت به حواشی حضور احمدی نژاد در بابل ودردسرهای آن برای دولت تدبیرو امیدرسیده است. حضور وی دربابل وحاشیه‌های آن از متن ماجرا(که خود نوعی حاشیه محسوب می شد(این روزها پیشی گرفته است.  روزشنبه وهمزمان با میلادباسعادت امیرالمومنین(ع) و درحالی که سخنرانی احمدی نژاد همچنان درشهربابلِ استان مازندران ادامه داشت ناگهان خبری فضای مجازی رسانه ها را درنوردید و ازبابل گذشت و به مرکز رسید.خبرکوتاه بوداما از گزندگی آن نمی کاست.حضور فرماندار بابل که سمت معاون استاندار مازندران را نیز به دنبال نام خوددارددرمراسم سخنرانی محمود احمدی نژاد خبری بودکه به سرعت درصدر اخبارقرارگرفت.تلاش خبرنگاران استانی برای تماس بافرماندار باعدم پاسخگویی وی روبه رو شد.پس از بارها تماس،فرماندارِ دولت تدبیروامید تنها به پاسخی کوتاه بسنده می کندومی گوید لزومی برای پاسخگویی به تماس تلفنی وتوضیح نمی بیند.

این روزنامه در رابطه با موضوع جنجالی پول کثیف که توسط وزیر کشور و ترکان در چندماه اخیر مطرح شده بود با مسعود پزشکیان نماینده اصلاح طلب مجلس گفتگویی داشته است: او یکی از نمایندگان کم حاشیه مجلس شورای اسلامی است اما زمانی که محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد ادعا کرد به 170 کاندیدای مجلس هشتم، پول داده است و برخی سایت‌ها نام مسعود پزشکیان را در لیست دریافت کننده پول از دولت احمدی‌نژاد قرار دادند، آرام ننشست.نماینده مردم تبریز، اسکو و آذر شهر به قوه قضاییه نامه نوشت تا لیست منتشر شده مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن بحث پول‌های کثیف در سیاست و انتخابات از سوی وزیر کشور مطرح شد که پزشکیان به «قانون» می‌گوید برخی با هیاهو اجازه ندادند رحمانی فضلی موضوع پول‌های کثیف را واکاوی کند و گزارش دهد. این نماینده مستقل درباره موضوعات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92، رد صلاحیتش تا آمادگی برای حضور در انتخابات آینده مجلس صحبت کرد.

روزنامه اصلاح طلب شرق صفحه اول خود را به سیاست خارجی اختصاص داده و به رقیب هیلاری کلینتون در انتخابات 2016 آمریکا پرداخته است. "نخستین نامزد زن حزب جمهوری‌خواه وارد رقابت‌های انتخاباتی آمریکا شد؛ کارلی رقیب هیلاری"، تیتر این مطلب است.

این روزنامه به اظهارات سریع القلم در نشست مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری نیز پرداخته و تیتر" مناظره داخل حاکمیت الزامی است" را که اشاره به بخشی از صحبت های مشاور رئیس جمهور دارد، انتخاب کرده است: «حاکمیت‌ها برای مدیریت کشور باید لایه‌هایی باز کنند، چون جامعه متنوع و متکثر است. باید نوعی پذیرش عمومی از آدم‌ها و گرایش‌های مختلف در جامعه ایجاد شود تا آنها بتوانند در جامعه نقش داشته باشند». سریع‌القلم در این نشست بر نقش قوه مقننه به‌عنوان یک قوه کلیدی تأکید کرد که می‌تواند در حل‌وفصل مسائل جاری کشور قوانین مناسب تصویب کند. این استاد دانشگاه نشست خود را با این سؤال کلیدی هدایت کرد که کدام‌یک از کشورهای همسایه از پیشرفت و رشد اقتصادی ایران خوشحال خواهند شد؟  سؤالی که بد نیست با نگاهی به نقشه همسایگان به پاسخ آن بیندیشیم.

"روی پیشانی من نوشته ‌احمق؟"، اشاره ای است به خطاب زیبا کلام به الله کرم در مناظره در سایت خبر آنلاین: صادق زیباکلام و حسین‌ الله‌کرم در سایت خبرآنلاین حاضر شده و در مناظره‌ای با موضوعات مختلف، از جمله پرونده هسته‌ای، سیاست‌های دولت، دغدغه‌های فرهنگی و حتی مقایسه روحانی و مرسی شرکت کرده‌اند. گویا در این مناظره، الله‌کرم، روحانی را با مرسی مقایسه می‌کند که در متن خبر تنظیم‌شده حذف شده، اما خبرآنلاین در پرسشی از قول الله‌کرم و خطاب به زیباکلام این‌طور نقل می‌کند: «آقای الله‌کرم در بخش قبلی سخنانشان گفتند روحانی باید از سرنوشت مرسی عبرت بگیرد. با توجه به اینکه مرسی با کودتا از قدرت کنار گذاشته شد، آیا فکر می‌کنید با ادامه اختلاف‌ها میان دولت و مخالفانش، ممکن است روحانی به چنین سرنوشتی دچار شود؟» زیباکلام می‌گوید: «بخشی از مثال‌های سیاسی در ایران اصلا مثال‌های درستی نیستند و هیچ تناسبی با هم ندارند. مثلا درس‌گرفتن از سرنوشت مصدق و مرسی. شما اصلا به عمق مناسبات جامعه توجه نمی‌کنید. چه درسی باید بگیرم از سرنوشت مرسی؟ اصل این سؤال را قبول ندارم که ما باید از سرنوشت مرسی درس بگیریم. می‌گویند حقوق بشر دروغ است، اگر راست است چرا به عربستان چیزی نمی‌گویند؟ دلیل این است که در ایران، جامعه مدنی ریشه‌دار است. ظرف یکصد سال گذشته چند روزنامه بسته شده؟» حسین الله‌کرم هم پاسخ می‌دهد که من بحث درس‌گرفتن تاریخ را مطرح نکردم. از نقاط مثبت درس بگیریم و از حوادث منفی و تاریک تاریخ باید عبرت بگیریم. اگر مرسی را مثال زدم چون مرسی توجه به جوانان نکرد.

زیباکلام درخصوص تجمعات گروه‌های تندرو با دغدغه‌های فرهنگی خطاب به الله‌کرم گفت: چرا جلو شورای انقلاب فرهنگی تجمع نمی‌کنید؟ و الله‌کرم هم پاسخ داد که از تجمع در برابر وزارت کشور دفاع می‌کند. «زیباکلام» با اشاره به اینکه من بودجه ٣٥ نهاد فرهنگی کشور را درآورده‌ام که می‌خواهم مبنی‌بر آن نامه‌ای به آقای مطهری بنویسم، گفت: «اولی صداوسیماست که هزار میلیارد و دومی بسیج که هزار میلیارد تومان و تا آخر که برخی دو، سه میلیارد تومان است». او افزود: «بیش از ٢٠٠ میلیارد تومان برای خانم‌هایی است که در قم درس دینی می‌خوانند اما بودجه سالانه کل محیط ‌زیست ١٧٤ میلیارد تومان است. یعنی با همین رقم باید حقوق کارمندان را بدهد، جلو ریزگردهای عراق و عربستان را بگیرد. در برابرش من نمی‌دانم ما چندهزار هلیکوپتر نظامی داریم اما می‌دانم که محیط‌ زیست گیلان یک فروند هلیکوپتر آب‌پاش ندارد که در برابر آتش‌سوزی جنگل کاری بکند. همه اینها را می‌توان تحمل کرد اما یک‌بار ندیدم انصار حزب‌الله برود جلو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یا سازمان تبلیغات اسلامی یا حوزه علمیه قم و بگویند چرا وضعیت عفاف و حجاب این است. اما علی‌الدوام جلو وزارت کشور است. اگر یک‌بار جاهای دیگر هم می‌رفتند، می‌توانستم بگویم این عِرق دینی است. اما یک‌بار در دوره احمدی‌نژاد تجمع نکردید». زیباکلام افزود: «روی پیشانی من نوشته احمق که از من انتظار دارید قبول کنم دردشان دین است؟ نه، دردشان سیاسی است اما آنقدر مرام ندارند که به صراحت بگویند.»

انتهای پیام

ارسال نظر

آخرین اخبار