از مهندسی دقیق در انتخاب مدعوین، موفقیت نسبی مشارکتی ها، استفاده ابزاری از جوانان و اقوام، بی توجهی به نیروهای شهرستان ها تا تعارفات معنادار شاهینی، تدابیر شدید امنیتی در همایش و ...، از حاشیه های همایش اخیر اصلاح طلبان گلستان بود.

حاشیه های نشست انتخاباتی اخیر اصلاح طلبان گلستان

به گزارش گلستان 24، شست اخیر اصلاح طلبان گلستان با هدف تعیین شورای مرکزی استانی جهت ایجاد ساختار گروه های اصلاح طلاب در سطح استان و شهرستان ها پنجشنبه گذشته در کانون طه گرگان برگزار شد .

همان طور که پیش تر گفته شده بود این نشست زیر سایه اختلافات شدید گروه های اصلاح طلب استان برگزار شد که خالی از حاشیه نیز نبود .

جلسه با حضور بیش از 230 نفر از اعضای اصلی ستادهای اصلاح طلب و فعالین سیاسی که سر پل آرای انتخاباتی مردمی به شمار می روند ، تحت تدابیر شدید امنیتی و ایست و بازرسی در محل ورود به همایش برگزار شد و از حضور افراد اضافی و مهمانان ناخوانده جلوگیری می شد .

گویا مدعوین این همایش بر اساس یک مهندسی دقیق برای رسیدن به نتیجه مطلوب انتخاب و دعوت شده بودند تا حضور هر یک یا هر جمعی از هر گروه یا شهر یا قومی و یا... ، در نهایت تضمین کننده رای برخی افراد باشد .

گفته می شود در جلسه عصر پنجشنبه گذشته در کانون طه گرگان نیز چند تن از اصلاح طلبان شرق به دلیل تحرکات خاص و تمرکز قدرت و کثرت مدعوین در مرکز استان به این موضوع اعتراض کرده و از جلسه خارج شدند . موضوعی که در همایش سال گذشته انتخابات شورای هماهنگی اصلاح طلبان در آزادشهر نیز مسبوق به سابقه است .

البته مساله عمده گروه های اصلاح طلب در استان خودمحور بودن و تمرکز قدرت در افراد یا یک بخش خاص با تکیه برجستگی شخصیت های تابلودار می باشد و در این راه بیشترین اختلافات پیش می آید که اختلاف نظر اصلاح طلبان شرق استان که با آمدن صادقلو رامیانی جان تازه ای در استان گرفته اند با اصلاح طلبان مرکز استان که مدعی پست های اساسی استان هستند ، جدی تر شده است .

همچنین همان طور که پیش بینی می شد گروه های مختلف جوانان اصلاح طلب گلستانی که به عنوان ابزار نمایشی در یک سال اخیر راه اندازی شده بودند این بار نیز به کمک قدرت طلبان پشت پرده آمدند و با نقش سیاهی لشگر در سالن با لیست های مخفی که به آنان داده شده بود ، رای های شان به سمت افرادی خاص هدایت شد.

نگاهی به 5 نفر اول منتخب این نشست ( یوسف رستمانی با 140 رای، عبدالسلام مهیمنی با 137 رای، حمیدرضا بارچیان 134 رای، احسان مکتبی 133 رای، محمدحسین علی اصغری 116 رای ) که همگی از مرکز استان می باشند این واقعیت را به خوبی نشان می دهد.

از بین 24 نفر انتخابی فقط غلامرضا حاتمی از علی آباد کتول ، غلامرضا شاطری و نقدی گل چشمه از گنبد ، یوسف بسنجیده از گمیشان انتخاب شدند که این نشان می دهد که هنوز این خاصیت تمرکز گرایی در اصلاح طلبان وجود دارد.

در طول همایش چند لیست دست به دست می گشت و تعداد لیست ها به حدی زیاد بود که گاها برخی از افراد کاندیداها مجبور بودند برای خودشان تبلیغات کنند و البته چند نفری بودند با آنکه اسم شان در لیست ها نبود رای خوبی آوردند و با اینکه رای ها از بین دو جناح اصلاح طلب جناحی و سیاسی ( مشارکتی - اتحادیه ) بود این چند نفر مستقل از هر دو طیف موافق داشتند .

یک نکته جالب توجه در این جلسه ، تعارفات معنادار حجه الاسلام عبدالله شاهینی روحانی ممنوع التدریس در چند سال اخیر بود که البته به لطف دولت جدید تدریس خود را از سر گرفته است . شیخ عبدالله شاهینی وسط جلسه از کاندیداتوری اعلام انصراف و شیخ جهانشاهی را پیشنهاد کرد اما جمعیت با صدای بلند از خود او خواستند که بماند و البته رای هم آورد .

اما نکته مهم دیگر این بود که گویا سریال استفاده ابزاری و تزئیناتی از اقوام و شهرستان ها در این نشست ها نمی خواهد پایانی بگیرد چرا که در این نشست هم سر اصلاح طلبان شهرستانی ، سیستانی ها و ترکمن ها بی کلاه ماند و تقریبا همه کسانی که در مرکز استان دارای گرایش افراطی مشارکتی و یا سنتی اتحادیه بودند و به نوعی سهم خواهی اصلی بدنه اصلاح طلبی را بر عهده داشتند حائز آرا شدند و فقط گل چشمه رتبه سیزدهم و مهندس بسنجیده ترکمن نیز با کمترین رای در انتهای لیست قرار گرفت .

البته این موضوع باعث دلخوری نیروهای شهرستان ها و اقوام ترکمن و سیستانی شد و برخی از آنان نسبت به این موضوع به متولیان برنامه اعتراض کردند ولی با دل خوری تا آخر برنامه نشستند .

همچنین پیش بینی می شد که رای ها احساسی و سیاسی باشد و همین طور هم شد و جز چند نفر چهره معتدل و مستقل سایر کسانی که انتخاب شدند ، سوابقی در تندروی های جریان اصلاح طلب در سالهای گذشته دارند و بنظر می رسد جنگ قدرت اصلی درون همین گروه ها جریان دارد تا نهایتا به گزینه های اصلی خود در انتخابات برسند ./نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار