تحلیل یک کارشناس مسائل سیاسی؛

هفته گذشته بود که با افزایش قیمت بنزین التهاباتی درفضای کشور به وجود آمد.

چرا قیمت بنزین افزایش یافت؟/نحوه اجرای این طرح چه ایراداتی داشت/علت حمایت رهبری از این طرح چه بود؟

به گزارش گلستان24؛دکتر علی سلیماندوست کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با چرایی اجرای طرح افزایش قیمت بنزین به خبرنگار ما گفت:دولت سالانه ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می کند که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به یارانه پنهان انرژی است.

وی ادامه داد:دولت سالانه ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای هر ایرانی یارانه پنهان علاوه بر یارانه آشکار که مبلغ ۵۴۶/۰۰۰ تومان در سال است‌ پرداخت میکند که اصلا قابل مقایسه با هم نیست و جالبتر اینکه حدود دوسوم این یارانه پنهان نصیب اقشار متمکن و مرفه جامعه می شود(یعنی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان).

وی با اشاره به قیمت فوب خلیج فارس که حدوداً ۵۲ الی ۵۴ سنت است که به پول ایران حدود ۵ هزار تومان می شود،یادآور شد: به همین علت دولت تا الان حدود ۴۰۰۰ تومان به هر لیتر بنزین یارانه پرداخت میکرد که این یارانه پنهان هم اغلب نصیب طبقه مرفهین و نه مستمندان می شده است.

دکتر سلیماندوست قیمت پایین انرژی در ایران نسبت به  منطقه ای آن موجب پیدایش قاچاق بسیار گسترده موردی و شبکه ای این فرآورده از داخل به کشور های همسایه همچون افغانستان،پاکستان،امارات،عمان،عراق،ترکیه،آذربایجان شده بود،تصریح کرد: روزانه ۱۰ الی ۱۵ میلیون لیتر (یعنی حدود ۱۵ درصد مصرف داخلی) قاچاق  می شود.

وی بااشاره به اینکه تنها کالاهایی که از سال ۹۴ تاکنون گران نشده بود بنزین و نان بودند،خاطرنشان کرد:بنابراین تهیه ، تامین و توزیع آنها و نیز میزان و نحوه مصرفشان را شدیداً دچار معضل و بحران اساسی کرده بود،بگونه ای که مصرف نان بجای علوفه و نهاده های دامی کاملا مرقوم بصرفه بود و مصرف بنزین هم که ارزانتر از آب آشامیدنی شده بود.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه تولید بنزین داخلی با نرخ قبلی دیگر مرقوم بصرفه نبود و بخش خصوصی و حتی دولتی نیز هیچ اقبالی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی و به ویژه بنزین نداشتند،یادآور شد:اصلاح قیمت بنزین البته بشکل صحیح و منطقی آن یک گام بلند و اساسی به سمت نیل به عدالت اجتماعی بوده و می تواند ضریب جینی را اصلاح کند .

دکتر سلیماندوست اظهار کرد: اصلاح قیمت بنزین در حالیکه میزان مصرف روزانه کشور به حدود ۱۳ میلیون لیتر در روز رسیده بود موجب صرفه جویی حدودا ۵ الی ۸ میلیون لیتر در روز و کمک به صادرات و ارز آوری خواهد شد.

وی در خصوص مضرات ارزانی بنزین گفت: مصرف بیش از حد بنزین که یکی از دلایلش ارزانی این فرآورده بود موجب ظهور و بروز و نیز افزایش آلودگی هوای کلان شهر ها گردیده بود که با اصلاح قیمت بنزین تا حدودی مرتفع خواهد شد.

این کارشناس سیاسی به بیان اینکه اصلاح قیمت بنزین میتواند استارت اصلاح الگوی مصرف و نیز سبک زندگی صحیح در راستای نیل به تمدن نوین ایرانی اسلامی باشد،خاطرنشان کرد:پروسه ای که در دولت قبل استارت خورده بود ولی با توقف نابخردانه چند ساله ، متاسفانه موجب تاخیر در اجرای این طرح بسیار راهبردی گردیده بود . امید اینکه اجرای مجدد آن زمینه ساز تسریع دراجرای مجدد روند این پروسه گردد .

ایرادات اساسی اجرای طرح افزایش قیمت بنزین

 

دکتر سلیماندوست با بیان اینکه نحوه اجرای این طرح دارای مشکلات و ایرادات زیادی بوده است،در ادامه به ایرادات اجرای این طرح اشاره کرد

 

1_عدم آماده سازی افکار عمومی (به لحاظ رسانه ای و با استمداد از رادیو ، تلویزیون ، روزنامه ، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی)

۲- عدم اهتمام لازم در راستای اقناع فکری اقشار مختلف مردم و رفع نگرانی های مردم در خصوص تبعات و پیامدهای اجرای این طرح .

۳- عدم حصول یک اجماع کارشناسی در سطح نخبگان ، متخصصین و بویژه اقتصاددانان و حتی نمایندگان مجلس .

۴- عدم بستر سازی فرهنگی و اجتماعی از چندین ماه یا هفته ها قبل از اجرای طرح مذکور . (بسترها و زیرساختها)

۵- عدم اجرای طرح پرداخت یارانه های متعلقه قبل از اجرای طرح و اجرای منفعلانه آن و پس از تذکر رهبر معظم انقلاب و ظهور نافرمانیهای مدنی و بروز اعتراضات و اعتشاشات خیابانی .

۶- عدم اطلاع دستگاه های قانون گذاری (مثل مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ) از اجرای طرح

۷. عدم ارائه پیوست امنیتی ، انتظامی و نیز نظامی ، برای طرح مذکر در راستای پیشگیری از بحرانهای احتمالی و مقابله با اخلالگران .

۸- اطلاع رسانی دفعی همراه با شوک و بدوراز انتظارات متداول و پیش بینیهای متداول که جامعه را در غفلت حداکثری وارد یک بحران اجتماعی بنام نافرمانی مدنی آنهم با صحنه گردانی بیگانگان عوامل داخلی ایشان که از قبل آمادگی کامل برای ایجاد اغتشاش و اخلال در نظم و امنیت عمومی را داشتند و فقط منتظر تلنگر و شوک ایذائی بودند .  عواملی مثل (منافقین ، سلطنت طلبها ، بهائیها و اراذل و اوباش مزد بگیر)

۹- اعلانهای وارونه دولتمردان و بویژه  وزارتخانه های متولی مثل نفت و اقتصاد در ایام ما قبل که رسما هرگونه افزایش قیمت بنزین را طی سال ۹۸ کاملاً رد و نفی میکردند

۱۰- در صحنه نبودن وزارتخانه متولی جهت توجیه طرح و توجیه عمومی و نیز عدم توجیه نمایندگان مجلس توسط  رئیس آن و یا معاون پارلمانی دولت که منجر به اقدام مجلسی‌ها در دادن طرحهای ۲ یا ۳ فوریتی شد ، که موجب جری شدن مردم و بویژه مخالفین و معترضین طرح در ادامه اعتراضات و اغتشاشات در سطح کلان کشوری گردید.

چرایی تائید و حمایت رهبر معظم انقلاب از طرح افزایش قیمت بنزین :
این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با حمایت رهبر معظم انقلاب از این طرح،به نکات زیر اشاره نمود:

۱_عمل به قانون و حرکت در راستای قانون گرایی سیستماتیک (عمل به قانون اساسی در راستای تائید و حمایت از کلیه مصوبات قانونی از جمله مصوبات نشستهای سران قوای سه گانه )

۲- احترام به اجماع نخبگان و کارشناسان متخصص(ارج نهادن به کار عملی و کارشناسانه)

۳- پیش گیری از سقوط احتمالی دولت و تقویت مبانی حکمرانی و قدرت سیاسی حاکم . که ممکن بود در صورت عدم حمایت و بر اثر تداوم نافرمانیهای مدنی و یا استیضاح احتمالی از حیظ انتفاع خارج شود .

۴- پیشگیری از ورود قریب الورود اقشار حزب اللهی و انقلابیون دغدغه مند به صحنه تنش های اجتماعی و اقدام علیه دولت تدبیر و امید در راستای تلاش برای اصلاح مدیریت کلان سیاسی اجتماعی .

۵- تدبیر امور بشکل کاملاً فعال و غیر منفعلانه و مسلط بر مسائل و رخدادها و در اختیار گرفتن امور و کنترل میدانی بحران ایجاد شده .

۶-مناسب دیدن فضا برای کشاندن عناصر نفوذی و ضد انقلاب به فضای بحرانی حاضر و شناسایی و دستگیری آنان در راستای پیشگیری و صیانت از حاکمیت اسلامی و مردمی (به عبارت بهتر واکسینه نمودن جامعه قبل از ورود به دوره پرالتهاب ایام انتخابات آنی)

۷- میدان دادن به مردم برای شناخت اوضاع و تشخیص دوست از دشمن وصره از ناصره و حق از باطل و درست از نادرست  

۸- آموختن درس ایثار و مجاهدت و هنرینه کردن از خود برای حفظ و صیانت از  اسلام،نظام و انقلاب در مبادی حساس و راهبردی (( مثل امام راحل عزیز در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که از خود مایه گذاشتند از آبرو و حیثیت و جایگاه خود هزینه کردند))

۹- یادآوری ارزش و جایگاه خرد جمعی _کار جمعی _کار کارشناسی و اهتمام به _خردورزی و پرهیز از خودشیفتگی

۱۰- تذکر و یادآوری مجدد اهمیت دشمن شناسی _بصیرت سیاسی _آشنایی با خدعه های نظام سلطه

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

  • مردم
    0

    به علت گرانی و کاهش قدرت خرید مردم و تورم سرسام آور قطعا کاهش چشم گیر رای دهندگان را شاهد خواهیم بود.... بنزین 3000 تومنی مردم فقیر را فقیرتر خواهد کرد. قطعا در روزهای آتی همه اجناس و کالاها به بهانه بنزین 3000 تومنی گران تر خواهد شد.... ارزش ریال وجشتناک سقوط کرد. دلار 12000 تومنی همه مردم رو بیچاره کرده.... افزایش قیمت زمین و آپارتمان و اجاره ها ، مردم رو فقیر کرد... چطور انتطار دارید مردم در انتخابات شرکت کنند در حالیکه زندگی برایشان جهنم شده.... 10 ساله به مردم 45000 تومن یارانه میدن ولی تو این 10 سال همه چیز 100 برابر گران تر شده!!!!!

آخرین اخبار