سخنان منتشر نشده سعید جلیلی در دیدار خصوصی

تمام بحث ما این است که جمهوری اسلامی ایران نمی پذیرد که یک استثنا باشد. نه حقوق کمتری را حاضر است قبول کند و نه تکالیف بیشتری را. ما یک عضو NPT هستیم شما می گوئید نگرانی داریم. ما می گوئیم ما هم مثل همه اعضا زیر نظر آژانس و دوربین ها و بازرس های او در حال فعالیتیم و می بایست از حقوقمان برخوردار باشیم.

می‌گویند فردو چون زیر کوه است و بمباران نمی‌شود باید خراب شود

به گزارش گلستان 24، در جریان سفر اخیر سعید جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بوشهر، وی در دیداری خصوصی با اصولگرایان بوشهر به ارائه مطالبی در مورد جمهوریت و اسلامیت ذیل گفتمان انقلاب اسلامی پرداخته و پس از آن به سوالات حضار پاسخ گفت. آنچه در ادامه می آید، سخنان منتشر نشده وی در پاسخ به سوالی در رابطه با مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های غربی است:

یکی از بحثهایی که در عرصه هسته ای مهم است این است که ما بدانیم در هسته ای چه حقوقی داریم؟ که این خود شاخصه ای را برای مقابله با دشمن به وجود می آورد. ما باید برای مقابله با دشمن بدانیم حقوق ما در NPT چیست؟

در خود NPT و پذیرش و تمدید آن از سوی کشورمان سوال بسیار است، اما با توجه به اینکه NPT را پذیرفته ایم باید ببینیم با همان قواعد چه حقوقی داریم. به طور مثال یکی از سوالات این است که در ماده یک و دو NPT آمده که چند قدرت معدود می توانند سلاح هسته ای داشته باشند اما دیگران نمی توانند. اما با وجود همین قواعد و قوانین ناعادلانه، سوالی که وجود دارد این است که با فرض پذیرش همان NPTبقیه کشورها چه حقوقی دارند؟

اینکه ملتی می گوید انرزی هسته ای حق مسلم ماست یعنی چه؟ اینکه حرف از برنامه صلح آمیز هسته ای می شود یعنی چه؟

در NPT برای اعضا تکالیف و حقوقی تعیین شده است. هر معاهده ای هم وقتی توازن دارد که بین حقوق و تکالیف آن توازن وجود داشته باشد؛ یعنی اگر تکالیفی را طرفی انجام داد اما نتوانست از حقوقی برخوردار باشد، این معاهده بی معناست. تکالیفی انجام می شود تا از حقوقی برخوردار شود.

مطابق با NPT ، یکی از حقوق هسته ای اعضا این است که می توانند از تاسیساتی که سوخت هسته ای دارند، استفاده کنند؛ مثل نیروگاه بوشهر. اما این کف حقوق است.
همین نیروگاه بوشهر را قرار بود آلمانها انجام بدهند. اما با سرنگون شدن دیکتاتور و به وجود آمدن جمهوری اسلامی، مدعیان دموکراسی تعهد را یکطرفه لغو کردند. پس از آنکه قرار شد روسها وارد کار شوند، ده دور مذاکره بین ال گور معاون اول رئیس جمهور وقت آمریکا، با نخست وزیر وقت روسیه برگزار شد تا بتوانند مانع حضور روسها در بوشهر بشوند. این ها برای صرفا یک نیروگاه با سوخت هسته ای که از جای دیگری بیاید اتفاق افتاد.

اما نکته مهمتر این است که مطابق با NPT همه اعضا حق داشتن چرخه سوخت هسته ای را دارند چرخه سوخت هسته ای یعنی چه؟ مختصرا یعنی اینکه کیک زرد، آنچه از معدن می آورند، تبدیل به UF۶وگاز می کنند، سپس در دستگاههای سانتریفیوژ غنی سازی شود و پس از آن به صفحه سوخت تبدیل و مورد استفاده قرار گیرد. برای این حق هم در NPT هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. تنها دو قید وجود دارد؛ یکی اینکه این غنی سازی باید زیر نظر آژانس باشد و دوم اینکه مصرف آن صلح آمیز باشد. ممکن است کشوری مثلا برای مصرف سوخت زیر دریایی نیاز به غنی سازی ۵۰ در صد داشته باشد. از نظر NPT داشتن آن هیچ ایرادی ندارد و ممنوع نبوده و حق همه اعضاست.

نکته مهم دوم این است که اعضا بنابرNPT می توانند هرچه قدر تاسیسات بخواهند بسازند. تنها قیدی هم که اینجا وجود دارد، این است که این تاسیسات باید زیر نظر آژانس ساخته شود. این زیر نظر آژانس بودن هم ضابطه هایی دارد. اینگونه نیست که اگر امروز تاسیساتی را می خواهی بسازی از همین امروز باید آژانس را در جریان بگذاری. ۱۸۰ روز قبل از تزریق گاز، کشور باید آژانس را مطلع کند. آن بحثهایی که منافقین در مورد نطنز مطرح کردند، بعدها خود آژانس گفت حرکت ایران خلاف نبوده است، چون گازی تزریق نشده است. مطابق با NPT همه اعضا می توانند هر تعداد تاسیسات هسته ای داشته باشند. تحقیق و توسعه هم به طریق اولی همین طور است. بالاخره وقتی کشوری می خواهد چرخه را داشته باشد و غنی سازی بکند باید دانشش را داشته باشد. برای اینها در NPT هیچ منعی وجود ندارد و حق همه اعضاست.

تمام بحث ما این است که جمهوری اسلامی ایران نمی پذیرد که یک استثنا باشد. نه حقوق کمتری را حاضر است قبول کند و نه تکالیف بیشتری را. ما یک عضو NPT هستیم شما می گوئید نگرانی داریم. ما می گوئیم ما هم مثل همه اعضا زیر نظر آژانس و دوربین ها و بازرس های او در حال فعالیتیم و می بایست از حقوقمان برخوردار باشیم.

نکته جالبی که اینجا در رابطه به تاسیسات وجود دارد، این است که طرف مقابل ما می گوید فردو نباید وجود داشته باشد. می گویند فقط نطنز وجود داشته باشد ولی فردو نباشد. می گوئیم مگر نطنز زیر نظر آژانس و دوربینها و بازرسهای آن نیست؟ می گویند چرا. می پرسیم پس فرق نطنز با فردو چیست؟ چرا می گوئید فردو نباید باشد؟ پاسخی که می دهند این است که فردو چون زیر کوه است، اگر بمبارانش کنیم خراب نمی شود. به صراحت چنین می گویند. که این نشان دهنده وقاحت دشمن است. اینکه عنوان می شود چرا بی اعتمادید؟ باید گفته شود که طرح فردو نشان دهنده بی اعتمادی است. در فکت شیت آمریکایی ها نوشته در فردو نباید حتی یک گرم مواد هسته ای باشد. می گویند در اینجا نباید غنی سازی صورت بگیرد. مگر غنی سازی و تاسیسات حق همه اعضا نیست؟ یا اینکه می گویند دامنه تحقیق و توسعه را باید با ما هماهنگ و توافق بشود. یا می گویند آنچه می خواهید تهیه کنید باید در کانالی باشد که ما پاراف کنیم.

اینکه رهبری می فرمایند ما بی اعتمادیم اینجا قابل رویت است. لذا دو شاخص در ابتدای گفتگوها در آبان ۹۲ قبل از توافق ژنو قرار دادند، که عبارت بودند از پافشاری بر حقوق و ایستادگی در مقابل زیاده خواهی های دشمن.

عملا دشمن با وجود NPT و بر خلاف NPT توقعات متعددی از ایران دارد.
 

ارسال نظر

آخرین اخبار