یادداشت؛

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با همه کش و قوس های فراوان به پایان رسید؛ نکته قابل تامل، شکست احمد مازنی تک نامزد جناح اصلاح طلب در حوزه انتخابیه گرگان و آق قلاست.

دلایل شکست اصلاح طلبان گرگانی در انتخابات مجلس یازدهم

به گزارش گلستان ۲۴؛ انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با همه کش و قوس های فراوان به پایان رسید؛ نکته قابل تامل، شکست احمد مازنی تک نامزد جناح اصلاح طلب در حوزه انتخابیه گرگان و آق قلاست.

در این انتخابات، سید عباس حسینی و نبی هزارجریبی، دو نامزد اتحادیه انجمن های اسلامی استان گلستان، با بی مهری شورای سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان  مواجه شدند و این شورا احمد مازنی را به عنوان تک نامزد خود انتخاب کرد که همین امر موجب دلخوری اتحادیه و جدایی چند روزه آنها از شورای سیاستگذاری شد.

دو روز قبل از انتخابات، اتحادیه نگران از اینکه مبادا هزینه های شکست اصلاح طلبان در گرگان و آق قلا به حساب آنها واریز شود احمد مازنی را به عنوان گزینه اول خود معرفی کرد، اما در کنار او هزارجریبی و حسینی که گزینه های تشکیلاتی آنها بودند را قرار داد، به عبارتی برای دو کرسی گرگان و آق قلا ۳ گزینه معرفی کرد.

آگاهان به مسائل سیاسی به خصوص آنها که ارتباط نزدیک با اتحادیه انجمن های اسلامی دارند می دانند که اتحادیه به دلیل پایگاه اجتماعی بسیار خوب خود، نامزدهای تشکیلاتی را در اولویت قرار می دهد.

تا قبل از ورود اتحادیه به جمع حامیان مازنی، آرای وی در انتخابات حداکثر ۱۰ هزار رای تخمین زده می شد، اما با ورود اتحادیه و انسجام یکپارچه اصلاح طلبان در حمایت از مازنی، گمانه زنی ها حاکی از این بودند که این نامزد حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا یا به مرحله دوم می رود و در مرحله دوم، پیروز انتخابات است یا اینکه مرحله اول با رای بالای ۲۰ هزار تا شکست می خورد، اما هیچیک از این محاسبات، درست از آب در نیامدند و مازنی طبق برآورد اولیه زمان انشقاق اصلاح طلبان با رای ۱۲ هزار و ۲۷۰ تا بازنده انتخابات شد. چرا؟
آیا مقصر اتحادیه انجمن های اسلامی است و یا رخداد دیگری در این انتخابات به وقوع پیوست؟

شکست مازنی در گرگان را نمی توان به حساب اتحادیه گذاشت، زیرا در صورت صحت این فرضیه، حداقل یکی از نامزدهای اتحادیه یا باید پیروز مرحله اول می شد و یا به مرحله دوم می رفت، اما این اتفاق نیفتاد، سیدعباس حسینی کمتر از ۳ هزار رای به دست آورد و نبی هزارجریبی هم ۳۰ هزار رای کسب کرد.

خاستگاه رای هزارجریبی بیشتر قومیتی و بخش دیگر آن از شهرستان آق قلا بود. وی در دوران سیل، حضور مستمر در آق قلا داشت و در اکثر حوزه های انتخابیه از نامزدهای اهل سنت هم بیشتر رای کسب کرد، بنابراین شکست اصلاح طلبان در گرگان و آق قلا را نمی توان به پای اتحادیه انجمن های اسلامی گذاشت.

ریشه اصلی شکست مازنی در انتخابات را باید در جدایی بدنه اصلاحات از بزرگان این جریان جستجو کرد. بزرگان اصلاحات در استان گلستان سال هاست که نقش پدرخوانده را برای بدنه به ویژه جوانان دارند و تاکنون توجه شایسته ای به آنها نکردند، از سوی دیگر، بدنه اصلاحات، تجربه عملکرد دو نماینده ناکارآمد حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا در مجلس دهم و بی توجهی آنها به نیروهای ستادیشان را پیش روی خود داشتند؛

 لذا در اقدامی که شاید برای بزرگان اصلاح طلب غیرقابل باور بود، تن به انتخاب شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان ندادند، آنها به دنبال فردی بودند که فارغ از گرایش سیاسی، در راه خدمت به مردم، مرد عمل و در سیاست اهل تعامل باشد به همین دلیل برای نخستین بار «نه» بزرگ به پدرخوانده های اصلاحات در حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا گفتند و از مهندس رمضانعلی سنگدوینی با گرایش سیاسی اصولگرایی حمایت کردند، حتی سابقه احمد مازنی در دفاع از حقوق مردم و ایده گفتگوی ملی وی در مجلس دهم هم نتوانست تاثیری بر نگرش بدنه اصلاحات نسبت به بزرگان این جریان بگذارد.

این است راز اصلی شکست اصلاح طلبان در استان گلستان. همانگونه که در برخی از حوزه های انتخابیه، مشارکت مردم خوب بود و تعداد انگشت شماری از اصلاح طلبان پیروز شدند، در گرگان و آق قلا به دلیل پایگاه قوی  جریان اصلاحات، اصلاح طلبان می توانستند پیروز انتخابات شوند، اما نشدند.

نویسنده : ابوذر پورادیب

گلستان ما

ارسال نظر

  • مردم
    0

    مشارکت کم مردم

آخرین اخبار