به قلم علیرضا کلاگر؛

اصلاح طلبان سنتی، تمایل چندانی به سهم دهی به اصلاح طلبان تازه نفس مدرن ندارند. اما برای بقای سیاسی خود، نیازمند تعامل با آن ها هستند.

جریان شناسی سیاسی استان گلستان در آستانه انتخابات مجلس دهم(2)

به گزارش گلستان24، علیرضا کلاگر، فعال رسانه ای استان، درباره جریان سیاسی قبل از انتخابات مجلس دهم در استان گلستان می گوید:

«اصلاح طلبان مدرن گلستان همان نسل جدید و تعدادی از نیروهای در حاشیه نسل قدیم اصلاح طلبان هستند که پس از انتخابات سال 92 و در گذشته نه چندان دور هزینه پرداز و جاده صاف کن همفکران سنتی خود بوده اند و نقش پیاده نظام این جریان سیاسی را بازی کرده اند.

ولیکن با گذر زمان و به واسطه بلوغ سیاسی ، تشکیلاتی و همچنین عبرت آموزی از تجربیات تلخ بزرگان خود، با فاصله از راس قرار گرفته و در حال نقش آفرینی و هویت یابی می باشند. قابل توجه آنکه در دوران سرخوردگی و طی دوران بازنشستگی سیاسی اصلاح طلبان سنتی، اصلاح طلبان مدرن و پیشرو با فعالیت های خود تفکر اصلاح طلبی را با رفع معایب آن احیاء نموده اند و نوع تعاملات قریب دو سال اخیر، هر چند نشان از نرمش سنتی ها نسبت به اصلاح طلبان مدرن می دهد اما رفتار سیاسی آن ها در  گذشته نشان از آنست که بزرگان اصلاح طلب به سختی حاضر به پذیرش این تفکر می باشد و همچون دوران 8 سال اصلاحات تمایل چندانی به سهم دهی به تازه نفس ها ندارند.

اصلاح طلبان سنتی هر چند در دولت های اصلاحات و اعتدال سعی نموده اند فاصله خود را با نظام در معاملات پشت پرده به حداقل برسانند و هزینه های اصلاح طلبی را بر دوش نسل مدرن خود تحمیل کنند که در کسب کرسی های مناصب دولتی قابل درک می باشد، ولیکن 8 سال حاشیه نشینی، در شرایط کنونی، بقاء و دوام خود را در تعامل و توافق بر حداقل ها با مدرن ها می دانند و از طرفی اصلاح طلبان مدرن که در شرایط کنونی با بحران مشروعیت مواجه است می داند برای راه یابی به قدرت تاییدات اصلاح طلبان سنتی و مشروعیت حداقلی آن ها را در نظام نیاز دارد.

کلاگر اصلاح طلبان گستان

آنچه به نظر می رسد در گذر زمان این وحدت استراتژیک و مصلحتی در کنش ها و واکنش های سیاسی و هزینه پردازی ها آسیب پذیر خواهد بود.

اصلاح طلبان جوان بواسطه بازنشستگی نیروهای قدیمی و از طرفی بی انگیزگی اصلاح طلبان سنتی بواسطه کسب تجربه و بلوغ سیاسی پس از دوره ای به هویت واقعی خواهند رسید و کم کم فاصله خود را با گذشتگان زیاد نموده و گوی سبقت را از آن ها خواهند ربود.

در جبهه مقابل اصلاح طلبان، اصولگرایان گلستان می باشند که به یمن 8 سال خدمات دولت احمدی نژاد پس از قریب 30 سال خانه نشینی از انزواء بیرون آمده و از فرصت عدم پایبندی رقیب در پذیرش قواعد بازی سیاسی و خودزنی سیاسی آن ها در سالهای 88 حداکثر بهره را برده و در همه ارکان نظام سخنگو و مفسر آرمان های انقلاب اسلامی گردند.»

ارسال نظر

آخرین اخبار