کلیدی که در قفل قانون می شکند

ممکن است برخی تصور کنند که تاکید روحانی بر این سخنان از سر دلسوزی و تدبیر است اما اگر واقعا ریشه در تدبیر داشت، چنین دستوراتی حتی اگر در جمع خصوصی با فرمانداران صادر می شد هم قابل اجرا بود.

مسیرهای میان بر برای جبران شکست احتمالی در سال96/آیا این حرف تکرار همان کمیته صیانت از آراست؟

به گزارش گلستان 24، سخنان روز گذشته رئیس جمهور کشورمان در همایش سراسری فرمانداران از ابتدا تا انتها نیازمند نقدهای گسترده ای است. اینکه رئیس جمهور هنوز دو سال به انتخابات آینده ریاست جمهوری باقی مانده، ، مردم و برخی مسئولان را خطاب قرار می دهد و از پشت پرده انتخابات دهم مجلس و دوازدهم ریاست جمهوری، در حال جمع آوری رای است، روایتی تکراری از دو سال ریاست جمهوری حسن روحانی است؛ روایتی که نخستین پرده های نمایش آن برای کسب موفقیت در سال 92 به قبل از دوره ریاست جمهوری وی باز می گردد و آنچنان که در تاریخ ثبت است، روحانی حتی در شعارهای تبلیغاتی انتخابات 24 خرداد هم مدام در پی تخریب دیگران به قصد رای آوری بود. خود را نوید دهنده بهار می دانست و دیگران همه را اندر خم کوچه های سرد و تاریک زمستان! خود را حقوقدان و کلیددار رفاه و راحتی مردم می دید و سرهنگ ها را نماینده امورات پادگانی خطاب می کرد.

تلاش برای جبران شکست در سال 96
اینک اما با نگاهی به سخنان روز گذشته وی شاید بتوان به این نتیجه رسید که آن مرد حقوقدان، در سیکل تازه ای به دنبال پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری است؛ سیکلی کاملا غیرحقوقی و بر پایه پوپولیسم و عوام فریبی. اتفاقی که برخی شکست خوردگان سیاسی در سال 88 به آن متوسل شدند و از مدتها قبل از روز انتخابات، حرف ها و شعارهایی را سر می دادند که گویی خبری در راه است؛ خبری ناگوار به نام تقلب در انتخابات. آنان کسانی بودند که به خوبی می دانستند مردم به آنها اقبالی نخواهند داشت.
اینک روحانی که در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در طول دو سال ریاست جمهوری موفقیت چشمگیری به دست نیاورده، شاید خود هم به این نتیجه رسیده باشد که مردم از شعارها و وعده ها خسته شده اند و دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری در اندیشه جایگزینی برای او باشند؛ جایگزینی که در فکر خدمت صادقانه به مردم و تلاش برای تعالی درونی و بیرونی انقلاب اسلامی ایران باشد. روحانی خود هم به این نتیجه رسیده است که با تداوم وضعیت موجود، مردم در سال 96 دیگر به او رای نخواهند داد و از این رو به دنبال مسیرهای میانبر می گردد؛ میانبرهایی که اگر او در آینده ای نه چندان دور به نخستین رئیس جمهور چهارساله ایران تبدیل شد، بتواند شکست بزرگ و تاریخی خود را جبران و توجیه کند.

سخنان شائبه برانگیز روحانی در همایش فرمانداران
حجت الاسلام روحانی از همین دریچه در جمع فرمانداران کشور به ابراز سخنانی شائبه برانگیز می پردازد و می گوید: «مباد در شهرستانی به سمع و گوش کسی بخورد این حرف که دولت طرفدار این و آن است. سپاه و ارتش، صدا و سیما، استاندار، فرماندار، دفتر امام جمعه طرفدار این یا آن یکی است؛ این یعنی سم برای انتخابات.» و در جای دیگر می گوید: «در انتخابات آنچه حق است و عدل است. در انتخابات باید عدالت باشد. عدالت یعنی فرصت برابر برای همه.» در ادامه هم به سخنانی روی می آورد که گویی موارد منظور که قبلا وجود نداشته دلیل اتهام نظام و احتمال تقلب در انتخابات های گذشته است. چنانکه می گوید: «صندوق اگر می‌گذارید یک صندوق پلاستیکی شفاف باشد که همه رأی را ببینند. معنا ندارد مقوا و چسب دور آن بزنیم. یک صندوقی باشد که همه ببینند. من رای خود را ببینم که داخل صندوق می‌افتد. بگذارید همه چیز شفاف باشد تا من که نفر اول هستم فردا به دروغ به من نگویند که این صندوق یک سومش پر بود. برای چه دور آن پارچه می‌پیچید که این اتهامات زده شود. همه چیز شفاف باشد. حتی اگر ممکن است دوربین باشد اگر رای می‌شمارید همه ببینند. کاری کنید که شفاف یک انتخابات برگزار شود. حالا اگر هزینه هم دارد، می‌ارزد که ما هزینه آن را قبول کنیم تا ان‌شاءالله یک انتخابات خوب، سالم، رقابتی و شفاف و مایه آبروی نظام باشد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این آراء و صندوق‌ها را حق‌الناس و امانت بدانیم و بدانیم که در دنیا و آخرت باید پاسخ این را بدهیم و ان شاء الله امانتدار خوبی باشیم.»
ممکن است برخی تصور کنند که تاکید روحانی بر این سخنان از سر دلسوزی و تدبیر است اما اگر واقعا ریشه در تدبیر داشت، چنین دستوراتی حتی اگر در جمع خصوصی با فرمانداران صادر می شد هم قابل اجرا بود و نیازی به فریاد زدن آن پشت تریبون های عمومی که به هزار وزن و قافیه قابل تفسیر و عطف به ماسبق است، نبود. بنابراین بی راه نیست اگر با مشاهده این سخنان، یاد سخنان برخی از اصلاح طلبان در سال های 87 و 88 بیفتیم که کمیته صیانت از آراء راه انداختند و چنان از ضرورت صیانت آراء و سلامت و شفافیت انتخابات سخن می گفتند که انگار نظام قصد دیگری داشت!

پاسخگویی دبیر شورای نگهبان به شکل مناظره با رئیس جمهور
هر چند امیدواریم که سخنان روحانی در چنین مسیری دنبال نشود و اگر هم از هم اکنون به دنبال تبلیغات برای انتخابات آینده ریاست جمهوری است، با خدمتگزاری به خلق و صداقت با مردم، به دنبال رای حلال باشد اما حرف های او درباره فرصت ورود به انتخابات برای همه و دخالت های احتمالی نیروهای مسلح در انتخابات چنان آدمی را به ترس از وقوع فتنه ای دیگر از پس این حرف ها و شائبه ها در سال 96 می اندازد، که آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در همان جلسه در مقام پاسخگویی به این سخنان بر می آید و با تاکید بر مواردی مشخص، کرسی مناظره با روحانی را شکل می دهد و سعی می کند تا کانال تکرار این حرف ها و معبر ورود فتنه گران به انتخابات برای همیشه بسته شود.
آیت‌الله جنتی در همایش سراسری فرمانداران کشور با اشاره به توجه جدی به مسئله فتنه در بررسی صلاحیت افراد گفت: «مسئله فتنه مسئله روز است و رهبری هم در این باره فرمودند که فتنه خط قرمز ماست بنابراین این موضوع و مسئله کهنه و فراموش نشده است.» آیت‌الله جنتی خطاب به فرمانداران خاطرنشان کرد: «شما باید این مسئله را باور داشته باشید زیرا این داستان همچنان ادامه دارد. فتنه‌گرها هنوز هستند و موضوع را رها نکرده‌اند و گاها برخی از پست‌ها و مقامات را تصرف می‌کنند و کسانی که این پست‌ها را به آنها می‌دهند باید در قیامت جوابگو باشند، زیرا فتنه‌گرها با این شکل و روش می‌خواهند حضور پیدا کنند که البته پشتیبانی هم می‌شوند.» دبیر شورای نگهبان در بخش های دیگری از سخنان خود مواردی را متذکر می شود تا بر همه روشن گردد آنکه قصد دخالت در انتخابات دارد، نیروهای مسلح نیستند بلکه برخی دولتی ها هستند. چنانکه وی می گوید:‌ «دولت و وزارت کشور باید وظیفه قانونی خود را انجام دهند و بنده متأسفم که بعضی از مقامات ما گرایش خود را مشخصا و صراحتا بیان می‌کنند که ما عضو فلان حزب هستیم. آیا شما باورتان می‌شود که این مسئول که می‌گوید عضو فلان حزب است در انتخابات به نفع آن حزب کمک نکند آیا این باورپذیر است؟ خیلی‌ها الان دارند کارهایی می‌کنند که با هیچ معیاری همخوانی ندارد و حرف‌ها و موضع‌گیری‌هایی دارند که صحیح نیست و البته از دید شما پنهان نخواهد بود. اخیرا یکی از مسئولان گفته اگر مجلس آینده را گرفتیم می‌توانیم در این جایگاه بمانیم و اگر مجلس را نگرفتیم نمی‌توانیم بمانیم این حرف خیلی معنی بدی دارد و بیان این مطلب دخالت در امر انتخابات است، دولت حق ندارد در انتخابات دخالت کند.»

شکست احتمالی روحانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری، مساله ای است  که این روزها نه تنها دولتی ها که بسیاری از اصلاح طلبان را به وحشت انداخته و از این رو موفقیت در مذاکرات را آخرین امید خود در مسیر انتخابات می دانند؛ اما متاسفانه گه گاه، بیان سخنان نسنجیده و تبلیغاتی را نیز به مثابه کلید انتخابات آینده می نگرند؛ کلیدی که البته برخی پیشینیان هم آن را امتحان کردند و منتها در قفل قانون و مشت ملت، آن کلیدها شکست.       

دانشمند-سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار