نتایج رقابت جنجالی ترک‌ها؛

اردوغان درتلاش بود تا با استفاده از ورود حداکثری نمایندگان حزب عدالت و توسعه به پارلمان ترکیه، طرح نظام "ریاستی" را به تصویب برساند.

انتخابات ترکیه، اردوغان را به دردسر انداخت

به گزارش گلستان 24، با اعلام نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در ترکیه حزب حاکم ترکیه به حداقل کرسی های لازم برای تشکیل دولت جدید در این کشور دست نمی یابد.

طبق گزارش شبکه "سی ان ان ترک"، برپایه این نتایج، این حزب بیشترین کرسی ها را در پارلمان بدست آورده، اما به حد نصاب دو سوم لازم برای تغییر قانون اساسی دست نخواهد یافت و ممکن است ناچار به تشکیل دولت ائتلافی شود.

حزب حاکم عدالت و توسعه که طی 13 سال گذشته با اقتدار در صحنه سیاسی ترکیه حضور داشت اکنون براساس آخرین اطلاعات تنها 263 نماینده وارد مجلس کرده است ، درحالی که براساس قوانین ترکیه  تشکیل دولت از سوی یک حزب سیاسی حاضر در مجلس به تصاحب 276 کرسی مجلس از سوی آن حزب نیاز دارد.

 

حزب حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان تنها می تواند به ائتلاف با سایر احزاب برای تشکیل دولت چشم داشته باشد، در حالی که احزاب مخالف پیشتر اعلام کرده اند که تحت هیچ شرطی با حزب حاکم ائتلاف نخواهند کرد.

در صورت دست نیافتن احزاب به توافق برای ائتلاف، انتخابات پارلمانی ترکیه مجددا تکرار خواهد شد.

"حزب دمکراتیک خلق" ، طرفدار حقوق کردها، به بیش از ۱۰ درصد آراء دست یافته که به معنای عبور از حد نصاب برای ورود این حزب به پارلمان برای نخستین بار است.

طبق شمارش آرای پایانی، احزاب جمهوری خلق و حزب جنبش ملی هر یک حدود ۲۴ و ۱۷ درصد آراء را کسب کرده اند.

سرنوشت حزب حاکم در انتخابات پارلمانی ترکیه پس از آن تغییر کرد که حزب دمکراتیک خلق ها به عنوان حزب مخالف کردی برخلاف پیش بینی ها بیش از 11.5 درصد از آراء را به خود اختصاص داد.

بر این اساس آخرین شمارش آرا نشان می دهد، از حزب حاکم فقط 263 نماینده وارد مجلس می شوند و از حزب دمکراتیک خلق ها 75 نماینده به مجلس راه می یابند.

احزاب جمهوریخواه خلق براساس آخرین شمارش آرا 25/1 درصد رای آورده و می تواند 128 نماینده وارد مجلس کند. حزب حرکت ملی 16.8 درصد رای آورده و 84 نماینده وارد مجلس می کند.

در صورت تأیید این نتایج، حکومت حزب عدالت و توسعه بر ترکیه بعد از ۱۳ سال به پایان می رسد. در این صورت، همچنین آقای اردوغان ناچار خواهد شد که برنامه تغییر قانون اساسی را، که به دنبال اجرای آن در صورت پیروزی انحصاری در انتخابات بود، کنار بگذارد.

طبق گزارش بی بی سی، برنامه تغییر قانون اساسی، قرار بود اختیارات رئیس جمهور را در حکومت ترکیه افزایش دهد و این کشور را به یک نظام "ریاستی" تبدیل کند که در آن، اختیارات اصلی اجرایی با شخص رئیس جمهور باشد.

برای تصویب این تغییر در پارلمان ترکیه، رجب طیب اردوغان به دو - سوم آرای نمایندگان احتیاج داشت که با توجه به نتایج انتخابات امروز، دور از دسترس به نظر می رسد.

پارلمان ترکیه ۵۵۰ کرسی دارد و ۲۰ حزب در این انتخابات رقابت می کردند.

ارسال نظر

آخرین اخبار