آزادسازی 30 شهر و منطقه در 7 استان عراق

نیروهای مسلح عراق طی یک سال گذشته، پس از تهاجم تکفیری‌های داعش به استان‌های مختلف این کشور، دستاوردهای متعددی داشته‌اند که آزادی کامل استان‌های بابل، دیالی و اغلب مناطق استان صلاح‌الدین از جمله آنهاست.

اخرین وضعیت میدانی استان‌های مورد هجوم داعش

شهریور ماه سال 1393، نیروهای تروریستی داعش بر بخش اعظمی از مناطق غربی و شمال غربی عراق سیطره داشتند اما از سرعت پیشروی آنها در بعضی مناطق کم شده و در بعضی مناطق بطور کامل متوقف شده است.

به گزارش گلستان 24 ، مهمترین دستاورد‌های نیروهای ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) از شهریور ماه سال 93 تا نیمه دوم خرداد سال 94 به شرح زیر است:

1- استان بابل: پاکسازی منطقه جرف الصخر.

منطقه مهم و استراتژیک جرف الصخر استانهای (بابل و الانبار و بغداد) را بهم مرتبط می سازد. منطقه جرف الصخر داری مساحتی قریب به 50 کیلومتر مربع و دارای جمعیتی بین 80 تا 100 هزار نفر است. این منطقه بعنوان مرکز اصلی داعش در ولایت جنوب به حساب می آمد. همچنین پاکسازی مناطق مهم و استراتژیک الاسکندریه و المسیب از دیگر دستاوردهای نبرد با داعش در استان بابل بود.

2- استان بغداد: پاکسازی مناطق اللطیفیه، الیوسفیه، المحمودیه، ابوغریب‌، عرب جبور، التاجی، الطارمیه، المشاهده، النباعی و اطراف منطقه الرضوانیه و همچنان پیشروی به سمت منطقه سلمان پاک که تمامی مناطق ذکر شده به «کمربند بغداد» معروف هستند و دارای جمعیت اهل سنت هستند.

3- استان دیالی: استان دیالی در شرق کشور عراق و از استانهای هم‌مرز با کشور جمهوری اسلامی ایران است.

نیروهای تروریستی داعش در استان دیالی بر مناطق السعدیه، جلولاء، العظیم، المقدادیه، المنصوریه، الخالص و بخش‌هایی از منطقه بعقوبه و حمرین و همچنین تا نزدیکی مناطق اداری مرزی با استان صلاح الدین سیطره کامل داشتند که در یک سال گذشته نیروهای ارتش عراق به کمک نیروهای بسیج مردمی «الحشد الشعبی» موفق به پاکسازی تمام مناطق ذکر شده شدند.

استان دیالی بطور کامل از وجود نیروهای تروریستی داعش پاکسازی شده است. با  اشغال کشور عراق توسط نیروهای آمریکایی، بخش اعظمی از استان تحت اشغال نیروهای تروریستی القاعده و نیروهای بعثی درآمده بود و همچنین در طول سال گذشته نیروهای تروریستی داعش با ورود به کشور عراق بخش اعظمی از استان را تحت اشغال خود درآوردند. پاکسازی تمام استان به دست نیروهای ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی از مهمترین دستاورد در طول یک سال گذشته محسوب می‌شود.

4- استان صلاح الدین: استان صلاح الدین که واقع در شمال پایتخت عراق و تقریبا در مرکز کشور واقع شده است، دارای بافت تقریبا اهل سنت است. پاکسازی مناطق و شهرهای مهم و استراتژیک تکریت، الدور، سامراء، بلد، الضلوعیه، الاسحاقی، یثرب، الطوز، الدجیل، آمرلی، سلیمان بیک، بنکجه، التاجی، الضلوعیه و همچنین مناطق العلم و المعتصم بدست نیروهای ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی «الحشد الشعبی» از وجود نیروهای تروریستی داعش، کامل شده است. 

با پاکسازی مناطق ذکر شده تقریبا می‌توان گفت که بیش از 95 درصد از استان صلاح الدین پاکسازی شده است. شهر و پالایشگاه مهم و استراتژیک بیجی تقریبا تحت کنترل نیروهای عراقی قرار دارد.

در حال حاضر نیروهای عراقی در حال پاکسازی مهمترین پایگاه نیروهای تروریستی داعش در اطراف شهر بیجی یعنی شهرک چینی که در غرب شهر واقع شده، هستند. با پاکسازی شهرک چینی توسط نیروهای عراقی در آینده نزدیک، نیروهای ارتش عراق و نیروهای الحشد الشعبی به سمت «الشرقاط» واقع در شمال استان صلاح الدین و آخرین پایگاه تروریستهای داعش خواهند رفت.

 

5- استان کرکوک: تقریبا تحت سیطره نیروهای ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی و نیروهای پیشمرگه است.

در بعضی از مناطق اطراف کرکوک از جمله مناطق و روستاهای مهم الحویجه و البشیر واقع در غرب و جنوب غرب استان کرکوک تحت اختیار داعش است. نیروهای ارتش عراق به کمک نیروهای الحشد الشعبی توانسته‌اند در طول یک سال  گذشته از مناطق مهم و استراتژیک؛ «تازة» را از وجود نیروهای تروریستی داعش پاکسازی کنند. در صورت پاکسازی کامل استان صلاح الدین در آینده نزدیک توسط نیروهای عراقی، نیروهای تروریستی داعش در استان کرکوک و بخصوص در مناطق الحویجه و روستای مهم و استراتژیک البشیر در محاصره کامل خواهند رفت.

6- استان نینوا: استان نینوا در شمال کشور عراق و از مناطق نفت خیز عراق محسوب می‌گردد. از مراکز و پایگاه‌های مهم نیروهای تروریستی داعش درعراق می‌توان به شهر موصل مرکز استان نینوا اشاره کرد که همچنان تحت تصرف نیروهای تروریستی داعش است. در طول ماه‌های گذشته نیروهای عراقی (ارتش و پیشمرگه) توانسته‌اند منطقه مهم و استراتژیک سنجار واقع در غرب استان را پاکسازی کنند.

7- استان الانبار: استان الانبار واقع در غرب کشور عراق و هم مرز با سوریه و عربستان و اردن و از مناطق مهم تحت نفوذ داعش است.

نیروهای ارتش عراق به کمک نیروهای بسیج مردمی توانسته‌اند مرزهای خود با کشور عربستان و اردن را تحت سیطره خود درآورند اما از مرز سوریه نیروهای تروریستی داعش به صورت مداوم نیرو و تجهیزات جدید وارد عراق می‌کنند.

استان الانبار از مراکز مهم نیروهای تروریستی داعش به حساب می‌آید. با سقوط مرکز استان الانبار (الرمادی) در ماه گذشته نیروهای عراقی عملیات پاکسازی استان را شروع کردند و در کمتر از یک ماه بر بخشهای مهمی از مناطق اطراف شهر فلوجه و الرمادی سیطره پیدا کردند.

با سیطره نیروهای عراقی بر مناطق «العامریة» (واقع در جنوب فلوجه) و «الحبانیة» و فرودگاه «الحبانیة» و «الخالدیة» (جنوب غرب فلوجه) و «ابوغریب» (واقع در شرق فلوجه) و بخش اعظمی از منطقه «الکرمه» (واقع در شمال شرق فلوجه)، نیروهای تروریستی داعش از سه محور شمالی،شرقی و جنوبی اطراف شهر فلوجه در محاصره کامل قرار گرفتند و تنها از شرق و شمال شرق شهر فلوجه به سمت منطقه «الصقلاویة» ارتباط دارند.

 

از سوی دیگر نیروهای عراقی در چند روز گذشته با سیطره بر مناطق مناطق «العنکور»،«الطاش»، «35کیلومتری» و دانشگاه «الانبار» واقع در غرب،جنوب و شرق شهر الرمادی، حلقه محاصره را بر شهر الرمادی تنگ‌تر کرده‌اند و منتظر آغاز عملیات پاکسازی الرمادی هستند.

وضعیت مناطق مختلف استان الانبار

مناطق تحت سیطره داعش: منطقه هیت، القائم منطقه مرزی با سوریه، منطقه الرطبه ، راوة ، عانة، کبیسة

مناطق تحت سیطره نیروهای عراقی: الحدیثه و البغدادی

ارسال نظر

آخرین اخبار