یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: با توجه به برآوردی که کارشناسان، تحلیل‌گران و اندیشکده‌ها دارند قرن 21 قرن افول آمریکا است و این افول قطعاً اتفاق خواهد افتاد و در حال حاضر نشانه‌های این افول وجود دارد.

عابدینی: قرن 21 سراشیبی افول آمریکا است

به گزارش گلستان ۲۴؛ حسن عابدینی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سراج24 اظهار کرد: موضوع افول در ایالت متحده آمریکا مسئله‌ای است که از دید تحلیلگران، نظریه‌پردازان و کارشناسان دست‌کم از 2 دهه گذشته شروع‌شده است و ربطی به تحولات اخیر و یا بحرانی که ترامپ در چهار سال گذشته ایجاد کرده ندارد.

وی با اشاره به ناکامی‌های آمریکا بیان کرد: بر اساس آمارهای رسمی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده اعلام کرده بیش از 7 تریلیون دلار یا همان 7000 میلیارد دلار آمریکا در منطقه غرب آسیا هزینه کرده و هیچ دستاوردی برای آمریکا در پی نداشته است؛ این نشان می‌دهد سیاست‌گذاری و عمل در آمریکا به‌گونه‌ای دچار مشکل است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تصمیمات چند سال اخیر آمریکا بیان کرد: طی 7 سال گذشته قوه عاقله‌ آمریکا به دلیل استفاده بی‌رویه از قوه قهریه، به‌شدت کوچک‌شده است به همین دلیل برعکس تصور افکار عمومی نسبت به سیاست‌گذاری آمریکا، ایالات‌متحده کمتر تصمیمات عقلانی و خردگرایانه می‌گیرد.

*قدرت تمام‌کنندگی، ایجاد شکاف در بین رقبا و قدرت اجماع سازی سه مؤلفه ابرقدرت

وی با بیان اینکه یک کشور ابرقدرت باید سه مؤلفه قدرت تمام‌کنندگی، ایجاد شکاف در بین رقبا و قدرت اجماع سازی را داشته باشد، تشریح کرد: این سه مؤلفه در آمریکا یا نیست و یا به‌شدت کاهش پیداکرده است، نخستین مؤلفه قدرت تمام‌کنندگی است یعنی یک ابرقدرت باید این ظرفیت و توان را داشته باشد که اگر در یک موضوع سیاست‌گذاری کرد به آن جامه عمل بپوشاند اما آمریکا طی 2 دهه گذشته به‌ویژه طی یک دهه اخیر موضوعات متنوعی را خواسته اما نتوانسته به آن‌ها جامه عمل بپوشاند؛ مثلاً تلاش کرد جمهوری اسلامی تسلیم شود اما موفق نشد، خواست حکومت مرکزی سوریه را سرنگون کند اما پیروز نشد، بر ضد دولت بولیوی کودتا کرد اما نافرجام بود، بر ضد دولت ونزوئلا از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرد تا حکومت این کشور را سرنگون کند اما میسر نشد.

عابدینی با بیان اینکه دومین مؤلفه ایجاد شکاف در رقبا یا اختلاف‌افکنی در اردوگاه رقیبان است، افزود: در این زمینه هم توفیقی برای آمریکا حاصل نشده است و رقبای آمریکا در دهه دوم قرن 21 روسیه، چین، ایران، کره شمالی و بسیاری از کشورهایی هستند که مایل‌اند مستقل زندگی کنند اما آمریکا نه‌تنها نتوانسته بین آن‌ها اختلاف بیندازد بلکه این کشورها روزبه‌روز به هم نزدیک شدند و در حوزه سیاست‌گذاری هماهنگ عمل می‌کنند؛ مثلاً بین روسیه، چین و ایران و برخی از کشورها یک هماهنگی در حوزه اقتصاد، روابط بین‌الملل، مبارزه با تروریسم، تجارت خارجی و حتی در حوزه مسائل بین‌المللی پدیدار شده است بنابراین آمریکا در این زمینه هم شکست‌خورده است.

وی از قدرت اجماع سازی به‌عنوان به سومین مؤلفه یک ابرقدرت یاد کرد و گفت: آمریکا حتی بین متحدین سنتی خود نتوانسته اجماع ایجاد کند و به‌صورت شگفت‌آوری در موضوعات متنوع کشورهایی مثل فرانسه، انگلیس، آلمان و حتی کره جنوبی و ژاپن از سیاست‌های آمریکا فاصله گرفتند و نمونه بارز آن این است که آمریکا از برجام خارج شد و بقیه کشورهای اروپایی حداقل در ظاهر در آن ماندند. آمریکا سفارتخانه خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد اما هیچ کشوری با آن همراه نشد. آمریکا معامله قرن را مطرح کرد اما سایر کشورها با آن هماهنگ نشدند. آمریکا از بسیاری از پیمان‌های بین‌المللی مانند تغییرات آب و هوایی پاریس و یونسکو خارج شد اما هیچ کشوری با آمریکا همراه نشد.

این کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد: در حوزه‌های داخلی آمریکا نیز می‌بینیم که تفکر سرمایه سالار با مشکلات عدیده‌ای ازجمله عدم توانایی در مهار کرونا، دوقطبی شدید در ایالات‌متحده، گسترش تبعیض نژادی در آمریکا، عدم توانایی در بهبود زیرساخت‌های آمریکا و حتی عدم توانایی در اجرای یک انتخابات بدون دردسر مواجه شده است و نشان می‌دهد آمریکا آرام‌آرام با موضوع ابرقدرتی وداع می‌کند و حداکثر می‌توانیم بگوییم که یک قدرت بزرگ است گرچه الآن قدرت‌های بزرگ و نوظهور اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی در دنیا در حال شکل‌گیری و ظهور هستند.

*افول در آمریکا بسیار جدی است

وی متذکر شد: همه این‌ها مؤید این نکته است که موضوع افول در آمریکا بسیار جدی است. افول موریانه‌وار نظام سرمایه سالار آمریکا را می‌خورد حال چه باور کنند و چه باور نکنند، هر چند دیپ‌استیت یا دولت پنهان در آمریکا تلاش می‌کند تا بتواند بر این مسئله فائق آید و دست‌کم سرعت آن را کم کند اما در این زمینه هم آمریکا موفقیت چندانی نداشته و نخواهد داشت.

عابدینی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم زمانی را برای افول آمریکا تعیین کنیم، تشریح کرد: اتحاد جماهیر شوروی یک‌زمانی ابرقدرت بود و بخشی از دنیا را در اختیار خودش داشت و سرمدار شرق بود اما دیدیم به یک‌باره دچار فروپاشی شد. در سال 1812 فرانسه زیر فرمان ناپلئون بود و تا روسیه و فتح تمامی مسکو پیش رفت اما به یک‌باره دیدیم که به خاطر سرما و نداشتن آذوقه عقب‌نشینی کرد و تعدادی زیاد سربازان خود را از دست داد و این عقب‌نشینی سبب شد که امپراتوری فرانسه افول پیدا کند. در قرون 19 انگلیس یک امپراتوری بزرگ بود به‌گونه‌ای که بسیاری معتقد بودند که تحت حاکمیت بریتانیا خورشید غروب نمی‌کند اما الآن انگلیس چه جایگاهی دارد؟ در قرن 20 اتحاد جماهیر شوروی دچار افول شد و به نظر می‌رسد با توجه به برآوردی که کارشناسان، تحلیل‌گران و اندیشکده‌ها دارند قرن 21 قرن افول ایالت متحده آمریکا است و این افول قطعاً اتفاق خواهد افتاد و در حال حاضر نشانه‌های این افول وجود دارد.

*قدرت با سرعت سرسام‌آوری در حال انتقال به شرق است

وی در خصوص تلاش دیپ‌اسیتپ یا دولت پنهان و دموکرات‌ها توضیح داد: آن‌ها تلاش خواهند کرد اندکی از سرعت افول ایالات‌متحده بکاهند اما اینکه واقعاً بتوانند مانع از افول شوند ممکن نیست چون قدرت با سرعت سرسام‌آوری در حال انتقال از غرب به شرق است. چین حدود نیمی از جمعیت دنیا را شامل می‌شود میزان پولی که در آن ردوبدل می‌شود بسیار گسترده است.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: چند روز پیش پیمان اقتصادی بین 15 کشور شامل 10 کشور عضو آسه‌آن و 5 کشور شامل چین، کره جنوبی، ژاپن، نیوزلند و استرالیا بدون اینکه اسمی از کشورهای غربی و آمریکا در آن برده شود امضا شد؛ این نشانه افول آمریکاست. الآن آمریکایی‌ها به مدد اقتصاد خود سرپا نگاه داشته است اما وقتی کشورهای دیگر از لحاظ اقتصادی و تولید ناخالص داخلی بتوانند خودشان را عرضه کنند طبعاً زمینه افول آمریکا را سریع‌تر فراهم خواهد کرد.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار