رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب از ضربه وزارت صنایع به تولیدکنندگان با افزایش ۴۵۰ درصدی تعرفه واردات چادر خبر داد و گفت: این نکته را باید در نظر داشت که غالب مصرف‌کنندگان حجاب و عفاف از نظر اقتصادی از قشر متوسط به پایین هستند.

ضربه‌ وزارت صنایع به چادر و چادری‌ها

به گزارش گلستان 24، محمدعلی صدق‌آمیز در نشست خبری انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف با بیان اینکه کشورهای استعمارگر برای سلطه بر کشورهای دیگر تلاش می‌کنند تا باورهای آنها را تضعیف کنند و این امر را به طور غیر مستقیم انجام می‌دهند، گفت: ما از طرفی حضور روز افزون زنان در جامعه را داریم و از طرفی نیاز به پوشاکی مناسب با این اتفاق را احساس می‌کنیم.

محمدعلی صدق‌آمیز با بیان اینکه ۸۵ درصد چادرها در بخش خانگی تولید می‌شوند تصریح کرد: این امر موجب شده است که انگیزه فراوانی برای فعالان اقتصادی جهت حضور در تولید محصولات حجاب و عفاف مانند چادر از دست برود چرا که توان رقابت با تولیدات خانگی را ندارند.

صدق‌آمیز با بیان اینکه حلقه واصلی بین طراحی، تولید و توزیع محصولات حجاب و عفاف نداریم که این موضوع بسیار به پیکره بحث حجاب ضربه می‌زند، یادآور شد: نظارت کافی بر عرضه کیفی محصولات حجاب و عفاف وجود ندارد و مهم‌تر از آن نظام عرضه مناسب نیز به شکل مطلوب برای محصولات حجاب و عفاف در اختیار نیست.

 

*تغییر نگاه در برگزارکنندگان نمایشگاه حجاب طی ۴ سال اخیر

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب با بیان اینکه بعد از تدوین قانون حجاب و عفاف توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴، که ۲۶ دستگاه در آن حضور داشتند و همچنین بعد از تصویب قانون ستاد ملی ساماندهی مد و لباس در سال ۸۶، موضوع نمایشگاه‌های حجاب و عفاف در سال ۹۰ آغاز به کار کرد، گفت: این نمایشگاه‌ها در ابتدا موجب رشد و شکوفایی محصولات حجاب و عفاف شدند اما در سال‌های بعد تغییر نگرشی در مسئولان آن بوجود آمد که بحث فروش به بخش نمایشی و محتوایی غلبه داشت.

 

*نمایشگاه حجاب سال ۹۳ برای شرکت‌کنندگان آن زیان‌ده بود

وی ادامه داد: در سال‌های بعد نگاه‌ برگزاری نمایشگاه‌های حجاب و عفاف متفاوت شد و بیشتر به سمت ارائه گزارش به مسئولان بالاتر و نگاه اقتصادی پیش رفت و البته این نکته را هم باید در نظر داشت که این نمایشگاه‌ها آرام آرام به سمتی رفت که در سال ۹۳ زیان‌ده شدند و برای شرکت‌کنندگان آن ضرر و زیان اقتصادی وجود داشت.

 

*تعجب از کار عجیب معاون قرآنی وزیر ارشاد

صدق‌آمیز گفت: متاسفانه امسال در کمال تعجب شاهدیم که اسم بازارچه را روی بخش حجاب و عفاف نمایشگاه گذاشتند و این اقدام معاونت قرآنی وزیر ارشاد بسیار قابل تامل است.

 

*یک‌سوم نمایشگاه حجاب و عفاف سال گذشته در قبضه پارچه‌فروشان بود

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب با اشاره به برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف که قرار است از فردا تا ۱۹ تیرماه از ساعت ۶ عصر تا یک نیمه‌شب در ایام ماه مبارک رمضان اجرا شود، خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته یک سوم نمایشگاه در قبضه پارچه‌فروشان بود که موضوعیتی با بحث حجاب و عفاف به طور مستقیم نداشتند که این موضوع نیز در این نمایشگاه اصلاح می‌شود.

 

*ضربه وزارت صنایع به تولیدکنندگان چادر با افزایش ۴۵۰ درصدی تعرفه واردات چادر

صدق‌آمیز نیز در این زمینه خاطرنشان کرد: افزایش نرخ تعرفه برای این است که تولیدکننده داخلی تقویت شود. اما ما تولیدکننده داخلی در حوزه چادر نداریم لذا این توجیه‌پذیر نیست که مجموعه‌ای که قرار است ۱۰ درصد نیاز چادر را تامین کند شاهد افزایش نرخ ۴۵۰ درصدی تعرفه باشد. چرا که جامعه به قیمت قبلی عادت کرده است.

 

*نیازی نیست واردات چادر محدود شود

وی افزود: ما مدعی نیستیم واردات محدود شود اما معتقدیم سیستم حاکم بر این حوزه باید تقویت شود و این نکته را باید در نظر داشت که غالب مصرف‌کنندگان حجاب و عفاف از نظر اقتصادی از قشر متوسط به پایین هستند.

 

*فاصله کهکشانی بین هنر و مسأله حجاب

وی گفت: فاصله کهکشانی در موضوع هنر و مسئله حجاب داریم و از جدی‌ترین اتفاقات آن ماجرای تبریز است. لذا رسانه ملی باید بسیار بیشتر دقت کند و مواردی را که به نوعی پخش توهین به حجاب باشد را مراقبت کند. متأسفانه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال به عنوان بخش حجاب حضور یافتیم ما شاهد بودیم که با نصب عنوان تابلوی حجاب جلوی غرفه ما جلوگیری شد با این توجیه که ممکن است مشتریان ما کم شوند.

صدق‌آمیز گفت: الگوهای لازم در حوزه حجاب و عفاف وجود دارند اما مشکل ما عدم دسترسی به سرویس‌های اطلاع‌رسانی جهت معرفی آنهاست که در این زمینه رسانه ملی بسیار اثرگذار است و انجمن این آمادگی را دارد که برای انواع لوکیشن‌های مجری‌های صدا و سیما محصولات حجاب و عفاف ویژه با ارائه تسهیلات ارائه کند.

 

*نیاز فوری به بورس و پاساژهای مخصوص حجاب

وی با بیان اینکه ایجاد بورس و پاساژهای مخصوص حجاب را جزو اولویت‌ها می‌دانیم گفت: در زمینه طراحی‌ها، ارتباط با دانشکده طراحی را داریم اما این اتفاق کافی نیست و ما طراحانی را لازم داریم که نگاه‌های صنعتی داشته باشند و پوشاکی را طراحی کنند که بشود آن را در صنعت تولید کرد.

 

*مسئولان نگاه ابزاری و سیاسی به حجاب و عفاف را کنار بگذارند

در پایان میثم نجات‌جوادی، دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف نیز گفت: خواسته ما به عنوان تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف این است که مسئولان نگاه ابزاری و سیاسی را کنار بگذارند و حمایت‌های معنوی را که در حوزه فرهنگ قرار می‌دهند در حوزه حجاب هم وارد کنند.

وی افزود: به عنوان مثال به کتاب یارانه، معافیت‌های مالیاتی و تعرفه صفر تعلق می‌گیرد اما برای حجاب این نگاه ویژه نیز وجود ندارد لذا شاهدیم که برای تولید شکلات نگاه ویژه‌تری می‌شود تا تولید محصولات حجاب.

تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار