شب قدر و شهادت امیرالمؤمنین(ع)/ ضیافت بیست و یکم

چگونگی تشخیص شب قدر توسط سیدبن طاووس/ بهترین ذکر در بهترین شب برای برقراری ارتباط با صاحب شب‌های قدر/ صوت: ترتیل خوانی، سخنرانی، مناجات و سینه زنی

فیلم: روضه جانسوز رهبر انقلاب در شهادت امام علی علیه السلام

 امشب، شبِ میهمانی رازها است. چگونه خواب، سرزمین چشم‏هایم را فتح کند، وقتی که به استقبالِ واژگانِ نور می‏روند؟!

 
امشب پنجره‌‏ها ستاره می‌‏چینند تا جوشن‌‏کبیر، با تمام عظمتش آغاز شود، باران خواهد گرفت.
 
امشب، شب یلدایِ روح است؛ یلدایی که مقیاسش زمینی نیست. یلدایی که هیچ یلدایی به ارزش یک ساعت آن هم نمی‏رسد حال آنکه هم‏وزن هزار ماه است.
 
امشب، تمام فرشتگان آسمان، با کسی که قرارِ زمین است وعده دیدار دارند. چه بزمی است در زمین و چه شوری است در آسمان و نردبان دعا چقدر شلوغ است!
 
دست‏ها چونان مزارع آفتابگردان، بلند شده‏اند و کهکشان‏ها را می‏کاوند.
 
خاک، به شدت به افلاک نزدیک است و الغوث الغوث، پروانه پروانه از رویِ انگشت‏ها به سوی دوست پر می‏زند.
 
دهان‏ها بویِ ذکر می‏دهند و «کلیدهایِ بهشت» همه جا پخشند.
 
«مفاتیح الجنان» قدر دانستنِ زمان را آسان می‏کند!
 
و در این میان، نام علی (علیه‌‏السلام) چونان خورشید، بر دریایِ سرخِ اندوهِ جانمازها و شبستان‏ها می‏تابد...
 
غروب است یا شب؟!
 
چه زود سحر در راه است...(۱)
 
 
حاج منصور ارضی- شب ۲۱ سال۸۹.mp۳ | دانلود فایل
 
 
****
شب قدر و شهادت امیرالمؤمنین
 
چهار ویژگی یاری‌دهندگان امیرالمؤمنین علیه‌السلام در بیانات رهبر معظم انقلاب
 
امیرالمؤمنین فرمود: اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ؛(۲) بعد از آنکه شیوه‌ی زندگی خود را - که در آن مقام والا، با آن همه امکانات، با آن‌چنان زهدی زندگی میکند - بیان کرد، فرمود: شما نمیتوانید مثل من رفتار کنید؛ امّا میتوانید به من کمک کنید؛ با چه چیزی؟ «بِوَرَعٍ»، با ورع خودتان، با پرهیز خودتان از گناه، با اجتهاد و کوشش و تلاش خودتان؛ اینها وظیفه‌ی من و شما است. هدفها را برای ما ترسیم کردند، هم هدفهای فردی و شخصی را، هم هدفهای اجتماعی و سیاسی و کلّی را. در هدف شخصی، رسیدن به اوج مقام کرامت انسانی هدف والای ما است؛ همه هم وعده داده شده‌اند که بتوانند این پرواز بلند و بی‌حد را انجام بدهند؛ توانایی شما جوانها از ماها هم بیشتر است. این اهداف شخصی است.
 
اهداف بزرگ اجتماعی، ایجاد حیات طیّبه‌ی اسلامی و جامعه‌ی اسلامی [است‌]؛ جامعه‌ای که افراد خود را فرصت بدهد که بتوانند به‌سوی این هدف حرکت کنند: جامعه‌ی آباد، جامعه‌ی آزاد، جامعه‌ی مستقل، جامعه‌ی دارای اخلاق والا، جامعه‌ی متّحد، یکپارچه، جامعه‌ی متّقی و پرهیزگار؛ اینها اهداف جامعه‌ی اسلامی است. دنیایی که مقدّمه‌ی آخرت است، دنیایی که انسان را ناگزیر به بهشت میرساند، ایجاد یک چنین دنیایی هدف کلان اجتماعی و سیاسی اسلام است؛ اینها را در مقابل ما ترسیم کردند. راه آن چیست؟ چه‌جور میشود به این هدفها رسید؟ همین‌طور که فرمود: «اَعینُونی» - فرمایش، فرمایش امیرالمؤمنین است - به من کمک کنید؛ یعنی آنچه را که امیرالمؤمنین در زندگی خود و تلاش و جهاد خود، همه را در این راه مصرف کرد، و آن عبارت است از ایجاد چنین دنیایی برای بشریّت در طول تاریخ؛ کمک کنید به من که این هدف انجام بگیرد. چه‌جور «بوَرَعٍ»، با ورع؛ «وَ اجتِهادٍ»، با کوشش، با تلاش، تنبلی ممنوع است، بیکارگی ممنوع است، خسته شدن ممنوع است، مأیوس شدن ممنوع است. این حرکت عظیم وقتی انجام بگیرد، آن‌وقت شما دل مبارک فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله علیها) را شاد میکنید، دل امیرالمؤمنین را شاد میکنند؛ چون آنها برای همین هدف آن همه تلاش کردند، آن همه مجاهدت به‌خرج دادند. (دیدار مداحان اهل بیت علیه السلام ۱۳۹۳/۰۱/۳۱)
 
علی‌بن‌الحسین(علیه‌السلام) به یکی از کتابهای علی‌بن‌ابی‌طالب(علیه‌السلام) نظر می‌کرد - لابد کتابی از دستورات امیرالمؤمنین بوده، که آن دستورات طبق عمل و زندگی عملی خود آن بزرگوار بوده است - «فیضرب به الارض»؛ کتاب را روی زمین گذاشت، «و یقول من یطیق هذا؟» چنین عملی را چه کسی طاقت می‌آورد؟
 
یعنی امام سجاد که سیدالعابدین و زین‌العابدین است، در مقابل عمل و عبادت و زهد امیرالمؤمنین احساس عجز می‌کند. خود آن بزرگوار هم در نامه به عثمان‌بن‌حنیف فرمود: «الا و انکم لاتقدرون علی ذلک»؛ شما نمی‌توانید به این سبکی که من عمل می‌کنم، عمل کنید. واقعا هم انسان وقتی نگاه می‌کند، آنچه از امیرالمؤمنین نقل شده، دهشت‌آور است.
 
سخن در این نیست که کسی یا جامعه‌یی بتواند خود را همگون و همسان با علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السلام) بکند؛ سخن در پیدا کردن جهت حرکت جامعه و اشخاص، مخصوصا زمامداران و اولیای امور در نظام اسلامی است. (بیانات در خطبه‌های نمازجمعه ۱۳۷۰/۰۱/۱۶)
 
صوت سخنرانی
 
 
 
چهار ویژگی یاران امیرالمؤمنین علیه السلام.mp۳ | دانلود فایل
 
 
****
 
فیلم
 
روضه جانسوز رهبر معظم انقلاب در شهادت امام علی علیه السلام
 
 
Video Player
 
 
 
 

روضه خوانی رهبر انقلاب- شهادت امام علی علیه السلام.mp۴ | دانلود فیلم 

 
 
****
 
بهترین ذکر در بهترین شب برای برقراری ارتباط با صاحب شب‌های قدر
 
بهترین نوع دعا و رابطه با ائمه علیهم‌السلام
 
یکی از اعمال پرفضیلت شب قدر، فرستادن صلوات بر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و اهل بیت مکرم ایشان علیهم‌السلام است. همچنین یکی از مقاماتی که ما باید با حصول معارف و فضایل شب قدر به آن نائل شویم، مقام درک و برقراری ارتباط با صاحب این شب‌ها یعنی امام عصر عجل الله تعالی فرجه‌الشریف است. 
 
در این مطلب می‌خواهیم به چگونگی ارتباط با حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه‌الشریف به وسیله ذکر شریف صلوات بپردازیم.
 
علامه حلی اعلی الله مقامه الشریف در باب وظایف منتظران امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف ۸۸ وظیفه مطرح فرموده است که اگر کسی این ۸۸ وظیفه را انجام دهد، از منتظران حقیقی آن حضرت محسوب می‌شود و جالب این‌که در ذیل این بحث، با اشاره به آیه ۲۰۰ سوره آل‌عمران، می‌فرمایند که اگر کسی به این آیه عمل کند، تمام آن ۸۸ وظیفه را به انجام رسانده است.
 
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ اتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید، صبر کنید و ایستادگى ورزید و مرزها را نگهبانى کنید و از خدا پروا نمایید امید است رستگار شوید»
 
از امام صادق علیه‌السلام سؤال شد این آیه به چه معناست؟
 
ایشان فرمودند: «اصبروا علی الفرائض، صابروا علی المصائب، رابطوا علی الائمه و اتقوا الله لعلکم تفلحون؛ بر انجام واجبات صبر کنید. بر سختی‌ها هم صبر پیشه کنید و با ما امامان بر حق، رابطه داشته باشید و تقوای خدا پیشه کنید و پرهیزکار باشید تا رستگار شوید»(۳)
 
یکی از راه‌های ارتباط با ائمه علیهم‌السلام، دعا کردن برای ایشان است و بهترین دعا، صلوات و سلام و درود است. این عمل، این‌قدر مهم است که خدا هم خود آن را انجام داده و هم ما را به آن سفارش کرده است.
 
«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا؛ خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود مى‏فرستند. اى کسانى که ایمان آورده‏اید بر او درود فرستید و به فرمانش به خوبى گردن نهید»(۴)
 
از طرفی سلام و درود بر پیامبر صلی‌الله علیه و آله و خاندان ایشان، درواقع دعا برای فرج است؛ زیرا ما در صلوات از خدا می‌خواهیم که رحمت خود را بر پیامبر و آل او فروفرستد و همان‌طور که می‌دانیم بخش اتم و اکمل رحمت خداوند در زمان ظهور محقق خواهد شد. یعنی در دعای صلوات ما از خدا می‌خواهیم که در فرارسیدن زمان ظهور تعجیل کند تا آن رحمت کامل و تمام شامل حال پیامبر اکرم و آل او گردد. 
 
همچنین ذکر صلوات باعث می‌شود رابطه ما با پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت ایشان علیهم‌السلام قوی‌تر گردد و همیشه به یاد آن حضرات باشیم و به ایشان درود بفرستیم. با این کار این بخش از دستور الهی مبنی بر رابطه با ائمه علیهم‌السلام محقق شده و ما به منتظران واقعی حضرت حجت عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف نزدیک‌تر شده‌ایم. 
 
از آن‌جا که شب قدر، هم شب شهادت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب و هم شب دریافت رحمت الهی است، سخنی از امیرالمؤمنین نیز درباره صلوات بیان می‌کنیم.
 
امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام پس از وفات پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در خطبه‌ای فرمودند: 
 
«بالشهادتین تدخلون الجنة و بالصلوة تنالون الرحمة فاکثروا من الصلوة علی نبیکم و آله «ان الله و ملائکته یصلون علی النبی ...»؛ با گواهی به یگانگی خدا و رسالت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وارد بهشت می‌شوید و با صلوات بر او به رحمت الهی می‌رسید پس بر پیامبرتان بیشتر صلوات بفرستید که خداوند و فرشتگانش بر او صلوات می‌فرستند»
 
سبب دوری از گناه و نزدیکی به اولیای الهی 
 
در روایت دیگری ابابصیر از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: 
 
«وقتی نام پیامبر گرامی اسلام نزد شما برده می‌شود، بر آن حضرت زیاد صلوات بفرستید؛ زیرا کسی که یک بار بر ایشان صلوات بفرستد، خداوند و هزار صف از ملائک بر او صلوات می‌فرستند و هیچ‌یک از مخلوقات پروردگار باقی نمی‌ماند، مگر آن‌که به واسطه صلوات پروردگار و ملائک، بر او صلوات می‌فرستد و کسی که این همه فضیلت را رغبت نشان ندهد، فردی جاهل  و مغرور است و خدا و پیامبر و اهل بیتش از او بیزار هستند.»(۵)
 
همچنین روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: 
 
«یاعلی! آیا می‌خواهی تو را به امر عجیبی که جبرئیل به من خبر داد، مژده دهم؟ علی علیه‌السلام عرض کرد: بله پدر و ماردم به قربانت! حضرت فرمود: جبرئیل خبر داد هر کس از دوستانم که بر من و خاندانم صلوات بفرستد، درهای آسمان به روی او گشوده می‌شود و فرشتگان هفتاد صلوات برایش می‌فرستند و اگر گناهکار باشد،
گناهانش می‌ریزد، همچنان‌که برگ درختان می‌ریزد و خدای تعالی به او خطاب می‌نماید: «لبیک یا عبدی و سعدیک» پس به فرشتگان می‌فرماید: فرشتگان من! شما هفتاد صلوات بر او فرستادید، اما من هفتصد صلوات بر او می‌فرستم»(۶)
 
لذا کسی که در طول شبانه‌روز حتی یک بار این نوع دعا را برای فرج آل محمد صلی الله علیه و آله داشته باشد، در اثر صلوات متقابل پروردگار و ملائک برای او، روحش از گناه و معصیت دور می‌ماند که همین دوری از گناه و معصیت، یکی از وظایف منتظران ظهور حضرت حجت است.
 
نیز امام علی‌بن موسی الرضا علیهم‌السلام فرمودند: 
 
«کسی که قدرت ندارد بر عملی که با آن گناهانش را از بین ببرد یا جبران کند، پس زیاد بر محمد و آل او صلوات بفرستد. به درستی که صلوات، تمام گناه او را از بین می‌برد و فرمودند صلوات در نزد خداوند تبارک و تعالی معادل با تسبیح و تهلیل و تکبیر است.»(۷)
 
اما اگر ذکر صلوات، با جمله «و عجل فرجهم» تمام شود، نورٌ علی نور است. در روایت‌های متعددی بالاخص از امام صادق علیه‌السلام آمده است که فرموده‌اند کسی که بعد از نماز صبح و ظهر این ذکر را بگوید از دنیا نرود، مگر این‌که امام زمانش را درک کند.(۸) البته همان‌طور که می‌دانیم درک حضرت حجت علیه‌السلام با دیدن ایشان متفاوت است. چه بسا کسانی که امام زمان‌شان را دیده‌اند و او را درک نکرده‌اند و چه بسا کسانی که امام زمان‌ خود را ندیده درک می‌کنند.
 
****
 
صوت
 
مرحوم سید جواد ذاکر/ سینه زنی شب شهادت امام علی علیه السلام
 
 
سید جواد ذاکر- شهادت امام علی علیه السلام.mp۳ | دانلود فایل
 
 
****
 
 
روضه جانسوز حضرت زهرا سلام الله علیها و زبان حال حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از آیت الله مجتبی تهرانی 
 
یکی از روضه‌هایی که در سال‌ها گذشته در ارتباط با مصیبت بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره زهرای اطهر ایراد شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است روضه مرحوم آیت الله العظمی حاج‌آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه در مراسم شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان سال گذشته در رابطه با شهادت حضرت صدیقه کبری(س) بحثی را مطرح کردند و پس از آن روضه‌ حضرت را خواندند. روضه ای که به گفته خود ایشان برای اولین بار به این صورت خوانده می شد.
 
به مناسبت فرارسیدن شبهای قدر و شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام این روضه جانسوز که توسط آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی ایراد شده است را باز نشر می‌کنیم.
 
«توسل من معلوم است و همه‌تان هم می‌دانید؛ توسلم به باطن لیلة‌القدر است. اوّل چند جمله از خود زهرا (سلام‌الله علیها) نسبت به آن حادثه نقل می‌کنم. «وَ رَکَلَ‌ الْبَابَ‌ بِرِجْلِهِ فَرَدَّهُ‌ عَلَیَ وَ أَنَا حَامِلٌ»؛ چنان لگدی به آن درِ نیم سوخته زد و آن را بر روی من انداخت، در حالی که من باردار بودم. «وَ النَّارُ تُسْعَرُ»؛ آتش زبانه می‌کشید.»
 
«زهرا(سلام‌الله علیها) می‌گوید: لگدی زد و در را بر روی من انداخت، «وَ تَسْفَعُ وَجْهِی»؛ من با صورت بر روی زمین افتادم. آتش زبانه می‌کشید و چهره من را می‌سوزاند. «فَیَضْرِبُ‌ بِیَدِه»؛ با دست به من سیلی زد. امّا سیلی چگونه بود؟ «حَتَّى انْتَثَرَ قُرْطِی مِنْ أُذُنِی»؛(۹) چنان سیلی محکمی زد که گوشواره‌های من پراکنده شد. 
 
این روضه جانسور که آخرین روضه حاج آقا مجتبی تهرانی قبل از رحلت ایشان بود را بشنوید:
 
 
آیت الله مجتبی تهرانی- روضه جانسوز حضرت زهرا- زبان حال امیرالمؤمنین علیه السلام.mp۳ | دانلود فایل
 
****
 
اعمال مخصوص شب بیست و یکم رمضان
 
فضیلتش شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان زیادتر از شب نوزدهم است و باید اعمال آن شب را از غسل و احیاء و زیارت و نماز هفت قل هو الله و قرآن بر سر گرفتن و صد رکعت نماز و دعاى جوشن کبیر و غیرها در این شب بعمل آورد و در روایات تاکید شده در غسل و احیاء و جد و جهد در عبادت در این شب و شب بیست و سوم و آنکه شب قدر یکى از این دو شب است (و در چند روایت است که: از معصوم سؤال کردند که معین فرمائید که شب قدر کدام یک از این دو شب است تعیین نکردند بلکه فرمودند: «ما أیسر لیلتین فیما تطلب یا آنکه فرمودند ما علیک أن تفعل خیرا فی لیلتین و نحو ذلک» و قال شیخنا الصدوق فیما أملى على المشایخ فی مجلس واحد من مذهب الإمامیة و من أحیا هاتین اللیلتین بمذاکرة العلم فهو أفضل.
 
کفعمى از سید بن باقى نقل کرده که:
 
در شب بیست و یکم می‌‏خوانى:
 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اقْسِمْ لِی حِلْما یَسُدُّ عَنِّی بَابَ الْجَهْلِ وَ هُدًى تَمُنُّ بِهِ عَلَیَّ مِنْ کُلِّ ضَلالَةٍ وَ غِنًى تَسُدُّ بِهِ عَنِّی بَابَ کُلِّ فَقْرٍ وَ قُوَّةً تَرُدُّ بِهَا عَنِّی کُلَّ ضَعْفٍ وَ عِزّا تُکْرِمُنِی بِهِ عَنْ کُلِّ ذُلٍّ وَ رِفْعَةً تَرْفَعُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ ضَعَةٍ وَ أَمْنا تَرُدُّ بِهِ عَنِّی کُلَّ خَوْفٍ وَ عَافِیَةً تَسْتُرُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ بَلاءٍ وَ عِلْما تَفْتَحُ لِی بِهِ کُلَّ یَقِینٍ وَ یَقِینا تُذْهِبُ بِهِ عَنِّی کُلَّ شَکٍّ وَ دُعَاءً تَبْسُطُ لِی بِهِ الْإِجَابَةَ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ یَا کَرِیمُ وَ خَوْفا تَنْشُرُ [تُیَسِّرُ] لِی بِهِ کُلَّ رَحْمَةٍ وَ عِصْمَةً تَحُولُ بِهَا بَیْنِی وَ بَیْنَ الذُّنُوبِ حَتَّى أُفْلِحَ بِهَا عِنْدَ الْمَعْصُومِینَ عِنْدَکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
 
(و روایت شده که: در شب بیست و یکم حماد بن عثمان بر حضرت صادق علیه السلام وارد شد حضرت سؤال کرد که غسل کرده‌‏اى عرض کرد بلى فدایت شوم پس حضرت حصیرى طلبید و حماد را نزدیک خود طلبید و مشغول نماز شد و پیوسته آن حضرت نماز خواند و حماد نیز خود را به آن حضرت چسبانیده بود و نماز می‌‏خواند تا از نمازهاى خویش فارغ شدند پس آن حضرت دعا کرد و حماد آمین گفت تا صبح طلوع کرد آن جناب اذان و اقامه گفت و بعض از غلامان خود را طلبید و پیش ایستاد و نماز صبح خواند در رکعت اول حمد و قدر و در دوم حمد و توحید خواند و بعد از نماز مشغول به تسبیح و تحمید و تقدیس و ثناى بر خدا و صلوات بر پیغمبر صلى الله علیه و آله و دعا براى مؤمنین و مؤمنات و مسلمین و مسلمات شد پس سر به سجده نهاد و مقدار یک ساعت به جز نفس چیزى از آن جناب شنیده نشد پس از آن این دعا را خواند لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ تا آخر دعا که در اقبال است)
 
(و شیخ کلینى روایت کرده که: حضرت باقر علیه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سوم دعا می‌‏خواند تا نیمه شب و بعد از آن شروع می‌‏نمود به نماز خواندن) و بدان که در هر شب از شبهاى این دهه غسل مستحب است و روایت شده که حضرت رسول صلى الله علیه و آله در هر شب این دهه غسل میکرد و اعتکاف در این دهه مستحب است و فضیلت بسیار دارد و افضل اوقات اعتکاف است و روایت شده که مقابل دو حج و دو عمره است و کان رسول الله صلى الله علیه و آله إذا کان العشر الأواخر اعتکف فی المسجد و ضربت له قبة من شعر و شمر المیزر و طوى فراشه و بدان که در این شب در سنه چهلم واقع شد شهادت مولاى ما حضرت امیر المؤمنین علیه السلام و در این شب تجدید می‌‏شود احزان آل محمد علیهم السلام و اشیاع ایشان و روایت شده که در آن شب مانند شب شهادت امام حسین علیه السلام برداشته نشد سنگى از روى زمین مگر آنکه در زیر آن خون تازه بود شیخ مفید فرموده که: در این شب صلوات بسیار بفرستد و سعى و کوشش کند در نفرین بر ظالمان آل محمد علیهم السلام و لعن بر قاتل امیر المؤمنین علیه السلام روز بیست و یکم روز قتل حضرت امیر المؤمنین علیه السلام و مناسب است زیارت آن جناب و کلمات حضرت خضر علیه السلام که بمنزله زیارت آن حضرت است در این روز.
 
****
صوت
 
مراسم احیاء شب قدر توسط شیخ حسین انصاریان
 
 
مراسم احیاء شب قدر- شیخ حسین انصاریان.mp۳ | دانلود فایل
 
****
 
صوت
 
حاج محمود کریمی/ روضه خوانی شب شهادت امام علی علیه السلام
 
 
حاج محمود کریمی- شب ۲۱ رمضان سال ۹۱.mp۳ | دانلود فایل
 
****
 
صوت
 
دعای روز بیست و یکم ماه رمضان
 
 
 
دعای روز بیست و یکم.mp۳ | دانلود فایل
 
 
 
اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فیهِ اِلى مَرْضاتِکَ دَلیلاً وَلا تَجْعَلْ لِلشَّیْطانِ فیهِ عَلَىَّ سَبیلاً وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لى مَنْزِلاً وَمَقیلاً یا قاضِىَ حَواَّئِجِ الطّالِبینَ
 
خدایا برایم در این ماه دلیلى به موجبات خوشنودى خود مقرر فرما و راهى براى تسلط شیطان بر من باقى مگذار و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده اى برآرنده حاجات جویندگان.
 
 
****
 
شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی تهرانی
 
اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِک دَلِیلاً
 
خدایا یک راهی برای من پیدا بشود که تو از من راضی بشوی، در حدیث آمده است که اگر می خواهید بدانید که آیا خدا از شما راضی هست یا نه؟ به خودت نگاه کن ببین که آیا از خدا راضی هستی یا نه؟ اگر تو از خدا راضی هستی خدا هم از تو راضی هست و اگر راضی نیستی و ته دلت اعتراض داری که چرا فلانی دارد و من ندارم بدان که خدا هم از تو راضی نیست. غالب ما در زندگی اینطور هستیم که می گوئیم چرا خدا به من مال و اموال و.. نداده و به فلانی داده است!؟
 
حدیث:
 
در روایت آمده است که «انتم کالمرضی و رب العالمین کالطبیب»(۱۰) شما مثل مریض هستید و خدا هم مثل طبیب است. الان در بیمارستان ها در یک اتاق ده نفر یا بیشتر بستری هستند و طبیب به هر یک دستور العمل خاص او را می دهد و هر مریضی برنامه غذایی خاصی دارد، بعض از مریض ها هم برنامه پرهیز از غذاهای خاص را از طرف دکتر دریافت می کنند، اگر طبیب گفت: به آقای فلانی فلان غذای خاص را ندهید، آیا مریض با دکتر گلاویز می شود و شکایت می کند که چرا من نباید غذای مورد علاقه ام را بخورم؟ یا اطاعت می کند و تشکر؟ اگر عاقل باشد از دکتر تشکر می کند و هیچ چون و چرایی نمی کند نسبت ما هم بخدا مثل همان طبیب و مریض هست و ما هم باید از خدا تشکر کنیم بخاطر خیلی از ندادها، اگر می بینم که با جناق و فامیلم مال و اموال فراوان دارند و من ندارم خداوند مصلحت من را می خواسته است، اگر از خدا راضی شدی خدا هم از تو راضی می شود و اگر راضی نشدی شروع به غیبت از فامیل و آشنا می کنی که اگر فلانی مال و اموال دارد از راه حرام بدست آورده است و بدانیم که منشاء غیبت حسادت است و تا ریشه حسادت به واسطه راضی بودن از خدا قطع نشود این حال وجود خواهد داشت.
 
 روزه اسب آسیابی
 
باید سعی کنیم حسادت را از دل بیرون کنیم و روزه ما روزه خواص باشد که چشم و مو و پوست وهمه اعضاء و جوارحم در حال روزه باشند(۱۱)، کسانی که روزه می گیرند و فقط به نخوردن و نیاشامیدن اکتفاء می کنند مثل اسب آسیاب هستند که هر چه راه می روند با زهم سر جای اولشان هستند.
 
 حکایتی لطیف:
 
 آقایی نقل می کرد؛ سال ها قبل در مشهد کاروانسرایی بود و آسیابانی، آسیابان بر گردن اسب خود زنگوله ای آویزان کرده و بود خیلی سر و صدا هم داشت به او گفتم چرا این را بسته ای و اعصاب مردم را به هم می ریزد.ایشان گفت: این را بسته ام که اگر حیوان ایستاد متوجه بشوم گفتم: اگر ایستاد بود و گردنش را تکان داد و تو از کجا متوجه می شوی که او دارد کار می کند یا گردنش را تکان می دهد؟ گفت: تو را به خدا این پدر سوختگی ها را به این حیوان یاد ندهید.
 
 اسب عصاری و آسیاب از صبح تا غروب حرکت می کند و آخر شب که نگاه می کند می بیند که سر جای اولش هست و فقط دور خود گشته است. روزه ای که فقط صرف نخوردن و نیاشامیدن است و چشم و گوش روزه دار نیستند، مثل حرکت همین اسب آسیاب هست و از روزه هیچ بهره ای جز گرسنگی و تشنگی نمی برد و در جا می زند و اول ماه و آخر ماه رمضان هیچ تفاوتی نکرده است
 
حدیث:
 
در حدیث آمده است؛ کسانی که جاهل هستند، و روزه حقیقی نمی گیرند و عبادت خالص انجام نمی دهند مثل «حمار الطاحونه» هستند.(۱۲)
 
حدیث:
 
در حدیث آمده است که سگ ده خصلت خوب دارد، یک صفت او این است که از صاحبش راضی است، هر چه به او بدهند گله نمی کند و راضی است؛ وفا دارد و صاحب خودش را رها نمی کند(۱۳). ولی ما اگر دو مرتبه دعا بکنیم و مستجاب نشود در خانه خدا را رها می کنیم؛ این صفات خوب را یاد بگیریم.
 
 حکایت:
 
شیخ عباس قمی(ره) در کتاب سیر المنازل، مقامات العلیه داستانی نقل می کند: عابدی در کو لبنان بد مقیم، عابدی بود که در کوه های لبنان عبادت می کرد و هر شب از عالم غیب برای او افطاری آماد می شد، تا اینکه شبی برای او افطاری نیامد و این شخص عالد از کوه پایین آمد و در خانه گبری رفت و در آن جا هم سگی زندگی می کرد؛ عابد از گبر تقاضای نان نمود و آن گبر کافر سه قرص نان به او داد، سگ به دنبال عابد آمد و عابد یکی از سه قرص نان را به او داد ولی باز هم سگ به دنبال عابد می آمد و ناچار قرص دوم نان را هم به سگ داد ولی باز هم سگ به دنبال عابد می آمد و بالاخره عابد عصبانی و شد و گفت: تو چقدر بی حیا هستی؟! من از صاحب تو سه قرص نان گرفته ام و دو تای آن را به تو داده ام ولی باز هم تو مرا رها نمی کنی؟! سگ بصدا درآمد و گفت: تو بی حیا هستی، من سالها بر در خانه این گبر بوده ام و خیلی وقت ها به من غذا نداد ولی با وجود این او را رها نکردم ولی تو یک شب بی غذا ماندی از پای کوه آمدی در خانه گبر و صفت خوب دیگر سگ این است که در شب کم می خوابد «لاینام باللیل الا قلیل »
 
وَ لاَ تَجْعَلْ لِلشَّیطَانِ فِیهِ عَلَی سَبِیلاً
 
خدایا کاری کن که شیطان در ماه رمضان و بعد از آن به من راه پیدا نکند حالا اگر بخواهیم شیطان به ما راه پیدا نکند چه باید کرد
 
حدیث:
 
در حدیث آمده است، سه طایفه اند که شیطان با ایشان کار ندارد «ثلاثه معصومون من ابلیس و جنوده » یکی« الذاکرون لله» کسی که یاد خدا باشد و دیگری « المستغفرین بالاسحار » کسانی که در سحرها استغفار می کنند و سوم « الباکون لله» کسی که از خوف خدا گریه می کند. شیطان با او کاری ندارد.(۱۴)
 
وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِی مَنْزِلاً وَ مَقِیلاً
 
خدایا بهشت را منزل من قرار بده و آسایشگاه ما را بهشت قرار بده؛ اگر با ایمان از دنیا بروید شفاعت شامل حالتان می شود و اهل بهشت می شوید.
 
یا قَاضِی حَوَائِجِ الطَّالِبِین
 
ای خدایی که حوایج طالبین را تو برآورده می کنی.
 
****
 
صوت: جزء خوانی قرآن کریم 
 
ترتیل جزء بیست و یکم قرآن کریم با صدای استاد پرهیزگار
 
 
ترتیل جزء بیست و یک- استاد شهریار پرهیزگار.mp۳ | دانلود فایل
 
 
متن قرآن کریم 
 
برای مشاهده متن قرآن کریم اینجا را کلیک نمایید.
 
****
 
صوت
 
سید مجید بنی فاطمه/ سینه زنی شب شهادت امام علی علیه السلام
 
 
سید مجید بنی فاطمه- شهادت امام علی علیه السلام.mp۳ | دانلود فایل
 
****
 
چگونگی تشخیص شب قدر توسط سیدبن طاووس
 
حال که در شب‌های نورانی و پراهمیت قدر هستیم و مهم‌ترین آرزوی مؤمنین در این شب‌ها درک و دیدار امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف است، ذکر روایتی از سیدبن‌طاووس و چگونگی تشخیص شب قدر توسط ایشان خالی از لطف نیست.
 
از آن‌جا که شب قدر، شبی به غایت پرعظمت و مهم است، خداوند آن را بین شب‌های ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ و حتی طبق روایاتی ۲۷ ماه مبارک رمضان مخفی کرده است، اما آن کسانی که در طول عمر خود تلاش مستمر داشته‌اند تا با قطب عالم امکان و انوار الهی معصومین علیهم‌السلام ارتباط دائمی داشته باشند و مسیر خود را بر راه و روش ایشان منطبق کنند، آن‌قدر به ایشان نزدیک‌اند که دیگر در این امر تردید ندارند و شب قدر را با قدرشناسی از سروران عالم تشخیص می‌دهند.
 
سیدبن‌ طاووس اعلی‌الله مقامه‌الشریف می‌فرماید: 
 
من با تمسک به دو نکته، شب قدر را از غیر شب‌ قدر می‌شناسم. 
 
پرسیدند: چگونه؟ پاسخ داد: 
 
نکته اول این‌که در شب قدر وقتی به آسمان نگاه می‌کنم، می‌بینم از سر شب تا صبح، فوج فوج فرشتگان به زمین می‌آیند و در محضر امام زمان علیه‌السلام حاضر می‌شوند و من در طول سال، غیر شب قدر، هیچ‌گاه چنین صحنه‌ای نمی‌بینم. 
 
خوشا به سعادت سیدبن طاووس‌ و سیدبن‌ طاووس‌ها که این‌قدر «قدرشناس» و «صاحب قدر شناس» هستند.
 
شاعر چه خوش گفته:
 
دیده‌ای خواهم که باشد شه‌شناس/ تا شناسد شاه را در هر لباس
 
این همان مقامی است که در مناجات شعبانیه از خداوند متعال طلب می‌کنیم.
 
«إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِکَ؛ معبودا، مرا به کمالِ گسستن [از خلق] و پیوستن به خودت رسان و دیده‌ قلب‌مان را با فروغی که بدان تو را مشاهده کنند، روشن فرما تا دیده دل ما حجاب‌های نورانی را بر درَد و به کانِ عظمت و جلال رسد و جان‌های ما به مقام والای قدس تو بپیوندد.»
 
اما سیدبن‌طاووس در ادامه می‌فرماید: شب قدر را به‌ وسیله آن نسیم می‌فهمم. 
 
سؤال شد کدام نسیم؟ 
 
سید فرمود: در سحر شب قدر، نسیمی خوش و معطر می‌وزد که من آن نسیم و عطر خوش را در هیچ سحری از سحرها در طول سال حس نمی‌کنم.

****

صوت

 
حاج عبدالرضا هلالی/ سینه زنی شب شهادت امام علی علیه السلام
 
حاج عبدالرضا هلالی- زمینه و شور- ماه رمضان۹۱.mp۳ | دانلود فایل
 
 
****
 
پنج شباهت نماز به مولی‌الموحدین، امیرالمؤمنین على علیه‌السلام
 
۱. هر دو ستون دین اسلام هستند. 
 
پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمودند: «على عمود الدین»(۱۵)
 
هم‌چنین ایشان فرمودند: «الصلوة عمود الدین»(۱۶)
 
۲. هر دو معیار و میزان سنجش اعمال هستند. 
 
«السلام علیک یا میزان الاعمال»(۱۷)
 
پیامبر اکرم صلّى‌اللّه علیه و آله فرمودند: «الصلاة میزان»(۱۸)
 
٣. هم نماز بامعرفت مایه آمرزش الهی است و هم و زیارت بامعرفت آن حضرت. 
 
«من اتى الصلاة عارفا بحقها غفر له‌»(۱۹)
 
در زیارت‌نامه ایشان هم آمده زیارت بامعرفت مولا على علیه‌السّلام موجب مغفرت است.
 
۴. نماز و ولایت على علیه‌السلام دژ محکم الهى است. 
 
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید: 
 
«ولایة على بن ابى طالب حصنى فمن دخل حصنى امن من عذابى»(۲۰)
 
همچنین علی علیه‌السلام فرومده است: «الصلوة حصن من سطوات الشیطان»(۲۱) 
 
۵ـ نماز و ولایت حضرت على علیه‌السّلام مایه پذیرفتن سایر اعمال انسان است. 
 
«لایقبل اللّه من عبد حسنة حتى یسئله عن حبّ على»(۲۲)
 
«ان قبلت قبل ماسواها»(۲۳)  
 
****
 
سیری در وصیت امام على علیه ‏السلام به امام حسن علیه‏ السلام‏
 
ساعتى به شهادت مانده، به قرآن، نماز، حج، ایتام، اصلاح ذات البین، جهاد و تقوا وصیت کرد،(۲۴) بعد کار ابن ملجم را در وصیت خود گذاشت.(۲۵) چه کسى‏ این کار را در عالم کرده است که با فرق شکافته بگوید: با قاتلم این گونه برخورد کنید؟ یعنى او را به همه وصیت‏هاى خود وصل کرده است. وصیت او چه بود؟
 
حسن جان! اگر زنده ماندم که امر قاتل در اختیار خودم است و به شما ارتباطى ندارد. من می‌‏دانم که با او چه کنم. على جان! نگفتى می‌‏خواهى چه کنى، اما ما تو را می‌‏شناسیم و مى‏دانیم که مى‏خواستى چه کار کنى. مى‏خواستى خوب شوى، کیسه پولى به او بدهى و او را آزاد کنى. این را ما مى‏دانیم.
 
اى انسان بی‌‏نظیر عالم! اى فرد! اى یگانه! خدا در ساختمان تو چه کرده است؟ گنجایشى به او داد که تمام ارزش‏هاى اخلاقى در او جمع باشد.
 
امیرالمؤمنین علیه‏‌السلام بر تمام هستى حکومتى دارد که آن حکومت بود و هست و خواهد بود. حکومتى نیز در گوشه‌اى از زمین بر مردم کوفه داشت. اما آن حکومتى که بر تمام مردم داشت، بسیار قوى بود، ولى همراه با عدالت.
 
در کوفه، در اوج قدرت، براى هدایت مردم سخنرانى می‌‏کند، یکى از خوارج نهروان، از وسط جمعیت بلند شد و با عصبانیت گفت: «تَبّاً لَکَ یا عَلى» مرگ بر تو، چقدر هنرمندانه حرف می‌‏زنى. چندین نفر آمدند زبانش را از دهانش بیرون بکشند، از روى منبر فرمود: مقصود او چه کسى بود؟ گفتند: على جان! تو. گفت:
 
پس چرا شما تکان می‌‏خورید؟ شما براى چه تصمیم می‌‏گیرید؟ آرام باشید، بگذارید بقیه سخنرانى را گوش بدهد، شاید بیدار شود.(۲۶) حاکمى در این کره زمین با دشمنش این گونه رفتار می‌کند؟ اگر کسى واقعا شیعه باشد، یعنى خدا و پیغمبر(ص) به او شیعه بشود بگویند، به تمام مقدسات عالم، در قیامت اهل نجات است. اگر شیعیان با تمام گناهان، صدها بار دل على علیه ‏السلام را سوزانده باشند، باز در قیامت به خدا می‌‏گوید: این‏ها را به من واگذار کن تا با خود به بهشت ببرم. چه کسى اخلاق او را دارد؟
 
على علیه‌السلام ظرف توحید کیفى است. بیان توحید کیفى کار من نیست. ما فقط مى‏توانیم توحید علمى را بیان کنیم و مقالات فلاسفه و حکما در باب توحید را شرح دهیم، ولى بیان توحید کیفى کار ما نیست.
 
على علیه‌‏السلام ظرف تمام حقایق نبوت، امامت، علم و اخلاق است و در این زمینه هیچ چیزى کم ندارد. این معمار اول على علیه‏السلام است.
 
على علیه ‏السلام پروش یافته قرآن‏ 
 
معمار دومى که على علیه‌‏السلام را ساخت، قرآن بود. چه کسى می‌‏داند قرآن چیست؟
 
از عالم ربانى، وجود مبارک علامه طباطبایى،(۲۷) که سى سال زحمت کشید تا این تفسیر «المیزان» را نوشت، که حکماى شیعه می‌‏گویند: صد سال دیگر معلوم می‌‏شود که علامه در این تفسیر چه کرده است. در نوشته‏‌هاى شهید مطهرى نیز خوانده‏‌ام که ایشان گفته است: صد سال دیگر باید بفهمند که علامه چه کار کرده است. من دو گوشه کوچک درباره عظمت قرآن براى شما ذکر کنم.
 
شخصى پرسید: این هزار و پانصد سال، شما مفسرین قرآن شیعه و سنى چقدر از قرآن را فهمیده‌‏اید؟ ایشان فرمودند: تمام مفسرین شیعه و سنى اگر بخواهند تفسیرهایشان را جمع کنند و همه در یک صف بایستند، می‌‏گویم: تا لب دریا آمدیم‏ و از بیرون امواج را نگاه کردیم، موجها را نوشتیم و درون آن را نمی‌‏دانیم که چه خبر است.
 
این قرآن است. رسول خدا(ص) می‌فرمایند: در روز قیامت، وقتى پروردگار قرآن را در معرض دید اولین و آخرین قرار می‌‏دهد: «یَأتِى القُرآنُ یَوْمَ القِیامَهِ بِکْراً»
 
در قیامت تمام عالمیان می‌‏بینند که این قرآن از نظر مفاهیم هنوز دست نخورده‏ است.
 
دریایى است که چیزى از درونش بیرون نیامده است. آن وقت کل این قرآن، على علیه‌‏السلام را ساخته است. من دیگر نمى‏توانم بهتر توضیح دهم. فقط بگویم: على علیه‌‏السلام‏ قرآن است و قرآن نیز على علیه‏‌السلام است. هیچ چیز از قرآن نیست که در على علیه‏‌السلام نباشد.
 
کدام قرآن؟ این قرآنى که روى کاغذها است؟ نه، آن قرآنى که به صورت کیفى در شب قدر نازل شده است:
 
«أَنزَلْنَهُ فِى لَیْلَهِ الْقَدْرِ»(۲۸) آن قرآن درعلى علیه‌‏السلام جلوه کرد وایشان را ساخت. نه این قرآن لفظى. لفظ قرآن که ما را می‌‏سازد.
 
ساختمان وجود ما را قرآن لفظى ساخته است، مثلًا به ما گفته است: نماز بخوان، ما گفتیم: چشم، این نماز ما، معمارى قرآن بر وجود ما است. روزه، توبه، حج، خمس، زکات و اعمال صالح معمارى الفاظ قرآن بر ساختمان وجودى ما است، ولى على علیه‌‏السلام کیفیت را قرآن معمارى کرده است.
 
پیغمبر(ص) سومین معمار وجود على علیه‌‏السلام‏ معمار و سازنده سوم این ساختمان، پیغمبر عظیم الشأن اسلام(ص) است. اینجا جمله‌‏اى از خود على علیه‌‏السلام بشنوید که مى‏فرمایند: پیغمبر(ص) از نظر آداب انسانى ساخته خدا است و من ساخته شده پیغمبر(ص) هستم.
 
پیغمبر(ص) درباره امیرالمؤمنین علیه‌‏السلام جمله‌‏اى دارند که خیلى کوتاه است، اما حرف عجیب و نابى است که انسان را شگفت زده می‌کند.
 
گوشه‌‏اى از آن جمله این است که: در قیامت اگر به من بگویند: یا رسول الله! در عمر خود چه کردى تا بتوان تمام درهاى بهشت را به رویت باز کرد، می‌‏گویم: من على علیه‌‏السلام را ساختم. می‌‏گویند کافى است، چون تو کار را تمام کردى. دیگر چیزى نمی‌‏خواهد بگویى.
 
ساختن على علیه‏‌السلام هنر پیامبر(ص) بوده است. اگر خدا می‌‏خواست که على علیه‏‌السلام را در زمان حضرت ابراهیم علیه‌‏السلام به دنیا می‌‏آورد و به او می‌‏گفت که او را بساز، حضرت ابراهیم علیه‏السلام می‌‏توانست کعبه بسازد، نه على علیه‏السلام را. حضرت ابراهیم علیه‏‌السلام باید محل‏ زاییده شدن على علیه‏‌السلام را می‌‏ساخت. کار او ساختن على علیه‏‌السلام نبوده است.
 
ابن جنید بغدادى مى‏گوید: على جان! درباره تو چه بگوییم. دشمنان تو از شدت دشمنى، حتى بردن اسم تو را ممنوع کردند و دوستانت از ترس، حرف تو را نزدند. هر دو طرف تو را پنهان کردند، ولى تو از هر خورشیدى در این عالم فروزان‏تر هستى.
 
منشأ کون و مکان على است، على‏/ مبدأ انس و جان على است
 
علی مظهر حق به عالم ملکوت‏/ نور مطلق بدان على است
 
علی اسم اعظم، پدیده لوح و قلم‏/ بر سر عرش، جان على است
 
علی یعنى اول ظهور ایزد پاک‏/ به عیان و نهان على است
 
علی آسمان‏ها که دور زمین گردید/ بر یکى نقطه، آن على است
 
علی چون نبى میهمان یزدان شد/ دید خوش میزبان على است‏(۲۹)
 
پیامبر(ص) در شب معراج سؤالى کرد: خدایا! بى‏واسطه با من حرف مى‏زدى، یا حرف‏ها را به على علیه‌‏السلام می‌‏گفتى و او به من می‌‏گفت؟ فرمود: نه، حبیب من، چون محبوب‏ترین خلق در قلب تو و نزد خودم على علیه‏‌السلام است، با صداى على علیه‏‌السلام با تو حرف زدم.(۳۰)
 
کیستى اى که همه عالمى‏/ گر تو نبودى همه عالم نبود
 
در شب معراج که حق با على/ گفت سخن غیر تو محرم نبود(۳۱)(۳۲)
 
****
 
صوت/ مناجات با خدا، روضه خوانی و سینه زنی
 
مناجات خوانی حاج سعید حدادیان 
 

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (۱).mp۳ | دانلود فایل

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (۲).mp۳ | دانلود فایل

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (۳).mp۳ | دانلود فایل

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (۴).mp۳ | دانلود فایل

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (۵).mp۳ | دانلود فایل

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (۶).mp۳ | دانلود فایل

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (۷).mp۳ | دانلود فایل

----------------------------------------------

پی نوشت ها:
(۱) نوشته محمدعلی کعبی
(۲) نهج‌البلاغه، نامه‌ی ۴۵
(۳) بحارالانوار، ج ۱۳، وظایف منتظران
(۴) سوره احزاب، آیه ۵۶
(۵) ثواب‌الاعمال، ص ۳۳۱
(۶) داستان‌های بحارالانوار، ج ۵، ص ۳۴
(۷) امالی صدوق، ص ۵۸، ثواب الاعمال، ص ۶۵
(۸) مکارم‌الاخلاق فی الصلوة علی النبی، ص ۳۱۲
(۹) بحارالانوار، ج ۳۰، ص ۳۴۹
(۱۰) مستدرک‏الوسائل ج : ۳ ص : ۱۷۷
(۱۱) رک: کافی ج : ۴ ص : ۸۷
(۱۲) شرح آقا جمال الدین خوانسارى بر غرر الحکم ج‏۲ ص ۱۲۶  
(۱۳) کشکول شیخ بهایی ج‏۱ ص ۲۱۹   
(۱۴) مستدرک ‏الوسائل ج : ۱۲ ص: ۱۴۷
(۱۵) کافی، ج ۱، ص ۲۹۴
(۱۶) میزان‌الحکمه، ج۵، ص ۳۷۰
(۱۷) مفاتیح‌الجنان. زیارت حضرت علی علیه‌السلام
(۱۸) بحارالانوار، ج٨٤، ص ٢٦٤
(۱۹) خصال، ج٢، ص ٦٢٨
(۲۰) بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۲۴۹
(۲۱) غررالحکم، ص۵۶
(۲۲) بحارالانوار، ج۱۶، ص ۳۱۸
(۲۳) کافی، ج۳، ص ۲۶۸
(۲۴) بحار الأنوار: ۷۵/ ۹۹، باب ۱۸.
(۲۵) الإرشاد، شیخ مفید: ۱/ ۲۱
(۲۶) نهج‏البلاغه: حکمت ۴۲۰.
(۲۷) شرح حال ایشان در کتاب تواضع و آثار آن، جلسه اول آمده است.
(۲۸) قدر ۱: ۹۷؛ «قرآن را در شب قدر نازل کردیم.»
(۲۹) صغیر اصفهانى.
(۳۰) بحار الأنوار: ۱۸/ ۳۸۶، باب ۳؛ إرشاد القلوب: ۲/ ۲۳۳، الجزء الثانى
(۳۱) میرزا حبیب اللّه خراسانى.
(۳۲) شیخ حسین انصاریان

ارسال نظر

آخرین اخبار