عاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان:

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت:دوباره چینی خانه جهانبخش در موزه روستایی گلستان در قرق گرگان به پایان رسید.


اتمام دوباره‌چینی خانه جهانبخش در موزه روستایی

به گزارش گلستان 24، سارا اخوت اظهار کرد: خانه روستایی جهانبخش یکی از ۵ سازه روستایی قابل بهره‌برداری در مرحله نخست موزه میراث روستایی گلستان است.

وی گفت: برای دوباره چینی این خانه در موزه میراث روستایی در پارک حنگلی قرق ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شد.

اخوت گفت: سازه روستایی جهانبخش قدمتی یکصد ساله دارد و متعلق به بخش کوهپایه‌ای استان و روستای سرکلاته خرابشهر شهرستان کردکوی است.

وی افزود: این سازه یک طبقه و از مصالح چوب و گل با سقف سفالی و از ۴ اتاق، انباری و ایوان میانی با تراسی در دو طرف بنا تشکیل‌شده است.

اخوت گفت: برای اجرای موزه میراث روستایی گلستان بیش از یکصد روستا در استان با بیش از ۴۰ گونه معماری شناسایی و مستندسازی شده است.

معاون میراث فرهنگی گلستان گفت: در مرحله نخست این موزه روستایی ۵ سازه روستایی از ناحیه جلگه‌ای و کوهپایه‌ای استان اجرا و بهره‌برداری می‌شود.

اخوت گفت: از این ۵ سازه تاکنون دوباره چینی سه سازه قلندرآییش، زاهد و جهانبخش از شهرستان کردکوی در محل موزه به پایان رسید و عملیات دوباره‌چینی سازه مقصودلو از روستای سرخنکلاته گرگان نیز در مراحل پایانی اجرا قرار دارد.

او گفت: سازه روستایی تلار از جفاکنده بندر گز نیز به‌عنوان نمادی در ورودی این پروژه اجرا می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی گلستان افزود: اجرای سازه‌های روستایی، بهسازی و راه‌اندازی سرویس بهداشتی، محوطه‌سازی سازه‌های روستایی، تکمیل زیرساخت‌های ضروری و موردنیاز پروژه مانند آب، برق و شبکه‌های ارتباطی، آماده‌سازی راه‌های داخلی دسترسی به موزه، ساخت بخش ورودی و نگهبانی موزه ، دوباره‌چینی سازه روستایی نمادین موزه در محدوده ورودی، از برنامه‌های اجرایی فاز نخست موزه میراث روستایی گلستان است.

موزه میراث روستایی گلستان دومین مدل در نوع خود در کشور است.

این موزه در وسعت ۵۰ هکتار و با هدف حفظ، نگهداری، احیای مواریث فرهنگی روستایی در پارک جنگلی قرق گرگان راه‌اندازی می‌شود.

پارک جنگلی ۶۵۰هکتاری قرق در ۲۵کیلومتری شرق گرگان، مرکز استان گلستان واقع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار