سیروس مقدم گفت: اگر برای ساخت «پایتخت» محسن تنابنده به هر دلیلی حضور نداشته باشد، از نظر ایده و محتوا سریالی تحت عنوان «پایتخت» نمی‌تواند شکل بگیرد.

تنابنده: تا زمانی که زندگی ادامه دارد، پایتخت پتانسیل ادامه‌دار شدن را دارد

به گزارش گلستان 24، عصر چهارشنبه مراسمی با حضور عوامل سریال «پایتخت» و اهالی رسانه در دفتر الهام غفوری تهیه کننده برگزار شد. در این مراسم سیروس مقدم، الهام غفوری، محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین فر، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبدالهی، محمدرضا علیمردانی، محیا دهقانی، خشایار الوند و ... حضور داشتند و به سوالات خبرنگاران در زمینه ساخت این سریال پاسخ دادند.

مقدم: بدون تنابنده پایتخت را نمی‌سازیم

در ابتدای مراسم و ضمن اشاره به حادثه تلخ اتفاق افتاده در منطقه سوادکوه، سیروس مقدم کارگردان سریال «پایتخت» همدردی خود با اهالی شیرگاه و سوادکوه را ابراز کرد.

وی در ادامه مقدم در مورد ساخت فصل‌های بعدی پایتخت به خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: پایتخت 4 بر اساس نیاز مردم و درخواست سازمان ساخته شد. به محض الوند، حسن وارسته و ... حضور داشتند.اینکه جا به جایی در سازمان صدا و سیما اتفاق افتاد، آقای تخشید پیگیر ساخت سری جدید پایتخت شدند. مدتی پیش آقای ضرغامی ریاست اسبق صدا و سیما برای جشنواره امام رضا از من دعوت کردند و در همانجا به خاطر سریال «پایتخت» به عنوان خادم افتخاری حرم پذیرفته شدم که همین سعادت بزرگی برایم بود.

کارگردان سریال «میکائیل» همچنین درباره به نظر می‌رسد همانطور که به سمت‌های محسن تنابنده افزوده شده است، چند صباحی دیگر سریال پایتخت به اثر و امضای تنابنده بدل شود تا سیروس مقدم، نیز گفت: به عقیده من سریال پایتخت به مثابه یک صندلی است که چهار پایه دارد که اگر به هر دلیلی هر کدام از این پایه‌ها نباشند، این صندلی واژگون خواهد شد. یکی از پایه‌های این صندلی که تعادل آن را حفظ می‌کند حضور محسن تنابنده است و پایه‌های دیگر به ترتیب سازمان صدا و سیما، تیم بازیگری جلوی دوربین و آخری  کارگردانی، تهیه کنندگی و گروه فنی کار است که هر کدام از این عناصر نگهدارنده این صندلی چهارپایه هستند و ترکیبی محکم می‌سازند.

 

وی در همین زمینه افزود: بارها درباره محسن تنابنده این جمله را گفتم که او در کارهایی از جنس پایتخت یک نابغه است که نبوغ وی به سریال پایتخت سر و شکل داده است. اگر برای ساخت پایتخت هر کدام از ما اعم از بازیگر و ... به هر دلیلی نتوانیم حضور داشته باشیم، این سریال با حضور تنابنده و ایده‌های او می‌تواند ساخته شود، اما اگر تنابنده به هر دلیلی در این سریال حضور نداشته باشد، از نظر ایده و محتوا دیگر «پایتخت» نمی‌تواند شکل پیدا کند.

این کارگردان درباره اینکه در سری چهارم از سریال پایتخت قصه اصلی وجود ندارد و این موضوع شاید به حضور خشایار الوند برگردد نیز گفت: خشایار الوند، حسن وارسته و کلیه افرادی که در گروه پایتخت هستند هیچ کدام استقلال رای ندارند و همه چیز در گروه و با حضور همه عوامل و مسئولین سازمان شکل می‌گیرد. در مورد داستانک‌ها نیز باید بگویم که هیچ کدام از اینها بدون مهندسی در سریال قرار نگرفتند و پشت همه آنها فکری نهفته بود که در پایان به هم مرتبط شد.

وی با اشاره به تغییر در داستان این سریال گفت: ما از همان ابتدا هیچ تغییری در داستان اصلی‌مان ایجاد نکردیم و پنج قصه اصلی داشتیم که هر کدام از آنها را از اوج خود شروع کرده و ادامه دادیم. مثل فوت همسر ارسطو، هما در شورای شهر، زمین بهبود و ...

غفوری: زمان کافی برای تولید پایتخت داشتیم

الهام غفوری تهیه کننده سریال «پایتخت4» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: ما در شرایط خوبی سری چهارم پایتخت را تولید کردیم و هیچ وقت آفیش‌هایمان بیش از دوازده ساعت در روز نبود به جز قسمت آخر که دلیل آنهم هم زمانی متن با تصویربرداری بود که به لحاظ تولید و تصویربرداری کار را فشرده می‌کرد.

وی ادامه داد: اتفاقی که در «پایتخت4» افتاد این بود که به جای سیزده قسمتی که ما در سه فصل ساختیم، سفارش 26 قسمت از این سریال به ما داده شد و ما هم به این دلیل که فشار کارمان را زیاد نکنیم با نگهداشتن حرمت شبهای قدر از حضور این شبها استفاده کرده و 22 قسمت را به پخش تحویل دادیم. ضمن اینکه جمعه شب‌ها را به خلاصه قسمتهایمان اختصاص دادیم.

تهیه کننده سریال «میکائیل» افزود: در حقیقت این کار را به خاطر تیم تولید انجام دادیم که فشار کاری وارده به آنها کمتر شود و بتوانند با زمان بیشتر و انرژی خوبی پایتخت را تولید کنند. ضمن اینکه به دلیل تغیر مدیریتی سازمان و مقارن شدن نوروز امسال با ایام فاطمیه(س) ترجیح دادیم در زمان  دیگری غیر از نوروز این سریال را روانه آنتن کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه زمان زیادی برای تولید این سریال در اختیار داشتند، بیان کرد: بر خلاف صحبت‌های برخی از دوستان که می‌گویند «پایتخت4» به گروه تولید دیر سپرده شد، اینطور نبود. دقیقا بعد از اتمام ضبط سریال میکائیل و حدود بهمن ماه بود که سفارش ساخت سریالی برای ماه رمضان به ما شد و ما از همان زمان پیش تولید سریال «علی البدل» را آغاز کردیم و در اواسط اسفند ماه به این نتیجه رسیدیم که بنا به دلایلی بهتر است تا پایتخت را بسازیم و با موافقت سازمان روبرو شدیم، ضمن اینکه تنابنده نیز در همان زمان مشغول ساخت اولین فیلم سینمایی خود بود. در کل باید بگویم اگر کمی در تولید زمان بیشتری داشتیم به همین دلایل بود و اینکه سازمان زودتر از موعد مقرر سریال را به ما سفارش داده بود و جمع شدن گروه سریال سازی کمی زمانمان را به خود اختصاص داد.

وی در پایان نیز گفت: جا دارد از مسولین محترم تلویزیون در مرکز تولیدات مجموعه‌های تلویزیونی،شبکه اول سیما و... تشکر کنم و به همه همکارانم در گروه تهیه و تولید، بازیگران، گروه پشت صحنه و فنی، تدوین، صداگذاری و ... که در رسیدن به یک مجموعه مورد اقبال مخاطب ما را یاری کردند کمال تشکر را داشته باشم.

تنابنده: تا زمانی که زندگی ادامه دارد، پایتخت پتانسیل ادامه دار شدن دارد

محسن تنابنده سرپرست نویسندگان، طراح، بازیگردان و بازیگر این سریال در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس با اشاره به تلخ بودن طنزی که در پایتخت امسال وجود داشت، گفت: پایتخت از همان سری اول هم تلخ و شیرین را در کنار همدیگر داشته است و به همین خاطر هم هست که طعم ملس همیشه ماندگار باقی می‌ماند. از طرفی همه رابطه‌های زن و شوهری دچار اوج و فرود می‌شود و اگر می‌خواستیم به طور دائمی رابطه بین این دو نفر را خوب نشان دهیم از واقعیت دور می‌شدیم. ضمن اینکه متاسفانه در جامعه ما از این دست دعواها و حتی طلاق‌های اینچنینی زیاد شده است.

 

وی درباره پتانسیلی که در این سریال برای ادامه دار شدن هست، نیز بیان کرد: به نظر من تا زمانیکه زندگی ادامه دارد، این سریال نیز قابلیت ساختن و ادامه دار شدن را دارد، به شرطی که زمان، حوصله و شرایط مناسب برای ساخت آن وجود داشته باشد. زمانیکه ما مشغول ساخت سری دوم پایتخت بودیم خیلی‌ها می‌گفتند که کار اشتباهی می‌کنید، بگذارید خاطره خوب سری اول در ذهن مخاطب ابقی بماند، اما بعد از پخش سری دوم همان‌ها می‌گفتند که خیلی خوب بود، اما دیگر فصل سه پایتخت را نسازید و درست بعد از پخش فصل سوم از آن استقبال کردند.

کارگردان فیلم سینمایی «گینس» درباره اینکه قهرمان سری سوم پایتخت(بهبود) در سری چهارم اشتباهی بزرگ را درباره خرید زمین غیر مسکونی انجام داده بود نیز گفت: فکر می‌کنم که این تقابلی کهبه آن اشاره کردید، بسیار جذابتر است. ضمن اینکه بهبود قصه ما در کمال نا آگاهی زمین را خریداری کرده بود و طبق شنیده‌هایش اغلب مردم از این دست زمین‌ها خریده بودند و با دوندگی زیاد توانسته بودن آن را به خانه تبدیل کنند.

ریما رامین فر: فضای موجود در پایتخت بیشتر با ایام نوروز همخوانی دارد

ریما رامین فر درباره همکاری با گروه سریال «پایتخت» به خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: همکاری با این گروه که چهار فصل و برای هر فصل حدود دو ماه کنار یکدیگر زندگی می‌کردیم برای من به شخصه بسیار شیرین و دوست داشتنی بود. مردم آنقدر ما را به خوبی باور کرده‌اند که همیشه از من می‌پرسند که آیا نقی شوهر واقعی شماست و سارا و نیکا فرزندان شما هستند؟ و من هم باید مدام به آنها بگویم که نه.

وی ادامه داد: از آنجایی که در هیچ صفحه اجتماعی فعالیت ندارم و به تازگی هم به تهران برگشتیم، بازخورد زیادی ندیدم اما امیدوارم که مردم از ما رضایت داشته باشند و همین موضوع باعث شود که سریال ادامه دار شود.

 

بازیگر نقش هما در این سریال بیان کرد:یکی از ویژگی‌های مثبت سریال سازی این است که  تلخی و شیرینی را در کنار یکدیگر نشان دهیم و فکر می‌کنم که پایتخت در این زمینه موفق عمل کرده است.

این بازیگر افزود: به این دلیل که پایتخت فضای شادی دارد، برای ایام نوروز مناسب تر است. از طرفی دیگر تعداد قصه‌هایی که می‌خواهید کار کنید هم کمتر از ماه رمضان است و همین باعث می‌شود با فراغ بال بیشتری مشغول به کار شوید.

هومن حاجی عبداللهی: رفاقت بین گروه بازیگران، یکی از دلایل موفقیت پایتخت بود

هومن حاجی عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس از حضور مجدد خود در این سریال گفت: اغلب بازیگرانی که در این سریال با یکدیگر کار کردیم، حدود بیست سال پیش فعالیت تئاتری‌مان را با یکدیگر شروع کردیم و همین رفاقت و حس خوبی که بین همه ما وجود داشت، نتیجه خوبی مثل موفقیت این سریال بین مردم شد.

 

وی ادامه داد: همه شخصیت‌هایی که در پایتخت حضور دارند، ماننده یک مداد رنگی هستند که برای کشیدن تابلوی نقاشی مورد استفاده‌اند و همین ها اگر با یک دست کشیده شوند تبدیل به یک اثر هنری زیبا خواهند شد و همین مسئله هم باعث می‌شود تا پایتخت از سری اول به سری بیست و یک برسد و هنوز هم مخاطب داشته باشد.

احمد مهرانفر: ارسطو هنوز برای مخاطب شیرین است

احمد مهرانفر در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: شخصیت ارسطو در سری چهارم «پایتخت» کاملا متفاوت از سایر پایتخت‌ها بود و رفتارهایی جدید را از او شاهد بودیم. آنهم به خاطر موقعیت جدیدی بود که برایش طراحی کرده بودند.

وی ادامه داد: حتی برای پیدا کردن لباس‌هایی که ارسطو می‌پوشید هم به همراه سیروس مقدم، آرزو غفوری، تنابنده و من به بازار رفتیم.

 

بازیگر نقش ارسطو درباره ارسطو در «پایتخت4» گفت: با اینکه شنیدم سخصیتی که من در این سریال بازی کردم شبیه پسرخاله مخسن تناتنده هست، اما آنچه که من ساختم همان ارسطویی بود که در ذهن نویسنده و من طراحی شده بود.

مهرانفر در پایان با اشاره به شیرین بودن ارسطو در سریال «پایتخت» گفت: برای یک بازیگر خیلی سخت است که بتواند طوری بازی کند تا آنقدر شیرین باشد که وقتی از غم و اندوهش صحبت می‌کند، باز هم مردم را به خنده بیندازد و مخاطبین با آنها بخندند. به این خاطر که این حق مخاطب هست که زمانیکه سریالی کمدی را می‌بیند، بخندد.

به گزارش فارس؛ هر کدام از بازیگران در یکی از اتاق‌ها مشغول صحبت با خبرنگاران بودند، در این بین افرادی هم در حیاط و ایوان دفتر غفوری مشغول ضبط تصاویر و مصاحبه‌های تصویری بودند. بازار گرفتن عکس سلفی هم داغ داغ بود و بازیگران به همراه عوامل صحنه مشغول گرفتن عکس سلفی بودند.

انتهای پیام

ارسال نظر

آخرین اخبار