مدیرکل میراث فرهنگی گلستان:

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان از ثبت پنج اثر منقول استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

۵ اثر منقول گلستان در فهرست آثار ملی ثبت شد

محمدجواد ساوری اظهارکرد: در جلسه امروز شورای ملی ثبت آثار منقول کشور، پنج اثر منقول از استان گلستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با تشریح آثار ثبت‌شده استان بیان کرد: در این جلسه از شورای ثبت آثار منقول کشور، درب چوبی امامزاده عبدالله روستای معصوم‌آباد شهرستان علی‌آبادکتول مربوط به دوره تیموری و درب چوبی امامزاده حبیب‌الله روستای حیدرآباد شهرستان گرگان با قدمت دوره صفوی با تزئینات روی اثر که شامل حکاکی و منبت‌کاری با نقوش گل و بوته، طرح‌های اسلیمی و هندسی و دارای کتیبه با خط ثلث است، از استان گلستان به ثبت ملی رسید.

وی اضافه کرد: سه ظرف شاخص مفرغی از مجموعه گنجینه مفرغی کاوش محله سرچشمه شهر تاریخی استرآباد (گرگان) شامل پیه‌سوز مفرغی چهار شعله، پیه‌سوز مفرغی با درپوش طرح حیوانی و تزئینات قلم‌زنی و همچنین قالب ذوب فلز با قدمت دوره سلجوقی از دیگر آثاری است که از استان گلستان در فهرست آثار ملی منقول کشور قرار گرفت.

ساوری یادآور شد: پیش از این ۳۹ اثر در حوزه میراث‌فرهنگی منقول از استان گلستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود که با ثبت این پنج اثر، مجموع میراث‌فرهنگی ناملموس استان گلستان در فهرست آثار ملی به ۴۴ اثر رسید.

وی اظهار امیدواری کرد با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع‌دستی، میراث معنوی و ناملموس استان گلستان و معرفی هر چه‌بهتر آن، گام‌های ارزنده‌ای در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند برداشته شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار