سید حسام بنی فاطمه فعال فرهنگی:

برای از بین بردن فرهنگها در گذشته کتابخانه ها را به آتش می کشیدند تا اثری از کتاب نماند/ مطالعه در استان گلستان از 59 دقیقه در سال 88 و رتبه 24 در استانهای کشور به 81 دقیقه در سال 90 و رتبه 9 کشور ارتقا پیدا کرده است

رسالت کتابخانه های عمومی ارتقای فرهنگ کتابخوانی و مطالعه مفید در سطح جامعه است

خودتان را معرفی کنید؟

بسم الله الرحمن الرحیم . با سلام به پیشگاه آقا و ولی نعمتمان امام رضا(ع) و تبریک هفته بسیج به تمامی بسیجیان با اخلاص . اینجانب سید حسام بنی فاطمه ، فوق لیسانس مهندسی صنایع با گرایش مدیریت سیستم و بهره وری ، در حوزه  بهره وری منابع انسانی اداره کل کتابخانه های عمومی در پست رئیس اداری مالی استان مشغول به خدمت می باشم.

                             
در مورد برنامه های کلی که کتابخانه های استان در طول سال دارد توضیح می دهید؟

با توجه به اینکه رسالت کتابخانه های عمومی ارتقای فرهنگ کتابخوانی و مطالعه مفید در سطح جامعه است و بعنوان یک نهاد خدماتی وظیفه خدمت رسانی به عموم جامعه در این حوزه را دارد ، برنامه های در طول سال آن نیز ناظر بر اهداف و وظایف این نهاد می باشد که از جمله این برنامه ها میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

1. سایت جامع booki.ir که شبکه کتابخوانان حرفه ای کشور است و با مراجعه به آن میتوانید از تازه های کتاب ، کتابهای الکترونیکی و مسابقات آنلاین با جوایز نقدی استفاده نمایید.

2. طرح کتاب من که به منظور شیرین کردن ذائقه مخاطب طراحی شده است و برای مخاطبینی که کتابهای مورد علاقه خود را در کتابخانه های عمومی پیدا نمی کنند امکانی فراهم نموده تا به این کتب دسترسی پیدا کنند و با سفارش کتاب دلخواه به آن دسترسی می یابند.

3. طرح استانی شادک(شبکه اجتماعی دوستداران کتاب) که طی تفاهمنامه ای برای صرفه جویی در وقت و در دسترس بودن منابع کتابخانه ای فردی به عنوان رابط مجموعه ها(ادارات،مدارس،پایگاهها و...) معرفی میگردد و هر دو هفته یکبار با مراجعه به کتابخانه کتابهای مورد نظر افراد مجموعه را به آنها میرساند.

4. طرح کتابخانه های سیار که طرح ملی ایستگاه مطالعه و طرح استانی پیک مهر از آن جمله هستند ، نمونه سازه زیبای ایستگاه مطالعه در ترمینال و فرودگاه گرگان قابل مشاهده است. در این طرح به فضاهای عمومی که دقایقی در آن معطلی و توقف داریم توجه شده تا در فرصت ایجاد شده به مطالعه بپردازیم. حتی شما میتوانید کتاب را از ترمینال گرگان بردارید و مثلا در ترمینال مشهد در سازه ایستگاه مطالعه قرار دهید.

5. بخش جذاب ویژه کودکان در کتابخانه ها که به خانواده ها توصیه میکنم فرزندانشان را در این بخش ها عضو کنند و از امکانات آن استفاده کنند خصوصا در شهرستانهای گرگان و کردکوی

6. ایجاد کتابخانه های مشارکتی با حداقل 80 مترمربع فضا و در دسترس عموم بودن که هر فرد یا ارگانی میتواند در صورت داشتن دو شرط فوق و همچنین در صورت تایید نهاد کتابخانه های عمومی کشور از ارسال مداوم منابع کتابخانه ای استفاده نماید.

7. بخشهای چندرسانه ای و پژوهشگران و...

با توجه به اینکه هفته گذشته ، هفته کتاب و کتابخوانی بود ،چه برنامه هایی در این هفته برگزار شد؟

در سطح استان گردهمایی و دوره آموزشی مهارتهای ارتباط موثر کتابداران کتابخانه های عمومی ، کانون مساجد، کانون پرورش فکری و دانشگاه ها ، نمایشگاه دستاوردهای استان در حوزه مطالعه مفید ، عصر خاطره با حضور پیشکسوتان عرصه کتاب ، تجلیل از خادمین عرصه کتاب ، مسابقه کتابخوانی ، عکس و پیامک برگزار گردید و در سطح شهرستانها صدها برنامه متنوع از جمله نمایشگاه کتاب ، عکس ، گلریزان کتاب و ... برگزار شد.

IMG_000216

کتاب خوانی میتواند چه تاثیراتی در سطح فرهنگ کشور داشته باشد؟

قطعا کتاب یادگار ماندگار است و تاثیری عمیق در همه ابعاد جامعه دارد. مشاهده یک فیلم ، برگزاری همایشها و دوره های آموزشی فرهنگی اثردارد اما پس از مدتی فراموش میشود. حتماً شنیده اید که برای از بین بردن فرهنگها در گذشته کتابخانه ها را به آتش می کشیدند تا اثری از کتاب نماند. چرا کتاب قانون ابن سینا همچنان منبع تدریس دانشگاهها ست ؟ از این نمونه ها زیاد میتوان گفت. توجه به تاریخ هر ملت و قلم زدن در این مسیر، قدرت فرهنگ یک ملت را نشان میدهد. لذا اگر متولیان فرهنگ عمومی کتاب را به عنوان پایه و اساس فرهنگ کشور بدانند ، تاثیرات فرهنگی شگرفی در جامعه و سبک زندگی مشاهده میشود. این امر میسر نخواهد شد مگر اینکه از بدو تولد برای اهل کتاب شدن جامعه تلاش کرد. خصوصا در مهد کودک ها و دبستانها که پایه شخصیتی و علایق فرزندان شکل میگیرد.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که پیامبران اولوالعزم نیز با کتاب ، دین خود را معرفی میکردند. یعنی کتاب آنقدر خوب است که خود خداوند سبحان نیز کتاب دارد.


سرانه مطالعه در استان گلستان چقدرمیباشد؟

طبق آخرین آمار شورای فرهنگ عمومی کشور سرانه مطالعه در استان گلستان از 59 دقیقه در سال 88 و رتبه 24 در استانهای کشور به 81 دقیقه در سال 90 و رتبه 9 کشور ارتقا پیدا کرده است که بخشی از آن مرهون زحمات کتابداران خدوم استان است اما هنوز خیلی عقبیم و این سرانه شایسته فرهنگ کشوری با تمدن چند هزار ساله نیست.


وضعیت کتابخانه های استان به چه صورتی میباشد؟

در حال حاضر 35 کتابخانه شهری و 17 کتابخانه روستایی داریم. همچنین 18 کتابخانه مشارکتی با همکاری سایر ارگانها فعال هستند. که مجموعا 70 کتابخانه عمومی را شامل میشود.


در مورد مسابقاتی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته شده  توضیح بدهید؟

مسابقه پیامکی از آثار استاد فقید علامه طباطبایی. با توجه به اینکه 24 آبان سالروز رحلت این عالم برجسته است و به همین علت روز کتاب و کتابخوانی نام گرفته است ، مسابقه پیامکی از تالیفات ایشان ترتیب داده شد.

مسابقه عکس از برنامه های هفته کتاب در سطح استان

مسابقه کتابخوانی آنلاین و مکتوب که از طریق سایت booki.ir میتوانید در آن شرکت نمایید.

مسابقه کتابخوانی کشوری از کتاب من زنده ام که تبلیغات آن از صداوسیما قابل مشاهده است.


ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید

ارسال نظر

  • سیدعلیرضاحسینی
    0

    بسم رب شهدا و الصدیقن
    یادواره 9 شهبد دانشجوی شهرستان های آزادشهر و رامیان(در تاریخ چهار آذرماه 1393)
    توسط بسیج دانشجوی در دانشگاه آزاد آزادشهر برگزار گردید.مداح اهل بیت حاج ایوب غفاری بودندکه دانشجویان را به فیض رسانندو با روایتگری و خاطره گویی جانباز هشت سال دفاع مقدس حاج صادق روشنی به ارزش های انقلاب دستیابی پیداکردند.
    http://cld.persiangig.com/preview/T6LjYX/IMG_4622.JPG
    http://cld.persiangig.com/preview/8x3YIp/IMG_4602.JPG
    http://cld.persiangig.com/preview/mWSa2f/IMG_4583.JPG
    http://cld.persiangig.com/preview/FkMJsI/IMG_4548.JPG
    http://cld.persiangig.com/preview/3EbUG6/IMG_4538.JPG

  • گلستان بلاگ
    0

    سلام
    مطلب شما در سایت گلستان بلاگ منتشر شد
    http://golestanblog.ir/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%86%DB%8C-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87/

    موفق باشید
    یا علی

آخرین اخبار