نشریه مصری الیوم خطاب به الازهر:

نشریه مصری الیوم با بررسی فیلم محمد رسول الله (ص) به کارگردانی مجید مجیدی و ارائه توضیحاتی در این باره، از الازهر و مفتیان سعودی خواست در تصمیم خود مبنی بر منع این فیلم بازنگری کنند.

دست از مخالفت با محمد(ص) بردارید

 به گزارش گلستان 24، در حالی که تنها چند روز از اکران فیلم محمد رسول الله به کارگردانی مجید مجیدی بر روی پرده های سینما می گذرد، واکنش های داخلی و بین المللی گسترده ای نسبت بدان صورت پذیرفته است، واکنش هایی که فارغ از جنبه های فیلم برداری و جلوه های ویژهایش، عموما به محتوای آن اختصاص یافته و از سوی شمار کثیری از کارشناسان علوم دینی مورد استقبال قرار گرفته است. در این میان اما شمار اندکی از مخالفین که عموما علمای وابسته به شاخه های حنبلی هستند نسبت بدان واکنش منفی نشان داده و برخی اتهام های نادرست بدان وارد نموده اند.

نشریه عربی مصری الیوم در شماره امروزش به بررسی فیلم فوق پرداخته و از مسلمانان و علمای مذهبی خواسته است نسبت به آن واکنش منفی نشان نداده و از نمایش فیلم استقبال نمایند.

یاسر عبدالعزیز نویسنده مقاله فوق اظهار داشته است که در طول یک سده گذشته جمعیت مسیحیان از 660 میلیون نفر به 2 میلیارد و دویست میلیون نفر افزایش یافته و عملا مسیحیت را به بزرگترین دین جهان تبدیل نموده است، در این میان مسیحیان به موازات افزایش جمعیت شان 395 فیلم را در رابطه با حضرت مسیح پیامبر الهی شان اختصاص داده اند، فیلم هایی که مدام مسیح را به عنوان پیامبرآور صلح و دوستی به جهان معرفی نموده است. به نوشته ی عبدالعزیز اولین فیلم در سال 1904 تحت عنوان «زندگی و آلام مسیح» ساخته شده و سپس در سال 1908 فیلم «زندگی مسیح» ساخته شد، روندی که به گذر زمان افزایش یافت، اما ماهیت فیلم ها گاها با یکدیگر متفاوت بوده تا آن جا که برخی فیلم ها بیش از آن که به اهداف الهی این پیامبر اشاره نمایند به زندگی شخصی و گاها غلو انگیز و حتی اشاراتی نعوذبالله گناه انگیز به ایشان داشته است. نویسنده، فیلم «آخرین وسوسه مسیح» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی را از جمله فیلم های نادرستی دانسته که با انتقاداتی در میان مسیحیان معتقد مواجه شده است. مصائب مسیح از دیگر فیلم هایی است که عبدالعزیز در خلال مقاله اش به آن پرداخته است.

به نوشته ی نویسنده مصری الیوم، کارگردانان مسیحی اما خود را محدود به ساختن فیلم در رابطه با شخصیت حضرت عیسی مسیح نساختند و اقدام به ساخت فیلم هایی در رابطه با سایر پیامبران الهی نظیر حضرت موسی، نوح، آدم و... کردند. فیلم هایی که در آن شخصیت هایی نظیر چارلتون هستون در فیلم ده فرمان (1956) و راسل کرو (2014) به ترتیب به ایفای نقش حضرت موسی و حضرت نوح پرداختند.

یاسر عبدالعزیز در ادامه گریزی نیز به فیلم حضرت یوسف به کارگردانی فرج الله سلحشور و فیلم محمد رسول الله به کارگردانی مصطفی عقاد سوری زده و می گوید نمی تواند به این فیلم ها که توسط کارگردانان مسلمان ساخته شده است اشاره نکند، وی می گوید فیلم یوسف پیامبر که به زندگی یک رسول الهی پرداخته و در سطح گسترده ای در جهان عرب به نمایش درآورده شد، البته از سوی برخی کشورهای عربی نیز منع گردید. فیلم محمد رسول الله نیز به شکل گسترده ای در دو نسخه عربی و انگلیسی منتشر گردید، فیلمی که در آن شماری از صحابه و نزدیکان پیامبر من جمله حضرت حمزه با ایفای نقش آنتونی کوئین به تصویر کشیده شد.

به نوشته ی نویسنده مسلمانان در طول سال های اخیر شاهد تحرکات سینمایی برای به تصویر کشیدن وجهه ای منفی از مسلمانان و پیامبر اسلام (ص) بوده اند. تحرکاتی که اوج آن را در فیلم سخیف برائت از مسلمین می توان مشاهده نمود، فیلم بسیار ضعیفی که توسط یک کارگردان آمریکایی ساخته شده و احساسات میلیون ها مسلمان را جریحه دارد نمود، رخدادی که به اعتراض های گسترده در سراسر جهان منجر شده و به مرگ چهار دیپلمات آمریکایی در لیبی منجر شد، از همین رو بایستی دانست در دنیایی که مدام ساخت فیلم ادامه داشته و گاها با تصویرهای دروغین و زننده عجین بوده و در آینده با شدت بیشتر تداوم خواهد یافت، چرا بایستی در برابر ساخت فیلم محمد رسول الله توسط یک کارگردانی ایرانی و مسلمان واکنش نشان داد و با آن مخالفت نمود.

یاسر عبدالعزیز خطاب به منتقدین می گوید: «نگران نباشید، چه شما مخالفت کنید و یا نکنید، روند ساخت فیلم هایی از این دست که در آن به زندگی شخصیت های مقدس چه به شکلی مثبت و یا منفی در آینده به وفور افزایش خواهد یافت، لذا از مخالفت با آن (فیلم مجیدی) بپرهیزید.»

به باور نویسنده ساخت چنین فیلم هایی می تواند اثرهایی را که در آن چهره هایی نادرست از شخصیت های مقدس ارائه می دهد و به آن ها توهین می نمایند به حاشیه براند، وی به منتقدین توصیه می نماید که عدم پخش چنین فیلم هایی و اعمال محدودیت های گسترده در این باره قطعا خدمتی به دین نمی کند و این هنر و خلاقیت های تصویری است که ممکن است بتواند به دین و پیامبران الهی و راه شان خدمت نماید. وی تکفیر و یا مخالفت با فیلم هایی از این دست را در راستای خواست دشمنان اسلام دانسته و می گوید این قبیل اقدامات آن ها را به ساخت اثرهای ضد اسلامی تحریک و تهییج خواهد ساخت.

وی در پایان اظهار می دارد که فیلم های این چنینی را آثاری هنری دانسته و به منتقدین می گوید که مطمئن باشید حتی اگر آن گونه که شما فکر می کنید ساخت این فیلم به صلاح نباشد، ایمان مسلمانان آنقدر زیاد است که این فیلم ها موجب خدشه دار شدن اعتقادات آن ها نخواهد شد، لذا به الازهر و کمیته تحقیقات علمی و دینی عربستان سعودی توصیه می نمایم دست از مخالفت خویش با فیلم محمد رسول الله مجید مجیدی برداشته و در تصمیم خود بازنگری کنید.

ارسال نظر

آخرین اخبار