در گفت‌و‌گو با مؤمن نسب مطرح شد؛

پژوهشگر و فعال عرصه فضای مجازی در تحلیل حکم رهبر انقلاب و انتخاب اعضای شورای فضای مجازی گفت: حکم رهبر انقلاب تمام جهات را در بر دارد و باید بارها و بارها مورد مطالعه و اشراف اعضای شورا قرار گیرد.

تحلیلی بر حکم رهبر انقلاب برای فضای مجازی

 به گزارش گلستان 24، روح الله مؤمن نسب، پژوهشگر و فعال عرصه فضای مجازی د درباره حکم انتصاب اعضای شورای فضای مجازی از سوی رهبر معظم انقلاب با توجه به واگذاری وظایف جدید از سوی ایشان بر اعضای شورا گفت: اولین دستور رهبرانقلاب انحلال شوراهای قبلی که متصدی برخی وظایف این شورا بودند، است.

وی در ادامه افزود: شورای عالی فناوری اطلاعات، شورای عالی اطلاع رسانی، شورای عالی انفورماتیک، کمیسیون تنظیم مقررات و شورای افتا با این دستور رهبر انقلاب باید منحل شود.

وی تأکید کرد: وظایف این شورا باید به شکل اتم و اکمل به شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقال یابد به طوری که همه بودجه این شوراها نیز به شورای عالی بازگردد و به طوری نباشد که این شورا ها اسما‍ً لغو شود و به طور کارگروه اعمال فعالیت کنند.

 

این محقق عرصه فضای مجازی با اشاره به سخن رهبری مبنی بر مواجهه هوشمند و مقتدرانه فضای مجازی خاطر نشان کرد: متأسفانه مسؤولان تا به امروز با فضای مجازی و آسیب‏های آن مسامحه کاری کرده‏اند و منفعلانه عمل کرده‏اند در صورتی که فضای مجازی نیاز به تصمیم‏های سریع و به موقع دارد زیرا که سرعت تحول در فضای مجازی به صورت روزانه و بعضا ساعتی است.

 

 

خطر پذیرش سکولار در فضای مجازی

وی با اشاره به برخی آسیب‏های اجتماعی فضای مجازی پرداخت و یادآور شد: در فضای مجازی غربگرایی، لذت گرایی، سودگرایی و سکولاریزم در بین کاربران ایرانی پذیرفته شده است که این مسائل به شدت برای روحیه اسلامی و انقلابی جامعه ما خطرناک خواهد بود.

 

فاجعه اقتصادی در زیر سایه فضای مجازی در حال انجام است

 

مؤمن نسب با اشاره به حکم رهبری مبنی بر فعالیت اقتصادی در فضای مجازی تصریح کرد: خرید تکنولوژی‏های لازم از سوی ایران کشور را به غرب وابسته کرده است و ایران در واقع برای تهیه لپتاپ، گوشی همراه، رایانه، و بسیاری از نرم افزارهای مورد لزوم در کشور وابستگی صد در صد دارد که آسیب اولیه ان آسیب اقتصادی کلان بر کشور است.

 

وی افزود: به طور مثال فقط در حوزه واردات گوشی همراه هوشمند در سال گذشته 8 تریلیارد تومان گردش مالی در کشور وجود داشته که آماری بسیار وحشتناک برای اقتصاد کشور است، درواقع به این معنا است که به ازای هر ایرانی 100 هزار تومان ارز از کشور خارج شده است و پولی معادل 500 برابر بودجه جاری کشور صرف گوشی همراه در کشور شده است که آماری نجومی و وحشتناک برای اقتصاد کشور است.

 

فیس بوک ابزاری برای مدیریت فتنه 88 بود

این فعال عرصه فضای مجازی با اشاره به فتنه 88 و دخالت بیگانگان د رامور کشور از طریق فضای مجازی ابراز داشت: در سال 88 در ایران فقط فیس بوک و تویتر فعال بود که 2 میلیون کاربر را در ایران عضو داشت و از همان طریق توانستند خرابی‏های بسیاری را در کشور ایجاد کنند و فتنه را رهبری کنند، اما امروز 48 میلیون کاربر فضای مجازی آنهم به سهولت و توسط گوشی همراه عضو فضای مجازی هستند که هیچ مانعی از جمله فیلترینگ نیز جلوی اطلاع رسانی وسیع آن را نخواهد گرفت.

 

وی به آسیب‏های دفاعی این فضا در صورت عدم مدیریت درست شورا اشاره کرد و اظهار داشت: آزاد گذاشتن این فضا برای دشمنان و بیگانگان برای رصد شرایط کشور و امکان شناسایی بدون دردسری که این نرم افزارها برای آنها فراهم کرده است میتواند اطلاعات بسیار مهمی را از درون اجتماع ایران در اختیار آنها قرار دهد که می‏تواند فاجعه‏ای جبران ناپذیر را برای کشور رقم بزند.

 

فضای مجازی و فرصت‏های  شغلی موجود در زیر سایه آن

 

مؤمن نسب تأکید کرد: فضای مجازی در عین اینکه فضایی بسیار خطرناکی است به همین مقدار با مدیریت درست و نظام مند می‏تواند فرصت شغلی و کارآفرینی مهمی را در کشور ایجاد کند به طور مثال تولید گوشی‏های هوشمند که از توانایی کشور نیز خارج نیست می‏تواند بسیار فرصت مغتنمی برای دولت مردان و مردم باشد، از سوی دیگر ایجاد ترافیک اگر در سروری از داخل کشور باشد می‏تواند هم برای دولت و هم مردم ایجاد درآمد کند.

 

این محقق عرصه رسانه و فضای مجازی با اشاره به بند حساسی از حکم رهبر انقلاب افزود: رهبری ضمن تأکید بر مفاد حکم اولیه و پیوست آن که 40 دستور کلی بود به وظایف جدیدی نیز اشاره کردند اما متأسفانه دستورات قبلی نه تنها اجرا نشد بلکه برخی از آنها متضاد با دستورات ایشان نیز اعمال شد.

 

وی وظیفه مرکز ملی فضای مجازی را در این بین بسیار با اهمیت خواند و ابراز داشت: پیش بینی تحولات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی باید از سوی مرکز ملی فضای مجازی انجام شود و در واقع این مرکز باید چشم و دست شورای عالی باشد تا بتواند با راهنمایی دقیق و رصد به موقع در روند سیاست گزاری ها تسریع ببخشد.

 

موانع پیش روی شورای عالی فضای مجازی

مؤمن نسب به برخی از موانع پیش روی این شورا اشاره کرد و ابراز داشت: متأسفانه در کشور 14 مرکز مجوز دهی، 15 نهاد سیاست گزاری و 16 نهاد قانون گزاری و 17 شورای تصدی گر در این عرصه وجود دارد که این مسأله عدم هماهنگی بین اعضای آنها و تضاد در سیاستها و بروکراسی را برای مردم ایجاد کرده است که این تضارب آرا در کل حرکت این فعالیت‏ها را نه تنها کند بلکه خنثی خواهد کرد.

 

وی افزود: متأسفانه دبیر شورای قبل به قدری ضعیف بود که هیچگاه به درستی جلسات شورای عالی ایجاد نشد و همیشه این جلسات به تعویق می‏افتاد ول در شورای جدید انتظار می‏رود که با انتخاب دبیر منظم و مدیر بتوان آثاری جدی را در فعالیت‏های این شورا دید.

 

وی به دیگر بخشهای حکم رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و خاطر نشان کرد: به دست گیری ابتکار عمل در اینترنت و فضای مجازی از سوی ایران و خروج از زمین بازی آمریکا باید در ایران رقم بخورد زیرا تا وقتی که در زمینی کهمال انها است بازی کنیم بازنده محض ایران خواهد بود.

 

وی با انتقاد از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: متأسفانه واردات و خرید اینترنت برای وزارت ارتباطات دارد به قدری پول بدون دردسر به وجود می آورد که وزارت ارتباطات راضی به ایجاد شبکه ملی اطلاعات نمی‏شود و در واقع آسیب‏های بسیار زیاد اینترنت خارجی به خاطر به دست آوردن پول را به جان خریده‏اند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در این حکم داشته اند تا این شورا را مانند دیگر انتصابات به شکلی طراحی کند که اعضا بعد از اتمام دوره چهار ساله پاسخگو باشند.

ارسال نظر

آخرین اخبار