جهاد فقط در میدان جنگ نیست. شاید برخی از آقایان و خانم ها تصور کنند جهاد فقط در میدان مبارزه ی تن به تن و جسمی است. گلوله ای از سمت دشمن بیاید و تو ببینی به کجا اصابت می کند.

جهادی سخت برای خانم ها(1)

به گزارش گلستان 24، جهاد فقط در میدان جنگ نیست. شاید برخی از آقایان و خانم ها تصور کنند جهاد فقط در میدان مبارزه ی تن به تن و جسمی است. گلوله ای از سمت دشمن بیاید و تو ببینی به کجا اصابت می کند.

 

اما حقیقتاً جهاد ابعادی دارد که بعد مخفی آن هم ضررش بیشتر است و هم نفعش. جهاد با نفس برای همه نوع بشر مشترک است. مرد و زن نمی شناسد و البته بسیار هم سخت تر از جهاد در میدان جنگ است. جهاد با نفس را جهاد اکبر می گویند و جهاد اصغر را جهاد در میدان مبارزه ی جسمی.

بعدی از جهاد با نفس وجود دارد که برای خانم هاست. این بعد بسیار بزرگ و پر منفعت است و در عین حال بسیار هم سخت است. تحمل بسیار می خواهد. هم تحمل در حفظ آن در قسمت شخصی اش و هم در شنیدن طعنه و کنایه دوست و آشنا!

حجاب و عفاف دو واژه ی زیبا هستند که از بس آنها را شنیده ایم به معنا و مفهوم عمیق و لطیف آنها پی نبرده ایم. حجاب پوششی است که زن را در برابر چشم های هرزه حفظ می کند. اما عفاف کردار و حرکاتی است که زن را با حیا و متین و با وقار نشان خواهد داد. با وقار راه رفتن. با متانت صحبت کردن و... به دور از وجود هرگونه نیاز به جلب توجه در حرکات یک خانم.

نخست؛ آن که تنها سرمایه زن، عفت و پاکدامنى اوست؛ زن اگر بالاترین مقامات و عالى‏ترین معلومات را هم دارا باشد ولى نتواند عفت خود را نگاه دارد و پاکدامنى نداشته باشد، ارزش واقعى ندارد، حتى خود زن‏ها براى چنین زنى احترام قایل نیستند، ولى اگر عفت خود را حفظ کرده و دامن به نانجیبى آلوده نکند، محترم‏ترین و محبوب‏ترین زن خواهد بود و خدا و خلق، چنین زنى را دوست می دارند.

چیزى که تمام خردمندان، بلکه فطرت بشر از زن انتظار دارد، همان عفت و پاک دامنى است. شوهر اگر بداند که همسر او به گرداب بى‏عفتى نزدیک مى‏شود، هر چند قلبش از محبت آن زن آکنده باشد، مهر او از دل شوهر مى‏رود، هر چند ظاهراً به عللى نتواند سخنى بگوید. پدر و مادر اگر آگاه بشوند که دخترشان از راه عفت برکنار و به نانجیبى نزدیک شده افسرده و دل خون مى‏شوند و در حد توانایى در صدد جلوگیرى بر مى‏آیند. برادران، خواهر نانجیب را ناخوش دارند و از آن بیزارند. اگر زن یا دخترى نانجیب در فامیلى یا خانواده‏اى یافت شود، هر یک افراد فامیل (چه زن و چه مرد) او را براى خود نقطه‏اى سیاه مى‏شمارند و مایه ننگ مى‏دانند، چنان چه تمام این اشخاص، زن‏هاى نجیب را در خاندان خود از افتخارات مى‏شمارند.

زن، همان طور که به زندگانى و حیات خود علاقه‏مند و از مرگ گریزان است، بیش‏تر از آن باید در حفظ عفت و پاکدامنى خود کوشا باشد و در این راه استقامت کند، زیرا مرگ از زندگانى با عار و ننگ آسان‏تر و بهتر است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار