محرم و صفر همه ساله بزرگترین رویداد فرهنگ عمومی شهرستان کردکوی را رقم می زند.

رسوم محرم و صفر در کردکوی

به گزارش گلستان24،  از دیر باز تاکنون سنتهای بی نظیر و رویدادهای مثال زدنی توسط مردم کردکوی در فرهنگ عمومی این شهرستان به وقوع پیوست که مهم ترین آن سلسله اتفاقاتی است که در ماه محرم و صفر خصوصا در دهه اول ماه محرم در کردکوی اتفاق می افتد.

رسوم محرم و صفر در کردکوی

جنب و جوش برای برپایی مراسم های ایام محرم و صفر با حضور تمامی اقشار مخصوصا جوانان و عاشقان حسینی مثال زدنی و از شکوه و عظمت خاصی برخوردار می باشد.

علم بندان در روز ششم محرم از مسجد کبیری (مصلی نماز جمعه) با شکل خاص و با خواندن روضه اباعبدالله الحسین (ع) و نوحه سرایی مداحان اهل بیت (ع) با حضور هیئات سینه زنی و زنجیرزنی در مراسمی ویژه نه تنها در شهر بلکه با شکوه خاصی در روستاهای شهرستان کردکوی نیز برگزار می شود.

در روز هفتم محرم هیئت های محله ولاغوز با برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیرزنی به کردکوی می آیند و محل تجمع در مسجد کبیر (مصلی نماز جمعه) می باشد که در انتها مردم محلات شهرستان به پذیرایی اعضاء هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی می پردازند.

در روز هشتم محرم طبق سنت حسنه و قدیمی هیئات شهرستان کردکوی با نظم خاص به سمت محله ولاغوز حرکت می کنند.

این مراسم نیز بسیار خاص و دیدنی می باشد که تعداد کثیری از مردم روستاهای شهرستان کردکوی و حتی شهرهای اطراف را به سوی این مراسم روانه می کند و تجمع عظیمی در محله ولاغوز ایجاد می شود.

در روز 9 محرم، مردم شهر به زیارت امامزاده هایی همچون امامزاده روشن آباد، زیارت امامزاده ابراهیم النگ منطقه می روند.

باید گفت که اوج مراسم در شهرستان کردکوی در خصوص ایام عاشورا برپایی نماز ظهر عاشورا در میدان انقلاب و تجمع عظیم کلیه دستجات شهر کردکوی و محله ولاغوز در مزار شهداء کردکوی که در محله بالابلوک شهرستان قرار دارد می باشد.

البته تا ایام ماه صفر در منطقه برپایی مراسم عاشورای خانگی مردانه و زنانه برپاست و هیئت های فعال با برگذاری مراسم در مسجد جامع، مسجد کبیر و مساجد و تکایای روستاها، امامزاده روشن آباد، و مساجد محله ولاغوز این روزهای با عظمت را به سوگ می نشینند.

در نهایت اعزام هیئتی ها در چهلم و چهل و هشتم شهادت اباعبدالله الحسین (ع) برای نوحه سرایی و زیارت قبر حضرت ثامن الحجج آقا علی بن موسی رضا (ع) به مشهد الرضا (ع) اعزام می شوند.

تا پایان ماه صفر همچنان مراسم های زنانه و مردانه در محلات شهر و روستا برگزار است که از نظر فرهنگی می توان بزرگترین رویداد سال در منطقه از آن یاد کرد.

و اما عاشورا…

روز دهم محرم مردم کردکوی ارادت خود را به سالار شهیدان اباعبدالله حسین (ع) نشان می دهند.

قله مرتفع تفکر معرفت علوی عاشورا روز دهم محرم است که در آن خونهای حسینی در شریانها می دود و التهاب می آفریند و خون حسینیان به جوش می آید.

در این روز مردم کردکوی ارادت خود را به سالار شهیدان اباعبدالله حسین (ع) به خوبی و به نحو احسن نشان می دهند.

از دیرباز بزرگان شهرستان کردکوی سنت حسنه ای به یادگار گذاردند که در روز عاشورا روز به شهادت رسیدن سید و سرور و سالار شهدا و قتیل الاشقیا حسین بن علی (ع) هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی در حالی که طوغ پرچم های آن واژه گون است، به معنی شهادت اباعبدا…(ع) باهم پس از بجا آوردن نماز ظهر عاشورا در میدان انقلاب کردکوی جهت دسته روی و سینه زنی همچون رگهای یک بدن از همه محله ها و خیابانهای شهرستان بسمت گلزار شهدا حرکت می کنند تا مراسم عزاداری را بپادارند.

این نوع از عزاداری تا 15 عصر آن روز ادامه دارد و پس از این مراسم اهالی شهر طبق سنت حسنه از کلیه عزاداران پذیرایی بعمل می آورند.

انتهای پیام/رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار