سریال پیوستن کارگردانان و بازیگران ایرانی به شبکه ماهواره ای جم همچنان ادامه دارد…

کارگردانی که باور نمی کنید به شبکه جم رفت +عکس

بعد از مهاجرت کارگردانانی چون سعید ابراهیمی فر، مهدی مظلومی و محمدتقی راوندی و بازیگرانی چون رابعه اسکویی، صدف طاهریان، چکامه چمن ماه و بهارک صالح نیا، حالا شنیده های سینماژورنال حکایت دارد از مهاجرت کارگردانی به نام احمدرضا گرشاسبی به ترکیه.


به گزارش گلستان24، گرشاسبی فارغ التحصیل کارگردانی سینما از دانشگاه هنر، از جمله کارگردانان متعهد سینمای ایران در دهه شصت بود.


وی از اواسط دهه شصت در سینمای ایران به عنوان نویسنده و کارگردان فعالیت خود را آغاز کرد. “شرایط عینی” نخستین فیلم گرشاسبی که نویسندگی و کارگردانی آن را خودش برعهده داشت اولین محصول سینمای ایران بود که با نقد رفتارهای گروهک منافقین ساخته شد.


 “اُ. منفی”، “بانی چاو”، “دره هزار فانوس” و “دریا برای تو” دیگر آثاری بودند که گرشاسبی تا اواسط دهه هفتاد ساخت و از این زمان تا یک دهه و نیم بعد فیلم دیگری نساخت.


آخرین ساخته سینمایی گرشاسبی “اینجا شهر دیگریست” نام داشت که با مضمون اتفاقات مقارن ضربت خوردن علی(ع) سال ۹۰ با حمایت فارابی ساخته شد. این پروژه پرهزینه به لحاظ تولید، سال ۹۳ در سینماها اکران شد و کل عایدی آن پس از سه هفته نمایش بیشتر از ۲ میلیون و نیم نبود.


گلایه از فشارهای فارابی و مدیران سینمایی

هزینه بالای تولید “اینجا شهر دیگریست”  که حدودا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون شده بود مسأله ای بود که بارها گرشاسبی به واسطه آن مورد سوال قرار گرفت و خودش یک بار درباره آن چنین گفته بود: همزمان با تولید فیلم من فیلم “چ” آقای حاتمی‌کیا نیز در حال ساخت بود، فیلم ایشان دو روز از زندگی شهید چمران را روایت می‌کرد و فیلم من دو روز از زندگی امیر‌المومنین علی‌ابن ابی‌طالب(ع). به حاتمی‌کیا می‌گویند آزادی و برای تولید فیلمت ۸ میلیارد بودجه داری و به من می‌گویند ۴۵ روز بیشتر برای تولید این فیلم فرصت نداری و با شدید‌ترین فشارها من را آزار دادند.


گرشاسبی درباره تأخیر دو ساله در اکران “اینجا شهر دیگریست” نیز بیان داشته بود: مدیران سینمایی قبلی از محتوای فیلم زیاد خوششان نمی‌آمد و موافق آن نبودند، هر چند مدیران جدید هم زیاد دل خوشی از این فیلم ندارند.

 

مشغول بررسی فیلمنامه در ترکیه
حالا این کارگردان ۵۸ ساله این فیلم به ترکیه رفته و مشغول بررسی اوضاع و کار بر روی چند فیلمنامه است بلکه بتواند یکی از آنها را برای شبکه جم کارگردانی کند.

 

 


آیا این کارگردان اخلاق مدار بر جم اثر خواهد گذاشت یا بالعکس؟
  آثار گرشاسبی همواره خبر از سازنده ای اخلاق مدار را در پس طراحی و ساخت خویش نشان داده اند و شاید یکی از پارادوکسهای او به هنگام کار برای جم همین باشد چگونه خواهد توانست برای شبکه ای کار کند که قریب به اتفاق محصولاتش مخالف هنجارهایی هستند که امثال گرشاسبی در آثار خود ملزم به رعایت آن بودند.


هرچه باشد آثار گرشاسبی متفاوت است با آثار آن کمدی سازی که حتی در ایران هم محصولاتش که اغلب برای شبکه خانگی ساخته می شد پر بود از اشارات اروتیک.


باید منتظر ماند و دید عاقبت کار گرشاسبی در جم چه خواهد شد؟


آیا او با حفظ اصول خود به همکاری با این شبکه خواهد پرداخت و استانداردهای تازه ای را در تولید محصول برای این شبکه رو خواهد کرد یا خودش نیز دنباله روی منویات گردانندگان این شبکه خواهد شد؟

 

 

جمال شورجه: بعید می دانم گرشاسبی بتواند بر محصولات جم اثر بگذارد

جمال شورجه کارگردان اخلاق مدار سینمای ایران که از سالهای دور گرشاسبی را می شناخته و در اولین فیلم وی “شرایط عینی” نیز دستیار کارگردانش بوده درباره این سوال که آیا گرشاسبی خواهد توانست بر جم اثر بگذارد به سینماژورنال می گوید: امیدوارم ایشان بتواند تأثیرگذار باشد ولی بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد چون شبکه های برون مرزی نظیر جم خاستگاهی دارند که محال است اجازه دهند تکنیسینی خلاف این خاستگاه حرکت کند.
وی ادامه می دهد: همین که در محصولات این شبکه ها کمترین دافعه ای نسبت به آمریکا و اسرائیل نمی بینید یعنی آن که مستقیم یا غیرمستقیم از آن طرف حمایت می شوند و این معنایی ندارد جز آن که کارگردانی هم که بخواهد با این شبکه ها کار کند ملزم به رعایت قواعد آنهاست.


شورجه با اشاره به اینکه در ماههای اخیر تعداد زیادی از فعالان عرصه تصویر با دعوت شبکه جم مواجه شده اند بیان می دارد: به هر حال وقتی در داخل شرایط کاری دشوارتر می شود و فقط عده محدودی قادر به فعالیت می شوند طبیعی است که این مهاجرتها هم رخ دهد کماانیکه در ماههای اخیر ۳۰۰ دعوت به کار از سوی همین شبکه برای همکاران داخلی فرستادده شده است.


ایشان هم خانواده و زندگی دارد…
این کارگردان با اشاره به کم کاری این کارگردان در سالهای اخیر به سینماژورنال می گوید: احمدرضا گرشاسبی از میانه دهه هفتاد تقریبا بیکار بود تا ابتدای دهه نود که توانست فیلمی را بسازد. بعد از آن فیلم هم دوباره ایشان بیکار شد تا حالا که خبر مهاجرتش رسیده است. این را نباید درنظر داشت که ایشان هم خانواده و زندگی دارد و برای کسی که حرفه اش سینماست و درآمدش از این راه به دست می آید این بیکاری مطمئنا خسران خواهد داشت و در این شرایط پیشنهاد کار از آن سو می تواند برای کوتاه مدت هم که شده چرخ زندگی را بچرخاند.


شورجه درباره اینکه آیا خودش با پیشنهادی از سوی چنین شبکه هایی مواجه نشده به سینماژورنال می گوید: الحمدلله رب العالمین نه، چون کارهای من به درد آنها نمی خورد./ سینماژورنال

منبع: جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار